یوونتوس و آرسنال پس از فصلی ناموفق امیدوار هستند تا با فعالیت صحیح در بازار نقل و انتقالات، فصل آینده بتوانند دل هوادارانشان را بار دیگر به دست بیاورند.

اختصاصی طرفداری - در قسمت جدید از بخش «نکته فنی» در رسانه طرفداری به دو خرید مهم آرسنال و یوونتوس در فصل نقل و انتقالات از لحاظ فنی می پردازم. دو خرید مهمی که چندان پر سر و صدا نبودند اما از لحاظ فنی با توجه به توانایی های هر یک از بازیکنان، می توانند نقش مهمی در فصل آینده ایفا کنند.

الکساندر زینچنکو، مدافع کناری منچسترسیتی و آنخل دی ماریا، بازیکن تهاجمی پاری سن ژرمن، دو خریدی هستند که که هر کدام در شرایطی متفاوت از لحاظ وضعیت ترانسفر، راهی آرسنال و یوونتوس شدند. در این یادداشت از این خواهم گفت که این دو بازیکن چه تخصصی در فوتبال مدرن دارند و در چه بخش هایی از بازی آرسنال و یوونتوس می توانند به این دو تیم کمک کنند. در هر بخش جداگانه مربوط به هر بازیکن سه داده فنی پیشرفته متفاوت را از میان ده ها داده فنی پیشرفته انتخاب کرده ام و آن را مطالعه و تحلیل خواهم کرد. داده های فنی پیشرفته ای که می توانند تخصص هر بازیکن را به شکل جداگانه عیان کند.

در بخش اول کار را با الکساندر زینچنکو آغاز می کنم. مدافع کناری که به اندازه دیگر مدافعان منچسترسیتی از او صحبت نمی شود اما این مساله نمی تواند باعث شود که تصور کنیم این مدافع کناری کیفیت پایینی دارد. زینچنکو یک مدافع کناری مدرن با توانایی های فنی مشخص است که با توجه به حضور میکل آرتتا و نوع فوتبالی که او قصد دارد در آرسنال نهادینه کند، انتخاب بسیار مناسبی برای این تیم محسوب می شود. سه داده فنی پیشرفته ای که برای مطالعه و تحلیل پیرامون زینچنکو انتخاب کرده ام، داده فنی پیشرفته «xGBuildup» (توضیح مفصل فنی)، «Deep Completion» و «Progressive Carries» است.

حالا به تصویر زیر دقت کنید که وضعیت زینچنکو را در هر یک از این سه داده فنی پیشرفته در فصل گذشته رقابت های لیگ برتر انگلیس نشان می دهد. مطابق روال همیشه داده های فنی پیشرفته را روی نمودارها بر اساس «Percentile» (صدک) مشخص کرده ام. به عنوان مثال وقتی می گوییم زینچنکو از حیث داده فنی «Deep Completion» در صدک 96 اُم قرار دارد، به این معنی است که این بازیکن از 96 درصد بازیکنان هم پستش در پنج لیگ مطرح اروپایی وضعیت بهتری از حیث این داده فنی داشته است.

می بینیم که زینچنکو از حیث داده فنی پیشرفته «Deep Completion» با مقدار 2.63 در هر بازی، در صدک 96 اُم قرار گرفته. این داده فنی پیشرفته به ما می گوید که هر بازیکن چه اندازه توانسته پاس های صحیحی را (به جز سانتر) به 20 متر نهایی زمین نسبت به دروازه حریف ارسال کند. در عین حال می بینیم که زینچنکو از حیث داده فنی پیشرفته «xGBuildup» با مقدار استثنایی  1.16 در هر بازی توانسته از 99 درصد مدافعان کناری پنج لیگ معتبر اروپایی بهتر عمل کند. داده فنی پیشرفته «xGBuildup» بسیار حائز اهمیت است (توضیح مفصل فنی) که می تواند مشارکت هر بازیکن را در موقعیت هایی که منجر به زدن ضربه به دروازه حریفان شده، اندازه گیری کند. در نهایت نیز می بینیم که زینچنکو از حیث داده فنی پیشرفته «Progressive Carries» نیز با مقدار 7.22 بار در هر بازی، در صدک 95 اُم قرار گرفته و از 95 درصد مدافعان کناری لیگ های مطرح اروپایی بهتر عمل کرده است. داده ای که به ما می گوید ک بازیکن چند بار در طول یک بازی توپ را حداقل 5 یارد (4.57 متر) رو به جلو و به سمت دروازه حریف حمل کرده است. در نظر داشته باشید که صرفا حمل توپ هایی با این شرایط در نظر گرفته می شوند که در 60 درصد بالای زمین رخ داده باشند.

تحلیل این سه داده فنی پیشرفته به ما چه می گوید؟ زینچنکو توانسته با توجه به نوع فوتبالی که پپ گواردیولا در سیتی ارائه می دهد، بازیکن بسیار موثری همراه با توپ باشد. گرچه از او کمتر سخن گفته می شود، اما حقیقت این است که این مدافع کناری یک بازیکن مدرن در پست و نقش خودش محسوب می شود. او همراه با توپ بسیار توانا است. حمل توپ بسیار خوبی دارد و می تواند در مسافت های کلیدی و مهمی آن را با موفقیت حمل کند. در عین حال در به گردش درآوردن سالم و صحیح توپ در یک سوم تهاجمی و در نقاط کلیدی همچون «Half space» (توضیح مفصل فنی) نیز بسیار توانا است که امری فوق العاده کلیدی برای گواردیولا و نوع فوتبالش محسوب می شود. زینچنکو همچون تمام مدافعان کناری مدرن در طول هر بازی مشارکت بسیار زیادی در فاز تهاجمی دارد و می تواند پاس های مهم و تاثیرگذاری را نیز به یک سوم تهاجمی و 20 متر بالای زمین ارسال کند. مسئله ای که اگر یک مدافع کناری در آن توانایی نداشته باشد، هیچ فرقی با «کشک» در فوتبال مدرن نخواهد داشت.

