از همان روز اول برای همه مشخص شد که سرمربی جدید یونایتد تا چه اندازه کار طاقت فرسایی برای اصلاح یک تیم از ریشه بیمار، پیش رو دارد.

اختصاصی طرفداری – منچستریونایتد اگر یک تیم دولتی بود، باید اوله گونار سولسشر بابت این تیم بیمار، بدون مهره و فاجعه ای که همراه با حدود نیم میلیارد یورو خرج به ارث گذاشته، دادگاهی می شد. گرچه الان هم تفاوتی ندارد. اگر عدالتی وجود داشته باشد، هواداران یونایتد باید هر چه سریع تر یک دادگاه صحرایی فانتزی برپا کنند و در کمتر از 10 دقیقه برای اوله گونار سولسشر بابت سه فصل دروغ، ریاکاری و حراج زدن منابع و اعتبار باشگاه، حکم بگیرند.

رالف رانگنیک، برای هواداران یونایتد حکم یک پیامبر را دارد. پیامبری که حرف آخر را همان اول زد:"این تیم نیاز به 10 بازیکن جدید دارد." بله، این تیمی که می بینید، محصول سه فصل حمایت تمام و کمال از فردی است که اصلا در قامت سرمربی نبود (شايد در آينده بشود) و حدود نیم میلیارد یورو منابع باشگاه را به آتش زد و حالا تیمی تحویل داده که نه مدافع دارد، نه هافبک تدافعی و نه حتی مهاجم. یعنی نقطه ای در زمین فوتبال وجود ندارد که یونایتد در آن کمبود نداشته باشد. کاری که اوله گونار سولسشر و مافیای رسانه ای او طی سه فصل با این تیم کرده اند، استیون جرارد هم رویش نمی شد با یونایتد انجام دهد. بارها و بارها از این مسئله گفته ام و نوشته ام و دیگر بیشتر از این تکرار مکررات است. اوله گونار سولسشر، با رزومه هدایت مولده و کاردیف، به سادگی هر چه تمام تر یکی از بزرگ ترین باشگاه های دنیا را حداقل 10 فصل به عقب برد. می توان ساعت ها از کاری که او با یونایتد کرده، صحبت کرد. هنوز هم ابعاد پنهانی وجود دارد که رفته رفته و طی سالیان آینده عیان خواهد شد. این تازه اول ماجرا است. این باتلاق، ابعاد پیچیده تری هم دارد.

از این مسئله که عبور کنیم به حقیقت فعلی می رسیم. یونایتد زیر نظر اریک تن هاخ به حداقل سه پنجره نقل و انتقالات تابستانی برای بازسازی و به نقطه صفر رسیدن، نیاز خواهد داشت. بسیار کنجکاو هستم که بدانم چرا اریک تن هاخ حاضر نشد با رالف رانگنیک همکاری کند. آیا از سوی رانگنیک تمایلی وجود نداشت یا اینکه اریک تن هاخ ترجیح داده با او همکاری نکند. این مسئله بسیار مهمی است. اگر مورد دوم باشد، تن هاخ خودش با دستان خودش کار را سخت کرده است. البته او تا همین جا به خوبی متوجه شده که با چه چیزی رو به رو است. فقط به طور مستقیم نمی تواند در رسانه ها از آن صحبت کند چرا که به خوبی می داند این یونایتد برای بازسازی به حداقل سه پنجره تابستانی نیاز دارد. تن هاخ خودش به خوبی می داند که از پکیج توهین آمیز مارسیال، رشفورد و گرینوود، فوتبالیست برای یونایتد در نمی آید اما چاره ای ندارد که فعلا سکوت کند. پکیجی که اوله گونار سولسشر سه فصل هواداران یونایتد را با آن معطل کرد و حالا آن ها می فهمند که چگونه به شعورشان توهین شده است. اریک تن هاخ به خوبی می داند زوج توهین آمیز فرد-مک تومینای که حضورشان در کنار هم در ترکیب توسط سولسشر به دنیای فوتبال معرفی شد و همه را انگشت به دهان کرد، اصلا محلی از اعراب ندارد، برای همین تمام تلاشش را معطوف خرید فرنکی دی یونگ کرده اما نمی تواند به طور مستقیم از آن صحبت کند. تن هاخ به خوبی می داند که یونایتد حتی یک مدافع کناری مدرن در ترکیبش ندارد اما وقتی یک مشتری هم برای مدافعان کناری تیم وجود ندارد، چاره ای نیست جز اینکه شرایط را تحمل کند و منتظر فرصت های آینده باشد.

بازی یونایتد مقابل برایتون حقیقت ماجرایی است که سه فصل با مافیا بازی، دروغ، ریا و نیرنگ روی آن سرپوش گذاشته شده. اگر هوادار یونایتد هستید سرانجام باید با حقیقت رو به شوید. چیزی که تحت عنوان منچستریونایتد در حال حاضر وجود دارد، تنها یک اسم است و نه یک تیم فوتبال. منچستریونایتد فعلی هیچ شباهتی به یک تیم فوتبال مدرن ندارد چرا که سه فصل دورهمی اداره شده و دورهمی تعلیم داده شده است. وقتی تن هاخ می گوید که بازیکنان دستور العمل ها را رعایت نکرده اند، عمق فاجعه مشخص می شود. رالف رانگنیک به خوبی حقیقت را عیان کرد و حالا تن هاخ مامور بازسازی شده است. حضور در جمع چهار تیم را باید کنار بگذارید، نتیجه را باید کنار بگذارید و فقط و تنها فقط به تن هاخ برای بازسازی زمان دهید. تابستان فعلی پنجره اول است و تن هاخ حداقل به دو تابستان دیگر هم نیاز دارد. مسیر بازسازی شروع شده و اگر مافیای رسانه ای اجازه دهد، می تواند مسیر خودش را طی کند. یک بار برای همیشه باید هزینه داد و بر سر تصمیم درست، ثابت قدم بود. باتلاقی که می بینید، به زمان نیاز دارد. به آرسنال نگاه کنید که چگونه علی رغم اینکه تا امروز سهمیه لیگ قهرمانانی در کار نبوده از میکل آرتتا حمایت کرده و اکنون چگونه ترکیبش دگرگون شده. یونایتد نیز با تن هاخ باید این مسیر را طی کند البته به شرطی که مافیای رسانه ای (که در اصل الان باید در دادگاه صحرایی کنار رفیق شفیقشان حضور داشته باشند) اجازه دهد و البته مدیران یونایتد نیز دست از شیرین کاری بردارند و اجازه دهند سرمربی هلندیشان کارش را انجام دهد. اگر هوادار یونایتد هستید، باید برای تحقق این دو مسئله دست به دعا بردارید، نتیجه گرفتن را کنار بگذارید، صبر پیشه کنید، درد و رنج های پیش رو را تحمل کنید و امیدوار باشید که اریک تن هاخ زمان کافی برای خروج از این باتلاق را داشته باشد وگرنه مطمئن باشید در همچنان روی همان پاشنیه ای خواهد چرخید، که تا الان چرخیده است.