اسطوره آلمانی دنیای فوتبال چشم از جهان فرو بست.

اووه زیلر، اسطوره باشگاه هامبورگ که حرکات آکروباتیک و پرش های فوق‌العاده‌اش روزگاری هراس را در دل مدافعین می انداخت، درگذشت.

طرفداری | به گزارش اشپیگل و تایمز اووه زیلر مهاجم نوک سابق فوتبال آلمان و اسطوره بی بدیل باشگاه هامبورگ در 85 سالگی دار فانی را وداع گفت.

 زیلر در چهار جام جهانی در ترکیب آلمان ها قرار داشت؛ او در جام جهانی 1966 انگلیس به نایب قهرمانی رسید  و در جام جهانی 1970 مکزیک سوم شد. زیلر از بهترین مهاجمان نوک عصر خودش به حساب می آمد؛ او اسطوره باشگاه هامبورگ است. زیلر سه بار به عنوان بهترین فوتبالیست سال آلمان انتخاب شده است. (1960، 1964 و 1970)

اووه زیلر (سمت چپ) و بابی مور (سمت راست)
قبل از آغاز فینال جام جهانی 1966

زیلر از سال 1954 تا 1970، 72 بازی ملی انجام داد و 43 گل برای آلمان ها به ثمر رساند. او در سال 1960 با هامبورگ قهرمان لیگ آلمان شد و سه سال بعد جام حذفی آلمان را فتح کرد. زیلر در تمام دوران بازیش تنها برای هامبورگ بازی کرد. بنا بر آمار ترنسفر مارکت زیلر در 582 بازی در همه رقابت ها برای دایناسورها، 496 گل به ثمر رساند؛ گرچه اشپیگل معتقد است که این آمار 404 گل در 476 بازی بوده است. ضربات سر این مهاجم کوشا، فراموش نشدنی است؛ به خصوص گلی که با پشت سرش در جام جهانی 1970 در مرحله یک چهارم نهایی مقابل انگلیس به ثمر رساند. او که مظهر فروتنی، صداقت و وفاداری بود به محبوبیت فوق‌العاده‌ای در آلمان دست یافت.  زیلر به دلیل سبک بازی منحصر به فردش و همچنین ویژگی های اخلاقی والایش مورد تمجید پله و بسیاری از بزرگان فوتبال قرار گرفت.

زیلر و حرکات نمایشی اش در لباس هامبورگ

زیلر اخیراً دچار بیماری هایی شده بود. در سال 2010 و پس از یک سانحه رانندگی بود که گوش راست زیلر توانایی شنیدن را از دست داد؛ از آن زمان به بعد زیلر همواره در حفظ تعادلش دچار مشکلاتی می‌شد. زیلر همچنین یک دستگاه پیسمیکر (ضربان ساز مصنوعی قلب) را در بدنش جا گذاری کرده بود؛ او در طی یک عمل جراحی توموری را از کتفش خارج نمود. زیلر چندین بار در خانه اش به زمین افتاد؛ در یکی از این زمین خوردن هایش، باسن راست و سه دنده‌اش شکست. متعاقباً زیلر ناگزیر به استفاده از یک مفصل ران مصنوعی شد و بعد از آن بود که همواره از عصا کمک می‌گرفت. او اخیراً در جمع، حضور بسیار کمرنگی داشت.

اووه زیلر و همسرش ایلیکا، سه فرزند دختر و هفت نوه را به یادگار گذاشته‌اند. شایان ذکر است که زیلر در سال ۱۳۵۰ به همراه هامبورگ جهت انجام چند بازی تدارکاتی به ایران سفر کرده بود.