بعد از آنکه کمیته فنی فدراسیون فوتبال رای به برکناری اسکوچیچ داد، بسیاری این اتفاق را با برکناری ایویچ فقید قبل از جام جهانی 1998 مقایسه کردند اما نه دلایل و شکل برکناری کوچک ترین شباهتی به آن روزها دارد و نه رزومه، دانش و شخصیت اسکوچیچ شباهتی به ایویچ دارد

اختصاصی طرفداری - کمیته فنی فدراسیون فوتبال روز دوشنبه 20 تیر رای به برکناری دراگان اسکوچیچ از سرمربی گری تیم ملی داد. با وجود تصمیم کمیته فنی، دراگان اسکوچیچ هنوز از سمت سرمربیگری تیم ملی کنار گذاشته نشده چرا که به دلیل حواشی و جنجال های بسیار، این تصمیم هنوز به تصویب هیات رییسه فدراسیون فوتبال نرسیده است. با این حال همین که کمیته فنی فدراسیون رای به برکناری مرد کروات داد، بسیاری وضعیت او را با یکی دیگر از مربیان کروات فوتبال ایران یعنی زنده یاد تومیسلاو ایویچ مقایسه کردند.

رزومه و افتخارات تومیسلاو ایویچ و دراگان اسکوچیچ

چنین مقایسه ای از اساس اشتباه است. رزومه دراگان اسکوچیچ به هیچ وجه در حد و اندازه تومیسلاو ایویچ نیست. ایویچ پیش از هدایت ایران با هایدوک اسپلیت 7 بار به قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی یوگسلاوی رسید. با آژاکس به قهرمانی لیگ برتر هلند، با اندرلشت به قهرمانی لیگ برتر بلژیک، با پورتو به قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی پرتغال و همچنین سوپرجام اروپا و جام بین قاره ای رسید. اتلتیکو مادرید را به قهرمانی کوپا دل ری رساند و با مارسی لیگ 1 فرانسه را فتح کرد. او همچنین با امارات در جام ملت های آسیا سال 1996 به نایب قهرمانی رسید. این تنها رزومه ایویچ با تیم هایی است که با آنها افتخار کسب کرده بود، او سابقه هدایت بسیاری تیم بزرگ دیگر را نیز پیش از آمدن به ایران در کارنامه داشت.

اما اگر افتخارات اسکوچیچ را مرور کنیم، او با رییکا یک بار جام حذفی کرواسی را فتح کرده، با اینتربلوک لیوبلیانا به قهرمانی سوپرجام و جام حذفی اسلوونی رسیده و تنها افتخارش در فوتبال ایران حضور در بازی فینال جام حذفی با خونه به خونه بابل بوده است! اسکوچیچ در ایران یک دوره موفق با ملوان داشت و پس از آن در اهواز با فولاد ناکام مطلق بود، سپس در بابل تیم صدرنشین جواد نکونام را از رسیدن به لیگ برتر محروم کرد ولی در نهایت با نفت آبادان کارنامه نسبتا خوبی از خود به جا گذاشت تا بعد از فاجعه ویلموتس در قحط الرجال فوتبال با حمایت دلال ها و پکیج بندها سرمربی تیم ملی شود.

از این رو مقایسه اسکوچیچ و ایویچ از روی رزومه و دانش فنی بیشتر به جوک شبیه است.

دلایل برکناری دو مربی

  • نحوه برکناری تومیسلاو ایویچ

تومیسلاو ایویچ بعد از شکست 7-1 مقابل رم از سمت سرمربیگری تیم ملی برکنار شد. دستور برکناری از ایران به اردوی تیم ملی رسید. صفایی فراهانی در تماس با بیژن ذوالفقارنسب اعلام کرد که تومیسلاو ایویچ دیگر سرمربی تیم ملی نیست و باید اردو را ترک کند. مخالفت ها و اصرار بیژن ذوالفقارنسب مثمر ثمر واقع نشد و پافشاری صفایی فراهانی برای اینکه ایویچ اردو را ترک کند نشان می داد هم دستور صادر شده و هم تصمیم گرفته شده است.

ایویچ بعد از شکست در یک بازی دوستانه برکنار شد آن هم درحالی که تیم ملی در بدنسازی بود و بازیکنان تیم ملی از لحاظ بدنی آماده نبودند. همچنین در بازی با رم آنالیزورهای رقبای ایران در جام جهانی در ورزشگاه حاضر بودند. از همین روی ایویچ برای لو نرفتن تاکتیک ها و پست تخصصی بازیکنان تغییراتی در چینش و نحوه بازی داده بود.

مورد بعدی اینکه بازیکنان تیم ملی به ایویچ و دانش و تخصص او ایمان داشتند.

اختیار ایویچ دست خودش بود و کسی نمی توانست در کار او دخالت کند. برعکس الان که هرکه از راه می رسد در همه کارهای تیم ملی دخالت می کند!

  • دلایل برکناری اسکوچیچ

1- در حال حاضر اما بسیاری از بازیکنان تیم ملی اعتقادی به قابلیت های دراگان اسکوچیچ ندارند. طبق شنیده ها ملی پوشان در جلساتی به مسئولان اعلام کرده اند که اسکوچیچ نمی تواند چیزی به آنها و تیم ملی اضافه کند و با او در جام جهانی موفق نخواهیم شد.

