مالک جدید باشگاه چلسی پس از ناکامی در جذب چند هدف مهم، در انتقالی جالب توجه یکی از بازیکنان با کیفیت فصل گذشته رقابت های لیگ برتر انگلیس را جذب کرد.

اختصاصی طرفداری - در این قسمت از بخش «نکته فنی» در رسانه طرفداری به یک انتقال جالب توجه از لحاظ فنی می پردازم. انتقالی که از مدت ها پیش به نظر می رسید نصیب پپ گواردیولا و منچسترسیتی شود، ناگهان با ورود پر قدرت مالک باشگاه چلسی، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت تا مارک کوکوریا، مدافع اسپانیایی برایتون، در انتقالی گران قیمت راهی استمفوردبریج شود.

بسیار حائز اهمیت است که دو سرمربی مدرن و تاثیرگذار در فوتبال فعلی دنیا، علاقه مند به جذب یک بازیکن مشخص در یک فصل نقل و انتقالاتی باشند. مارک کوکوریا چنین بازیکنی است و زمانی که پپ گواردیولا و توماس توخل خواهان جذب شما باشند، قطعا از لحاظ فنی مسائل زیادی برای بررسی وجود خواهد داشت. مارک کوکوریا قبل از پیوستن به برایتون، در ختافه طی دو فصل آخر حضورش در این تیم، تقریبا در تمامی بازی ها و در آرایش های پایه مختلف تیمش به عنوان بازیکن کناری خط جلو در سمت چپ انجام وظیفه می کرد و هیچ گاه یک مدافع چپ نبود. با این حال در ختافه نیز سبک بازی او به عنوان بازیکنی که در خط هافبک و یا خط حمله در جناح چپ قرار می گیرد، با دیگر بازیکنان مشابه متفاوت بود.

پس از پیوستن به برایتون اما گراهام پاتر، سرمربی بسیار با دانش این تیم، تشخیص داد که می تواند کوکوریا را به عقب تر بیاورد و از او به عنوان یک مدافع کناری سمت چپ بهره ببرد. این طور شد که بازیکن اسپانیایی تبدیل به یک مدافع کناری در برایتون شد و اتفاقا عملکرد هیجان انگیزی نیز از خود ارائه کرد. البته سبک بازی او به عنوان یک مدافع کناری با دیگر نمونه های موفق همچون رابرتسون، کانسلو و یا الکساندر آرنولد تفاوت های مهمی داشت. نکته هیجان انگیزتر این است که در انتهای فصل گذشته گراهام پاتر باز هم پست کوکوریا را تغییر داد و تشخیص داد که این بازیکن می تواند در خط دفاعی سه نفره یکی از سه مدافع میانی برایتون البته در نقش «Half-space libero» (توضیح مفصل فنی) باشد. کوکوریا در چند بازی انتهای فصل نیز در پست و نقش جدیدش موفق ظاهر شد تا تابستان امسال تبدیل به مهره ای هیجان انگیز برای سرمربیان مدرنی همچون گواردیولا و توخل شود.

اما کوکوریا چه ویژگی هایی از لحاظ فنی دارد که تا این اندازه در تابستان امسال در متن صحبت ها در لیگ برتر انگلیس بوده است؟ برای پاسخ به این سوال 7 داده فنی پیشرفته را در دو بخش پیرامون کوکوریا مطالعه و تحلیل خواهم کرد. مطابق روال همیشه داده های فنی پیشرفته را روی نمودارها بر اساس «Percentile» (صدک) مشخص کرده ام. به عنوان مثال وقتی می گوییم کوکوریا از حیث داده فنی «PAdj Tackles» در صدک 83 اُم قرار دارد، به این معنی است که این بازیکن از 83 درصد بازیکنان هم پستش در پنج لیگ مطرح اروپایی (مدافعان کناری) وضعیت بهتری از حیث این داده فنی داشته است.

