امیرعباس واسعی؛ خوزستان را از قدیم استان آبی می‌خواندند. جایی که پسرها با توپ متولد و زندگی می‌کنند. مهد تکنیکی‌ها بزرگترین تغذیه کننده تیم ملی و باشگاه‌های بزرگ که دروازه ورود فوتبال به ایران است ... با مروری به تاریخچه باشگاه بزرگ تهران متوجه اهمیت نقش خوزستانی‌ها در موفقیت‌های استقلال خواهیم شد. بسیاری از بازیکنان بزرگ تاریخ باشگاه اصالت خوزستانی دارند و معدودی نیز با حضور در باشگاه‌های خوزستانی به فوتبال معرفی و راهی باشگاه محبوب خود شده‌اند.

نامداران موفق

با مروری اجمالی بر تاریخچه باشگاه استقلال به نام‌های بزرگی می‌رسیم که از خوزستان به پیراهن آبی رسیدند. برادران مظلومی‌(غلامحسین و پرویز) منصور رشیدی، حسن نظری، صمد مرفاوی، مجاهد خذیراوی، پژمان منتظری، میلاد میداوودی، اسماعیل شریفات، سهراب بختیاری زاده و بسیاری دیگر که با حضور در لباس آبی به تیم ملی رسیده و برای کشورمان افتخار آفریده‌اند. اما این فقط یک روی سکه است ...

ناکامان بزرگ

اگر بازیکنانی که از خوزستان به استقلال آمده اند را به دو دسته موفق و ناکام تقسیم کنیم کفه ترازو به نفع بخش دوم سنگینی می‌کند ، به خصوص در دهه‌های اخیر این ناکامی‌بیشتر به چشم می‌آید. ریشه مشکل هر کجا که باشد تفاوتی در نتیجه نخواهد کرد ، واقعیت آن است که بازیکنان بزرگی از تیم‌های خوزستانی به استقلال آمده و دراین تیم نتوانستند آن جایگاه و موفقیت تیم‌های سابق خود را تکرار کنند. برخی حتی تبدیل به فاجعه نقل و انتقالات هم شده و کمتر از یک فصل درتیم محبوب خود دوام آوردند. عادل حردانی، صبیح ساران، سیروس نعمتی نژاد، ابراهیم تهامی، داریوش یزدی، علی حمودی، احمد خذیراوی، بختیار رحمانی، حسن بیت سعید و .... از جمله مشهورترین نام‌های ناموفق در استقلال هستند. آنها جملگی بازیکنان بزرگ ، با استعداد و کاملا موفق در تیم‌های سابق خود بودند که به عنوان خریدهای گران‌قیمت به استقلال آمدند اما هر چه بود و هر چه شد ، نتوانستند در این تیم بزرگ موفقیت قبلی خود را تکرار کنند.

 آخرین سوار

و حالا صالح حردانی آخرین مسافر رسیده از سرزمین طلای سیاه به لباس استقلال است. فرهاد مجیدی برای به خدمت گرفتن این مدافع فولاد خوزستان همه کار کرد و در قدم آخر دو بازیکن به فولاد داد تا حردانی را بگیرد. یکی از آنها - عارف آقاسی - در ابتدای همین فصل و از همین تیم فولاد به استقلال آمد ، در حالی که ملی‌پوش هم بود! اما به فهرست طولانی ناکامان در«وصال تلخ» اضافه شد. صالح حردانی قطعاً به امید روزهای خوب و رسیدن به جایگاه ثابت در تیم ملی به تهران آمده اما خودش بیشتر از هرکسی باید هر روز سرنوشت عارف آقاسی را مقابل آینه برای خود تکرار کند.

او مسیری را آمده که همین چند ماه قبل عارف آمده بود، حالا عارف برگشته تا دوباره جایگاهش را در فوتبال ایران پیدا کند و باید دید صالح حردانی به کدام روی سکه خوزستانی‌های استقلال تعلق دارد...