به گزارش ورزش سه، مسئله برکناری کاظم طالقانی از ریاست هیئت فوتبال خوزستان توسط اداره کل ورزش این استان و همچنین شایعه قفل کردن درها توسط وی باعث ایجاد حاشیه‌هایی در فوتبال ایران شده است.

در همین خصوص خبرنگار ما گفت‌وگویی با طالقانی انجام داد و از او درباره این مسائل سوال کرد؛ طالقانی با تاکید بر این مسئله که حکم عزل او توسط فدراسیون فوتبال غیر‌قانونی است اعلام کرد موضوع قفل کردن درها توسط او صحت ندارد.

وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت دلیل همه این مسائل مهندسی انتخابات و ترس از تاثیرگذاری او است.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* درباره برکناری‌تان از هیئت فوتبال صحبت کنید که حواشی زیادی در پی داشت.
آخر وقت روز سه‌شنبه به ما اعلام‌ کردند فردا (چهارشنبه) برای تودیع و معارفه بیایید. گفتیم تودیع و معارفه چه؟ مدیرکل گفت فدراسیون حکمی داده که سرپرست انتخاب شود. گفتم بر اساس چه ماده و قانونی؟ گفت آنها حکم زدند و من نمی‌دانم و بین خودتان است. گفتم از نظر قانونی سرپرست فدراسیون فوتبال نمی‌تواند این عمل را انجام بدهد‌. گفتند اینطور اعلام شده و من هم گفتم فعلا اهواز نیستم و نمی‌توانم حضور پیدا کنم. پس از آن من بر اساس مفاد اساسنامه بند ۹ ماده ۲۴ نامه ای را برای کمیته اخلاق تنظیم کردم. بند ۹ می‌گوید رئیس هیئت تا زمان برگزاری انتخابات، می‌تواند به کار خود ادامه بدهد؛ یعنی خودش می‌تواند نه اینکه رئیس فدراسیون تصمیم بگیرد.

* حکم بر چه اساسی صادر شده بود؟
در حکمی که داده بودند اشاره کرده بودند از اساس اجماع؛ بند ۱۳ همین ماده می‌گوید اگر رئیس هیئتی تخلفاتی داشته باشند رئیس فدراسیون این مسئله را به هیئت رئیسه می‌برد و آنجا تصمیم‌گیری می‌کنند که بماند یا خیر. اولا فدراسیون فوتبال الان هیئت رئیسه ندارد چون نمی‌تواند با پنج نفر جلسه برگزار کند و فاقد ارزش قانونی است و AFC هم اعلام کرده است پس چیزی که می‌گویند قابل قبول نیست. دوما تخلفات افراد را باید کمیته اخلاق اعلام کند که من نه پرونده ای دارم و نه تا به حال به کمیته اخلاق رفته‌ام که پاسخی بدهم. استفاده از این کلمات و این موارد شائبه مهندسی انتخابات را ایجاد می‌کند. منِ نوعی آبرویی در بین مجمع دارم و ممکن است برخی حرفم را گوش بدهد. اینها ترس دارند که طالقانی اگر حضور داشته باشد بتواند تاثیرگذار باشد و چون این تاثیرگذاری وجود داشته باشد ایشان باید حذف شود‌. متاسفانه ایشان با نماینده مجلس و دوستان‌شان مهندسی و دخالت می‌کنند. آقایان شما باید بگذارید افکار عمومی مجمع خودش برای خودش تصمیم بگیرد. درست است که افراد را تخریب کنید؟ آقای ماجدی و دوستانش می‌دانند رفتنش او به هیئت رئیسه توسط من و آقای بهاروند صورت گرفته و برای ایشان رای جمع کردیم. جواب خوبی این نیست.

* اما به نظر می‌رسد الان منتقد ایشان هستید.
همینطور است. در‌ حال حاضر من اعتقاد به مدیریت ایشان ندارم چون هفت ماه است که مدیر است اما این اوضاعی است که می‌بینیم. بازیکنان تیم ملی چرا باید الان استوری بگذارند؟ از آن طرف دبیرکل حرف می‌زند و شخص دیگری پاسخ می‌دهد. این شرایط خوبی نیست. نباید ما را وارد فضای تعلیق کنند. ما نباید تنش ایجاد کنیم. چطور زمان سرپرستی آقای بهاروند انتخابات به آن خوبی انجام دادیم و حرف درنیامد؟ هیچ تنش و حرف و حدیثی نبود. چرا الان اوضاع تا این به هم ریخته است و افراد خارج از فوتبال دخالت می‌کنند؟

* البته مدت ریاست شما هم از خرداد ماه تمام شده است.
از ۲۱ خرداد ماموریت من تمام شده اما ماده ۲۴، ردیف ۹ این اجازه را به رئیس هیئت می‌دهد که تا زمان برگزاری انتخابات به کارش ادامه بدهد.

* و گفته می‌شود انتخابات باید زودتر برگزار می‌شد.
ما از چهاردهم فروردین این پروسه را کلید زدیم و افراد ثبت نام کردند. بعد از آن جلسات کمیته برگزار شد؛ این کمیته هم ارتباطی به من ندارد و یک کمیته مستقل است که دبیر نماینده حقوقی هیئت رئیسه و یک نماینده از اداره کل در آن حضور دارند. اینها افرادی را که ثبت نام کردند بررسی کردند و پس از بررسی برای استعلام دادند. تا این ساعت آنها جواب استعلام را نداده‌اند. آیا بدون جواب استعلام درست است که انتخابات برگزار شود؟ نیست. این حرف واهی است که این اتفاقات عمدی است. هیچ عمدی وجود نداشته و مکاتبات موجود است و می‌توانند همه را ببینند. اگر چنین چیزی بوده و ما تعلل کردیم شما کدام نامه را زدید و پرسیدید چرا انتخابات‌ را انجام نمی‌دهید که ما پاسخ بدهیم؟ این مسائل به مهندسی انتخابات روز هشتم برمی‌گردد.