در بخش اول سه داده فنی پیشرفته را انتخاب کرده ام. دو داده نخست «PAdj Tackles» و «PAdj Interceptions» هستند. داده های فنی پیشرفته در بخش تدافعی که پیشتر اینجا به طور مفصل درباره آن صحبت کرده ام. داده هایی که به طور کامل در بخش تدافعی آمارهای آماتور گونه ای که عموم هواداران فوتبال از آن استفاده می کنند را از دور خارج کرده اند. داده سوم نیز «Pressure» است. داده فنی بسیار مهمی که مشخص می کند یک بازیکن چه اندازه توانسته در راستای بازپس گیری توپ روی بازیکنان حریف فشار ایجاد کند. داده ای که نشان می دهد یک بازیکن از لحاظ رویکردی تا چه اندازه می تواند در فوتبال مدرن به مقوله پرسینگ یک تیم کمک کند.

حالا به تصویر زیر دقت کنید که وضعیت کوکوریا را در این سه داده فنی پیشرفته در فصل گذشته رقابت های لیگ برتر انگلیس در رقابت با بازیکنان هم پستش در پنج لیگ معتبر اروپایی نشان می دهد. کوکوریا با مقدار 2.72 از لحاظ داده «PAdj Tackles» در صدک 83 اُم قرار گرفته. مدافع اسپانیایی همچنین در هر 90 دقیقه مقدار 2.96 را از حیث داده «PAdj Interceptions» از خود ثبت کرده که باعث شده او از 91 درصد مدافعان کناری در لیگ های مطرح اروپایی بهتر عمل کند. همچنین کوکوریا با مقدار 15.62 از حیث داده فنی «Pressure» در صدک 74 اُم قرار گرفته و از 74 درصد مدافعان کناری لیگ های مطرح اروپایی در این زمینه بهتر عمل کرده است.

تحلیل داده ها در این بخش به ما چه می گوید؟ مارک کوکوریا مدافعی است که بدون توپ بازیکن ارزشمندی محسوب می شود. او مدافع کناری مستحکمی است که بهترین بازیکنان تهاجمی لیگ برتر انگلیس در فصل گذشته کار دشواری را مقابل او پیش رو داشته اند. کوکوریا هم به خوبی تکل می زند و هم به خوبی می تواند بازیخوانی کند و توپ های فرستاده شده را قطع کند. مطابق انتظارات در ترکیب سرمربی مدرنی همچون گراهام پاتر، او تبدیل به یک ماشین پرس خوب نیز شده و می بینیم که چگونه در سطح تیمی همچون برایتون، توانسته بدون توپ تهاجمی عمل کند. اما همان طور که پیش از این بارها توضیح داده ام، در فوتبال مدرن عملکرد تدافعی یک مدافع کناری به تنهایی هیچ ارزشی ندارد، اگر آن بازیکن توانایی بالایی در امور تهاجمی نداشته باشد. مدافع کناری که تنها در امور تدافعی خوب باشد، در فوتبال مدرن هیچ تفاوتی با «کشک» نخواهد داشت.

در بخش دوم به این مسئله بسیار مهم و حیاتی در خصوص کوکوریا خواهم پرداخت. چهار داده فنی پیشرفته را برای مطالعه و تحلیل این مساله انتخاب کرده ام. داده نخست «Deep Progressions» است. داده ای که مشخص می کند یک بازیکن تا چه اندازه توانسته از طریق ارسال پاس، دریبل و یا حمل، توپ را به یک سوم تهاجمی حریف برساند. داده فنی پیشرفته دوم «Progressive Pass» است. این داده به پاس های اطلاق می شود که حداقل 5 یارد طول داشته باشد (4.57 متر) و حداقل 25 درصد از مسافت باقی مانده تا دروازه حریف را طی کند. این داده فنی پیشرفته چرا بسیار ارزشمند است؟ به این دلیل که می تواند مشخص کند پاس های کدام بازیکنان در راستای بازیسازی، حرکت تیم رو به جلو و رساندن تیم به دروازه حریف، از کیفیت خوبی برخوردار است. این داده فنی پیشرفته می تواند مشخص کند که چه بازیکنی یک متخصص در حوزه بازیسازی (علی الخصوص بازیکنان خط عقب) از طریق ارسال پاس رو به جلو و با کیفیت است. داده فنی پیشرفته سوم «Progressive Carries» است. داده ای که نشان می دهد یک بازیکن چند بار در طول یک بازی توپ را حداقل 5 یارد (4.57 متر) رو به جلو و به سمت دروازه حریف حمل کرده است. در نظر داشته باشید که صرفا حمل توپ هایی با این شرایط در نظر گرفته می شوند که در 60 درصد بالای زمین رخ داده باشند. داده آخر نیز در نهایت «xA» است که پیشتر اینجا به طور مفصل درباره آن صحبت کرده ام. 

