به گزارش ورزش سه، در گذرگاه زندگی هر چیز آغازی و پایانی دارد، در مسیر بررسی اتفاقات عجیب تاریخ جام جهانی سعی داشتیم تا بهترین ها را برای شما به زبان بیاوریم.
در تاریخ جام جهانی اتفاقات زیادی رخ داده است، اتفاقاتی که کوچک ترین آنها نیز می تواند بزرگی یک تاریخ را تغییر دهد و تا همیشه در ذهن ها باقی بماند.

شب عجیب برلین

اتفاقات کوچکی هستند که می‌توانند چیزی به بزرگی تاریخ را برای همیشه تغییر دهند. آن شب در برلین هم یکی از این اتفاقات باعث شد تا قهرمان جام‌جهانی تغییر کند. شاید اگر کاپیتان فرانسوی‌ها به حرف‌ها و توهین‌های ماتراتزی بی‌اعتنایی می‌کرد حالا خروس‌ها یک قهرمانی بیشتر داشتند؛ اما آن ضربه‌ی سر زیدان به سینه‌ی ماتراتزی باعث اخراج اسطوره از زمین شد و ایتالیایی‌ها با روحیه‌ای مضاعف ضربات پنالتی را از فرانسوی‌های بدون رهبر بردند. تصاویر خروج و نگاه زیدان به جام قهرمانی چیزی نیست که از حافظه تاریخی فوتبال دوستان فراموش شود.

خشم و هیاهو در نبرد نورمبرگ

شاید شما هم آن شب مسابقه پرتغال-هلند را تماشا کرده باشید. دیداری که در آن ۴ کارت قرمز و ۱۶ کارت زرد به بازیکنان داده شد. این رکوردی در تمام ادوار جام‌جهانی است. مسابقه‌ای جذاب اما جنجالی که در آن پرتغالی‌ها پیروز شده و به مرحله‌ی بعدی رفتند. این بازی به قدری جنجالی بود که از سوی رسانه‌ها به آن «نبرد نورمبرگ» لقب داده شد.

جادوی برزیلی ها در آسیا

جام‌جهانی ۲۰۰۲ با قهرمانی برزیلی‌ها تمام شد؛ اما آن‌ها در آن مسیر تنها به جادوی رونالدو و رونالدینیو اکتفا نکردند. گاهی هم قدرت بازیگری ریوالدو چیزی بود که برای بردن مسابقه از آن استفاده می‌کردند. ضربه شوت هاکان اونسال که به پاهای ریوالدو برخورد کرده بود باعث شد که او اخراج شود. چرا که ریوالدو با مهارتی عالی داور را متقاعد کرد که توپ به صورتش برخورد کرده. برزیل در نهایت قهرمان شد و شاید بدین ترتیب برای آن‌ها هدف، وسیله را به خوبی توجیه کرد.

داور حواس پرت!

مسابقه کرواسی – استرالیا در جام‌جهانی ۲۰۰۶ چیزی است، که گراهام پل می‌خواهد برای همیشه فراموش کند. او برای اخراج یوسیپ سیمونیچ از سه کارت زرد استفاده کرد. این برای داوری که رویای قضاوت مسابقه فینال را داشت بدترین کابوس بود. او بعدها گفت که اخطار دوم را به اشتباه برای یکی از بازیکنان استرالیا ثبت کرده؛ اما کسی حرف‌های او را باور نکرد.

دندان های تیز

لوئیز سوآرز، نام او دیگر مترادف جنجال‌های مختلف شد. از گاز گرفتن تا نژادپرستی، اگر خطای هند جام‌جهانی ۲۰۱۰ او را می‌شد از دید حرفه‌ای توجیه کرد، این بار گاز گرفتن جورجیو کیه‌لینی هیچ دلیلی نداشت. درحالی‌که بازیکنان ایتالیا خواستار اخراج سوآرز بودند داور هیچ توجهی به این مسئله نکرد. کیه‌لینی در مصاحبه‌ی بعد از بازی گفت که سوآرز یک بازیکن موذی است و داور جای دندان‌های او را دیده اما واکنشی نشان نداده. فیفا البته سوآرز را محروم کرد اما وی با حرکت عجیبش باعث شد تا هم تیم‌ملی و هم باشگاهش در شرایط سختی قرار بگیرند.

از رفتگری تا داوری در جام جهانی

اکثر داوران فوتبال در جهان شغل دومی دارند، اما گابریل ویکتوریا، کمک داور پانامایی داستانی متفاوت از دیگر همکاران خود دارد. او که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به عنوان یکی از کمک‌داوران ایفای نقش کرد، از سال ۱۹۹۳ میلادی در حرفه رفتگری مشغول به کار است، چرا که در پاناما داوران دستمزدی دریافت نمی‌کنند و مجبور است از این طریق امرار معاش کند.
گابریل ویکتوریا که ۲۵ سال است به این حرفه مشغول است، در این باره گفت: «هیچ چیزی من را آزرده نمی‌کند. چرا باید کاری که می‌کنم، ناراحتم کند؟ برای زنده ماندن در پاناما باید کار کنم و همه برای زنده ماندن کار می‌کنند».

تهدید ستاره های جام جهانی به دست تروریست ها

بازمانده گروهک تروریستی داعش در فاصله کمتر از یک ماه به آغاز رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ پیامی تهدید‌‌آمیز درباره حمله به ورزشگاه‌های محل برگزاری این مسابقات در روسیه منتشر کرده است.
در این پیام داعش تهدید کرده با سلاح‌های گرم، سرد یا خودرو به بازیکنان و هواداران فوتبال حمله خواهد کرد و تصاویری از سلاخی‌هایی که در نظر دارد در روسیه انجام دهد شبیه‌سازی کرد که یکی از آنها کریستانو رونالدو و لیونل مسی را در کنار هم روی چمن ورزشگاه در حال سربریده شدن نشان می‌دهد.
در پیام گروهک داعش آمده است: خون شما زمین را پر خواهد کرد. پیروزی از آن ماست.

آشوب جام جهاني در الجزاير
طرفداران فوتبال در شهری در الجزایر به علت قطع برق پیش از شروع پخش تلویزیونی دیدار تیمهای ملی فوتبال آلمان و آرژانتین دست به شورش زدند.
به گزارش بی.بی.سی، علاقه مندان به فوتبال در شهر تیارت در غرب الجزایر پس از شروع مسابقه وقتی برق قطع شد ساختمان های دولتی را آتش زدند و غارت کردند.
گروهی از جوانان به تالار شهر کسارچلالا، در 120 کیلومتری جنوب شرقی تیارت حمله کردند و عده ای نیز با لاستیک های مشتعل راه ورود به این شهر را بستند.
پلیس ضدشورش با استفاده از نارنجک های گاز اشک آور معترضان را متفرق کرد.

عجیب اما واقعی!
یکی از عجایب تاریخ جام جهانی، بی شک عکس یادگاری بازیکنان تیم ملی ایران در کنار بازیکنان آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه است، در این عکس دو کشوری کنار هم قرار می گیرند که از نظر سیاسی با یکدیگر مشکلات زیادی دارند.
این دیدار روز 21 ژوئن، روز بازی جوانمردانه فیفا برگزار شد، که با تصمیم بازیکنان دو تیم این عکس به یادگار گرفته شد، در این عکس داوران نیز در کنار بازیکنان قرار گرفتند تا یک قاب به یادماندنی در تاریخ جام جهانی به ثبت برسد.


حسین علیرضایی