* شما درها را قفل کردید و کلید ها را بردید؟
خیر. من کلیدی دستم ندارم. اینها دروغ و اراجیف است. بنده شکایتی به کمیته اخلاق کردم و کمیته اخلاق باید پاسخ آن را بدهد. می‌توانند مدارک و مستندات را بررسی کنند و حکم اولیه را بدهند اما نمی‌دهند و می‌گویند باید تحویل بدهید. من چه چیزی را تحویل بدهم؟ چیزی تحویل من نیست. آدم ها هستند که کار می‌کنند. اگر هم من تعطیل کردم به خاطر ایام سوگواری بوده است. اینها درها را بستند و نمی‌گذارند کسی سمت در برود.

* یعنی شما این کار را نکردید؟
مگر من کلیددارم که کلید ببرم؟ من چه کاره هستم؟ اینها جلوی در را گرفتند و اجازه ورود به پرسنل را هم نمی‌دهند؛ الان هم بنا دارند غیرقانونی درها را بشکنند.

* چه کسانی جلوی در را گرفته‌اند؟
نمی‌دانم؛ احتمالا حراست. من آنجا حضور ندارم و به من هم گفته‌اند که راه نمی‌دهند.

* وقتی حراست کسی را راه نمی‌دهد پس چه کسی قصد دارد با حکم وارد شود؟
حتما خود تربیت بدنی قصد این کار را دارد. البته من خبر ندارم اما قاعدتا کسی که می‌خواهد این کار را انجام بدهد همان کسی است که حکم می‌گیرد.

* شنیده می‌شود قرار است با حکم قوه قضاییه این اتفاق رخ بدهد.
حکم هر کسی. مسائل ما باید در کمیته اخلاق و فدراسیون حل بشود. من شاکی هستم و به صورت قانونی شکایت کردم. اینها غیرقانونی کار کردند‌. رئیس فدراسیون یا سرپرست هیچ اختیاری برای عزل افراد ندارد. کل‌ مجمع از ایشان شاکی هستند و شکایت‌شان را نوشته‌اند. بالای ۲۲ شکایت وجود دارد. وقتی می‌خواهند کسی را کنار بگذارند، مجمع نباید قبول داشته باشد؟ یک نفر به عنوان رئیس باید این کار را بکند؟ چه کسی این اجازه را داده است؟ اساسنامه را بررسی کنید؛ اگر این اجازه داده شده گردن من از مو باریک تر.

* در مجموع صحبت شما این است که موضوع قفل کردن درها شایعه است و برکناری شما هم غیرقانونی؟
صد درصد همینطور است.

* پس این شایعه قفل کردن درها از کجا آمد؟
نمی‌دانم. من کلیددار نیستم و حتی کلید اتاق خودم هم ندارم. من شکایتی کردم و قاضی باید حکم اولیه را به من بدهد. آیا حرف من اشتباه است؟

* شما به دخالت غیرفوتبالی ها هم اشاره کردید.
بله. آقای قاضی‌زاده هاشمی در این مسائل دخالت می‌کند و پشت پرده برنامه‌ریزی کردند که امثال ما را کنار بگذارند. این چه رفتاری است؟ ایشان نماینده من در مجلس است و باید از من دفاع کند نه اینکه با آقای ماجدی برنامه‌ریزی کنند.

* در واقع فکر می‌کنید همه این اتفاقات به این دلیل است که شما در تیم آقای تاج هستید؟
دقیقا همین است. مجمع اگر جرات حرف زدن نداشته باشد چرا مجمع است؟ اعضای هیئت رئیسه که حکم را امضا کردند کسانی هستند که من استیضاح‌شان کردم. وقتی من استیضاح می‌کنم يعنی باید تلافی کنند؟ اگر نماینده مجلس کسی را استیضاح کند یا تلافی کنند؟ پس هدف دموکراتیک بودن مجمع چیست؟ برخی می‌گویند مجمع چرا حرف نمی‌زند؟ ما که حرف زدیم این بلا را سرمان آوردند.

* دلیل حمایت شما از آقای تاج چیست؟
من در بین کاندیدا ها مدیریت ایشان را بیشتر می‌پسندم و با ایشان کار کردم و ایشان تلاش های زیادی در فدراسیون کرده است و قابل قبول است. درست است قراردادی با آقای ویلموتس بسته شده و اگر اشکالاتی هم وجود داشته قانون باید درباره آن صحبت کند. حکم حکمیت هم اعلام کرده که فدراسیون فوتبال در رابطه با قرارداد ویلموتس مقصر نیست. حتی اگر در تیم های داخلی به یک مربی پولش را ندهید شکایت می‌کند و تمام پولش را می‌گیرد؛ خارجی ها بدتر هستند و از طریق دادگاه های بیرونی این کار را می‌کنند. از طرفی تحریم های ظالمانه هم وجود داشته است. آقایان می‌گویند پول بیت‌المال؛ کدام بیت‌مال هدر رفته است؟ ما پولی را که فیفا برایمان تعیین کرده نمی‌توانیم بگیریم. به کشور ما ظلم می‌کنند.