حالا به تصویر زیر دقت کنید که وضعیت کوکوریا را در این چهار داده فنی پیشرفته نشان می دهد. کوکوریا با مقدار 4.86 از حیث «Progressive Carries» توانسته در صدک 71 اُم قرار گیرد. مدافع اسپانیایی همچنین در هر بازی به طور متوسط 6.16 بار توپ را از طریق ارسال پاس، دریبل و یا حمل به یک سوم تهاجمی حریفان انتقال داده که او را در صدک عالی 88 اُم قرار داده است. کوکوریا اما وضعیت خوبی از حیث داده بسیار مهم «xA» ندارد و با مقدار 0.08 در هر بازی تنها از 45 درصد مدافعان کناری حاضر در لیگ های مطرح اروپایی بهتر عمل کرده است. در نهایت نیز می بینیم که کوکوریا با مقدار 5.06 از حیث «Progressive Pass» در صدک عالی 87 اُم جای گرفته است.

تحلیل داده ها در این بخش بسیار مهم است و تفاوت اصلی سبک بازی کوکوریا را با دیگر مدافعان کناری مدرن عیان می کند. مدافع اسپانیایی همراه با توپ بازیکن بسیار مهم و تعیین کننده ای است. اما این تعیین کنندگی و اهمیت تا پیش از دادن پاس نهایی است. مارک کوکوریا بر خلاف رقیبان مدرنش که در پست مدافع کناری بازی می کنند، بازیکنی نیست که به طور مداوم در یک سوم تهاجمی پاس تعیین کننده ای که هم تیمی هایش را در موقعیت گل با کیفیت قرار می دهد، ارسال کند. کوکوریا لزوما بازیکن دادن پاس نهایی نیست و این کار را در هر بازی به طور متعدد انجام نمی دهد. با این حال بازیکنی بسیار کلیدی در سوق دادن تیمش رو به جلو و به سمت یک سوم تهاجمی محسوب می شود. قدرت حمل توپ کوکوریا بسیار خوب است و پاس های با کیفیت زیادی را می تواند در راستای سوق دادن تیم رو به جلو ارسال کند. نبض بازی تیم را می تواند در سمت چپ در دست بگیرد و نقش بسیار پررنگی را در دو فاز از سه فاز اصلی بازیسازی عهده دار شود.

توانایی عالی او در امور تدافعی در کنار توانایی بسیار خوب او در کار با توپ در راستای سوق دادن تیم رو به جلو، باعث می شود تا کوکوریا یک مدافع کناری مدرن و متعادل باشد. گرچه او به اندازه دیگر نمونه های موفق و مدرن در این پست به طور مستقیم در امور تهاجمی تاثیرگذار نیست، اما این مساله نباید باعث شود که تصور کنیم کوکوریا تاثیری در امور تهاجمی ندارد. بله آمار پاس گل او به هیچ عنوان جالب توجه نیست اما پاس گل یک آمار کاملا آماتور محسوب می شود که تنها می تواند در کری خوانی میان عموم هواداران استفاده شود و به تنهایی نمی تواند هیچ معنای خاصی داشته باشد.

مسئله دارای اهمیت درباره کوکوریا این است که او در چلسی می تواند در سه پست و نقش برای توماس توخل به میدان رود. او هم می تواند یک وینگ بک سمت چپ در آرایش پایه 3-4-3 باشد، هم می تواند تبدیل به یک مدافع چپ در سیستم 4 دفاعه شود و هم می تواند به عنوان یک مدافع میانی در نقش «Half-space libero» در خط دفاعی سه نفره قرار گیرد. توانایی های فنی او برای بازی در هر سه پست و نقش کاملا قابل قبول است. تاد بولی پس از اینکه چند هدف مهم را از دست داد، خشم خود را با جذب گران قیمت مارک کوکوریا خالی کرده است. هواداران چلسی امیدوار هستند تا توماس توخل نیز بتواند ایده های فنی مناسبی را در راستای بهره گیری از مارک کوکوریا به کار گیرد.

*داده های فنی پیشرفته از کمپانی مرجع StatsBomb استخراج شده است.