محمدرضا مدنی؛ محمدمهدی فروردین، عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون ورزش مجلس، ناظر شورای عالی ورزش کشور و نماینده ناظر کمیته پارالمپیک در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره اتفاق تاریخی هفته گذشته و حضور بانوان در حاشیه دیدار تیم‌های استقلال و مس کرمان در یک دیدار باشگاهی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهاراتی را مطرح کرد.

پس از حضور بانوان در حاشیه یک دیدار باشگاهی فوتبال نگاه دولت و مجلس به این اتفاق مهم و شاید گفت تاریخی چه بود؟

با تدابیری که دولت به خرج داد، شرایطی را به وجود آورد تا نیمی از جامعه در ارتباط با این موضوع به خواسته شان برسند.

آیا نمایندگان مجلس و مسئولان ذیربط از این موضوع و تبعات آن رضایت داشتند؟ آیا این اتفاق اسباب رضایتمندی مسئولان کشور را فراهم کرد؟

رضایتمندی در این باره را باید از خود بانوان پرسید. اینکه آیا از امکانات و زیرساخت‌هایی که برایشان در نظر گرفته شده بود راضی بوده اند یا نه! به نظر من این سوال باید از بانوانی پرسیده شود که در صحنه حضور داشتند و به ورزشگاه رفتند. باید بگویند کمبودها چه چیزی بوده و اگر بوده و شأن آنها حفظ نشده در ادامه امکانات و شرایط بهتری برایشان فراهم شود. فکر می‌کنم اگر چنین شرایطی وجود نداشته دولت باید در ادامه این مسیر این مشکلات و مسائل را حل کند تا بانوان با فراغ بال بتوانند از این امکان بهره مند شوند.

فشار فیفا نه، خود دولت تصمیم گرفت بانوان به استادیوم بروند/ دغدغه مجلس فراتر از حضور خانمها در ورزشگاه است/ خوشحالیم نیمی از جامعه به خواسته اش رسید

بازتاب این اتفاق در سطح بین‌المللی بسیار گسترده بود. اعضای مجلس و نمایندگان مردم نسبت به این موضوع چه نظری داشتند؟

امروز(یکشنبه ششم شهریور) اولین روز کاری مجلس بود که البته در روزهای گذشته هم نمایندگان مجلس درگیر موضوعات مجلس و حوزه‌های انتخابی شان بودند. امروز هم کار مجلس دو شیفت بود ولی اکثر قریب به اتفاق نمایندگان دغدغه شان این بود که مبادا به لحاظ زیرساختی در استادیوم شرایط کافی و استاندارد فراهم نباشد تا خدای نکرده خدشه ای به شأن بانوان وارد شود. در واقع رعایت شأن بانوان و حرمت آنها بیش از موضوع حضورشان در ورزشگاه برای آنها در اولویت قرار دارد.

قبول دارید که این امکان در شرایطی برای بانوان ایران ایجاد شد که فیفا کشورمان را به شدت در این باره تحت فشار قرار داده بود؟

خیر! اصلا تحت فشار فیفا نبود! اصلا نباید گفت این موضوع به خاطر فشار فیفا اتفاق افتاد. قطعاً این در راستای سیاست‌های دولت بود تا این امکان به وجود بیاید. بنابراین در بحث مدیریت خود ورزشگاه‌ها هم لازم است که این امکان و شرایط با برنامه ریزی دقیق تر صورت بگیرد.

فشار فیفا نه، خود دولت تصمیم گرفت بانوان به استادیوم بروند/ دغدغه مجلس فراتر از حضور خانمها در ورزشگاه است/ خوشحالیم نیمی از جامعه به خواسته اش رسید

خیلی از بانوان طرفدار تیم‌های دیگر حاضر در لیگ برتر نیز خواستار این شده اند که بتوانند در شهرهایشان به ورزشگاه بروند و تیم‌های محبوب‌شان را حمایت کنند. آیا این امکان برای دیگر شهرها غیر از تهران هم فراهم خواهد شد؟ این در حالی است که مسئولان سازمان لیگ به همکاران ما اعلام کردند بسیاری از ورزشگاه‌ها امکاناتی مانند ورودی مجزا، پارکینگ، اختصاصی و یا امکانات اولیه مانند سرویس‌های بهداشتی مطلوب یا کافی برای بانوان در ورزشگاه‌هایشان ندارند! چه توصیه ای در این ارتباط به مسئولان ذیربط در فرمانداریها و استانداری‌های شهرهای میزبان لیگ برتر فوتبال دارید؟

در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبار خوبی برای اعتبارات حوزه عمرانی ورزش دیده ایم. مخصوصاً در بحث تعمیر و تجهیز ورزشگاه‌ها اعتبارات خوبی اندیشیده شده و از ۲۷ صدمِ درصدِ ارزش افزوده نیز میتوان جاهایی که نواقصی وجود دارد را برطرف کرد.