2- آمار اسکوچیچ قابل دفاع است اما باید ببینیم در چه شرایطی این آمار به ثبت رسیده؟ ایران که سالها مقابل کره شکست نخورده بود با اسکوچیچ یک باخت و یک تساوی را مقابل این تیم تجربه کرد. دیگر رقبای آسیایی ایران در مقدماتی جام جهانی واقعا در بدترین شرایط سالهای اخیر خود بودند. عراق، سوریه، امارات و حتی کره جنوبی هیچ نشانی از آن روزهایی که بارها یقه ایران را گرفتند، نداشتند. کرونا ضربه بزرگی به تیم ها زد و در شرایطی که تیم ها با وجود کرونا توان چندانی برای برنامه ریزی و تدارکات خوب نداشتند، ایران با همان تدارکات و مشکلات همیشگی توانست به راحتی از پس آسیایی ها بربیاید. البته که کره را در بدترین شرایطش هم نتوانستیم شکست دهیم.

3- نحوه دعوت بازیکنان به تیم ملی بسیار جنجال ساز شد و بر همگان مشخص شد که چرا لیست های تیم ملی این اندازه عجیب و غریب است. برگزاری اردوی تیم ملی خارج از فیفا دی و همزمان با فصل نقل و انتقالات بسیاری مسائل را آشکار می کند. شاهد بودیم بازیکنانی که قرار نیست در جام جهانی باشند و حتی بازیکنی که در لیست مازاد تیم باشگاهی خود قرار داشت به تیم ملی دعوت شد. این نحوه دعوت بازیکنان به تیم ملی چه پیامی دارد جز اینکه لیست تیم ملی در راستای منافع برخی افراد بیرون می آید؟

4- طی این دوران در داخل و خارج از تیم ملی بسیاری هم روی سرمربی و هم در تیم ملی اعمال نفوذ کردند. متاسفانه در این خصوص نمی توانیم شفاف صحبت کنیم اما همین را بدانید که بسیاری یا با روابط یا با توسل به ناآگاهی سرمربی تیم ملی اهداف شخصی خود در تیم ملی را پیش بردند.

به واسطه همین اتفاقات است که بی نظمی های زیادی را حتی از جانب بازیکنان در تیم ملی شاهد هستیم. نمونه هایش را در این ماه ها ببینید، عصبانیت تعدادی از بازیکنان بعد از تعویض، استوری های معنادار در فضای مجازی، ماجرای دعوت نشدن طارمی، استوری سردار آزمون و واکنش دیگر ملی پوشان و همچنین حمله سردار آزمون به چند ملی پوش سابق و کنونی در برنامه زنده تلویزیونی.

این اتفاقات چه پیامی را جز نداشتن اقتدار سرمربی و دخیل بودنش در بی نظمی ها و تخلف ها می رساند؟

آیا بازیکنان تیم ملی مجاز هستند هر زمان دلشان خواست از فضای مجازی یا تلویزیون سواستفاده کنند و اتفاقی را رقم بزنند که باعث جنجال شود؟ چه کسی قرار است روی بازیکن تیم ملی نظارت داشته باشد؟ چه کسی باید نظم را در اردو و اتمسفر تیم ملی حاکم کند؟ چه کسی باید عامل اتحاد بازیکنان تیم ملی باشد؟ آیا جز این است که رفتارهای اسکوچیچ در اردوهای تیم ملی منجر به اختلاف میان بازیکنان تیم ملی شده است؟

جفای دوباره در حق ایویچ!

فوتبال ایران یک بار با برکناری ایویچ در حق او جفا کرد و حالا هم با مقایسه سرنوشت او و دراگان اسکوچیچ!

ایران پیش از جام جهانی 1998 به مصاف کرواسی رفت. کرواسی ای که میروسلاو بلاژویچ سرمربی اش بود. کرواسی آن بازی را برد اما جمله بلاژویچ بعد از پایان بازی در نوع خود قابل توجه است. او گفت:

اگر یوگوسلاوی این ایران را شکست دهد من این توپ فوتبال را قورت می دهم.

همین جمله بلاژویچ نشان می دهد ایران با ایویچ تا چه اندازه تیم خوبی بوده است و اشتباه برخی مسئولان در ایران سبب شد تا تیم ملی شانس صعود در آن جام جهانی را از دست بدهد.

حالا اما شما نشانی از قدرت در این تیم ملی می بینید؟ یکی از وظیفه های اصلی سرمربی حفظ فرمت بازیکنان حین بالا رفتن هیجان بازی است که در طول 90 دقیقه بازیکنان نظم خود را حفظ کنند. ما حتی عملی شدن این وظیفه ساده را هم در تیم ملی با اسکوچیچ نمی بینیم و او قادر به حفظ نظم تیم ملی در طول 90 دقیقه هم نیست، چه رسد به خارج از جریان بازی و فضای اردوها!

امیدواریم خواندن این یادداشت باعث شود برخی که از اتفاقات دوران ایویچ و همچنین وضعیت ماه های اخیر تیم ملی آگاهی ندارند، این قیاس نادرست را کنار بگذارند.