زینچنکو یک متخصص در کار با توپ و ابعاد مختلف آن به عنوان یک مدافع کناری مدرن است. او از چه لحاظ برای هواداران آرسنال می تواند مهم باشد؟ از این لحاظ که اولا میکل آرتتا سرمربی تیم است و شناخت فوق العاده عمیقی از این بازیکن دارد. ثانیا سرمربی اسپانیایی به دنبال ارائه فوتبالی است که شباهت هایی به فوتبال گواردیولا در برخی از ابعاد دارد و حضور زینچنکو و توانایی های شرح داده اش، می تواند نقش مهمی در نزدیک شدن به این مهم داشته باشد. زینچنکو گرچه شاید به اندازه کافی برای فیکس بودن در فنی ترین تیم روی کره زمین، خوب نبوده باشد، اما می تواند برای تیمی با پتانسیل و شرایط آرسنال، یک انتخاب فوق العاده کلیدی باشد. این حقیقت که زینچنکو یکی از مدافعان کناری مدرن نسل خودش محسوب می شود، انکار ناپذیر است و البته که او این پتانسیل را دارد که پست ها و نقش های دیگری را نیز در زمین مسابقه عهده دار شود.

در بخش دوم درباره آنخل دی ماریا صحبت می کنم. بحث فنی درباره دی ماریا با توجه به رزومه پر و پیمان این بازیکن طی سالیان گذشته در فوتبال، شاید کمی دشوار باشد چرا که بسیاری از هواداران فوتبال از دی ماریا و توانایی های فنی اش کم و بیش به طور عمومی اطلاع دارند. با این حال برخی شاید تصور کنند که بازیکن آرژانتینی با توجه به سن و سالش آن کیفیت لازم را برای بازی در یوونتوس و سطح اول رقابت های اروپایی نداشته باشد. با این حال همان طور که همواره تاکید کرده ام، کیفیت یک بازیکن را نمی توان با قیمت و یا سن و سال او قضاوت کرد. کیفیت هر بازیکن را باید با توجه به تخصصش و کاری که قرار است در تیم جدیدش انجام دهد، مورد بررسی قرار داد. دی ماریا همچنان کیفیت خوبی از خود نشان می دهد و اتفاقا با توجه به نوع فوتبالی که بازی می کند، می تواند در جنبه های مهمی در صورت سالم بودن، به یوونتوسِ مکس الگری کمک کند.

سه داده فنی پیشرفته ای که درباره دی ماریا انتخاب کرده ام، «xG» (توضیح مفصل فنی)، «xA» (توضیح مفصل فنی) و لمس توپ در باکس حریفان است. حالا به تصویر زیر دقت کنید که وضعیت دی ماریا را در هر یک از این داده های فنی پیشرفته نشان می دهد. می بینیم که دی ماریا با مقدار 0.28 از حیث داده فنی پیشرفته «xG» در فصل گذشته رقابت های لیگ فرانسه توانسته در صدک 86 اُم قرار گیرد و از 86 درصد بازیکنان هم پستش (بازیکنان کناری خط جلو و هافبک های تهاجمی) در پنج لیگ معتبر اروپایی بهتر عمل کند. از حیث داده فنی پیشرفته «xA» که توانایی یک بازیکن را در ارسال پاس های با کیفیت که منجر به ایجاد موقعیت می شود، اندازه گیری می کند، او با مقدار خیره کننده 0.29 در هر بازی، توانسته در صدک فوق العاده 96 اُم قرار گیرد. در نهایت نیز می بینیم که دی ماریا به طور متوسط در فصل گذشته رقابت های لیگ فرانسه توانسته 4.94 بار توپ را در باکس حریفان لمس کند تا از این حیث در میان بازیکنان هم پستش در پنج لیگ معتبر اروپایی در صدک 80 اُم قرار گیرد.

تحلیل داده ها به ما می گوید که آنخل دی ماریا همچنان کیفیت بالایی در تخصص خودش دارد. او بازیکن یک سوم تهاجمی در خط جلو محسوب می شود و همچنان می تواند موقعیت خطرناک خلق کند و در عین حال خودش نیز در موقعیت خطرناک قرار گیرد. این مسئله برای یوونتوسِ الگری بسیار کلیدی است. فصل گذشته پس از مصدومیت کیه زا، مهم ترین نقطه ضعف یوونتوس در فاز تهاجمی نبود بازیکنی با توانایی های فنی دی ماریا در خط جلو بود. بازیکنی که تکنیک خوبی داشته باشد، توانایی خوبی در ارسال پاس های با کیفیت که هم تیمی هایش را در موقعیت خطرناک قرار می دهد، داشته باشد و در عین حال خودش نیز بتواند در موقعیت قرار گیرد و به سمت دروازه حریفان ضربه بزند. دی ماریا بازیکنی با چنین ویژگی هایی است و می تواند در تیم بدون خلاقیت فصل گذشته الگری، مهره قابل اعتنایی باشد. حضور دی ماریا، کیه زا و در نهایت ولاهوویچ در پست ها و نقش های مختلف می تواند آن تیم بدون خلاقیت الگری را در صورت وجود رویکرد فنی مشخص، تبدیل به تیمی متفاوت در فصل آینده کند.

*داده های فنی پیشرفته از کمپانی مرجع StatsBomb استخراج شده است.