اگر در این زمینه کوتاهی صورت بگیرد، نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون ورزش چگونه مطلع می‌شوند؟

ما قطعا باید بُعد نظارتی را در این باره لحاظ کنیم و البته امیدوارم که این اتفاق نیفتد. چرا که خود دولت این آمادگی و انگیزه را دارد که بخواهد شرایط را فراهم کند.

برای آشنایی اهالی ورزش درباره سوابق ورزشی خودتان توضیح می‌دهید؟

من شخصاً موسس باشگاه شاهد فیروزآباد بودم و خودم نیز به صورت مردمی آن را اداره می‌کردم. گرچه فعالیت‌های دیگری مانند سرمربیگری در تیم قشقایی را هم داشته ام.

فشار فیفا نه، خود دولت تصمیم گرفت بانوان به استادیوم بروند/ دغدغه مجلس فراتر از حضور خانمها در ورزشگاه است/ خوشحالیم نیمی از جامعه به خواسته اش رسید

با توجه به ورزشی بودنتان، آیا تمایل دارید روزی فرا برسد که بتوانید همراه با اعضای خانواده به تماشای یک بازی فوتبال بروید؟

این موضوع همین حالا هم در بسیاری از فضاهای اجتماعی جامعه ما اتفاق می‌افتد. باید در ورزشگاه‌ها فرهنگ احترام به عوامل فوتبال از بازیکن گرفته تا داور و هواداران را ایجاد کنیم. فرهنگی که برازنده کشور ما باشد. در آن صورت مطمئناً همه می‌توانند از فوتبال لذت ببرند. این به تنهایی می‌تواند دستاورد بزرگی برای دولت و نظام جمهوری اسلامی باشد.

این اتفاق تاریخی در دوره حضور شما و همکارانتان در مجلس همچنین دولت آقای ابراهیم رئیسی رخ داد. فکر می‌کنید این مهم تا چه اندازه در رویکرد بانوان نسبت دولت فعلی و نمایندگان مجلس و جذب حداکثری آنها تاثیر مثبت داشته باشد و تا چه اندازه اعتمادشان به مسئولان را بیشتر کند؟

دولت، دولت مردمی و عدالت است. قطعاً یکی از سیاست‌های مهمش این است که بتواند بخش مهم و نیمی از جامعه که به نظر می‌رسد بسیار هم در اکثر حوزه‌ها تاثیر گذار هستند را جذب کند و حقوق قانونی، عرفی و شرعی شان را در نظر بگیرد.

نگاه فراکسیون ورزش مجلس به این اتفاق چیست؟

باز هم تاکید می‌کنم اگر قرار است فضایی برای حضور عموم مردم ایجاد شود حتماً باید فضایش امن و فرهنگی باشد. فضایی با زیرساخت‌های لازم تا شأن همه بانوان حفظ شود.

فشار فیفا نه، خود دولت تصمیم گرفت بانوان به استادیوم بروند/ دغدغه مجلس فراتر از حضور خانمها در ورزشگاه است/ خوشحالیم نیمی از جامعه به خواسته اش رسید

حضور خبرنگاران خبر ورزشی در استادیوم آزادی از خودداری آقایان در به کار بردن برخی الفاظ در حضور بانوان خبر می‌داد. بیژن طاهری مدیر تیم استقلال نیز این موضوع را در گفت و گو با ما تأیید کرد. بعنوان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس فکر می‌کنید ادامه این اتفاق و حضور بانوان چه تاثیر فرهنگی مثبتی در این ارتباط داشته باشد؟

ما آثار این موضوع را باید در طول مسابقات یک فصل شاهد باشیم. به نظر می‌آید که ما باید بتوانیم این اتفاق مثبت را به سایر فضاهای عمومی کشورمان تعمیم بدهیم به ویژه ورزشگاه‌ها. این می‌تواند خوشحال کننده باشد و موجبات رضایتمندی مردم را نیز فراهم کند.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

این موضوع نیاز به یک مدیریت قوی و تدابیر هوشمندانه دارد. چرا که با توجه به جوی که ما قبل از این در ورزشگاه‌ها شاهدش بودیم می‌طلبد مدیریت در این زمینه بسیار قوی باشد. چون وقتی قرار است خانواده‌ها به استادیوم بیایند باید شأن آنها حفظ شود و بی حرمتی، از طرف طیفی که در آن مکان حضور دارند به خانواده‌ها صورت نگیرد. در واقع می‌خواهم تاکید کنم ما نباید نتایج را فدای مسائل اینچنینی کنیم. اگر خدای نکرده قرار باشد خانواده ای به استادیوم برود و هنگام ترک کردن شرایط روحی خوبی نداشته باشد این موضوع می‌تواند باعث پشیمانی شود. این مسأله نیازمند یک هم‌افزایی و مدیریت قوی است. هم در حوزه ورزش و هم در سطح کلان مدیریت کشور.