لیگ پرتغال در سالیان اخیر، سکوی پرتابی برای بازیکنان بوده و درخشش آنها، زمینه ای برای انتقالشان به باشگاه های بزرگ تر شده است.

اختصاصی طرفداری |  برونو فرناندز، روبن دیاز، الکس تلس و سرخیو اولیویرا چهار نمونه ای هستند که اخیرا از تیم های پرتغالی به باشگاه های تراز اول راه پیدا کرده اند. باشگاه پورتو حالا یک ستاره با ارزش دیگر در ویترین خود دارد که توجهات را در سراسر اروپا به خود جلب کرده است.

 

معرفی کلی 


دیاز فوتبال خود را از باشگاه های بومی کلمبیا آغاز نمود. عملکرد او در باشگاه « اتلتیکو جونیور » رضایت بخش بود و پورتو در سال 2019 با پرداخت هفت میلیون یورو او را به خدمت گرفت.

اوج گیری او در پورتو از فصل پیش آغاز شده و او را به مهره ای بدون جانشین تبدیل کرده است.

نکته قابل توجه در مورد دیاز، پیشرفت و تکامل او بوده است. او از نظر آماری خود را ارتقا داده و از یک بازیکن صرفا خوب، تبدیل به بازیکنی تاثیرگذار با توانایی گلزنی و ارسال پاس گل شده است. وینگر کلمبیایی هم اکنون با 14 گل در رده دوم گلزنان لیگ پرتغال قرار دارد.

مقایسه آمار دیاز در دو فصل ابتدایی و فصل سوم ( فعلی ) او در پورتو / بهبود پارامترهای مختلف هجومی

 

دیاز یک وینگر منعطف است


لوئیس دیاز یک وینگر راست پا است که در سمت چپ بازی می کند.

هیت مپ دیاز در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا

 

دریبلینگ قدرتمند و سرعت بالا  به او اجازه می دهد که همواره حرکاتی غیرقابل پیش بینی و غیرتکراری در چنته خود داشته باشد.

نمونه ای از حرکات دیاز

همانطور که در تصویر بالا می بینید، وینگر پورتو دو گزینه پیش روی خود دارد. اولی حرکت عرضی‌ است که به او زاویه و فضای مناسبی برای شوتزنی می دهد و دومی حرکت به سمت چپ و دریبل مدافع است. توجه داشته باشید که مدافعین در موقعیت های 1 به 1 درون محوطه جریمه باید با احتیاط بسیاری دفاع کنند و یک وینگر تکنیکی می تواند از اشتباه مدافع برای گرفتن پنالتی استفاده کند.

دیاز با دریبل مدافع، اقدام به شوت‌زنی می کند.

نمونه بعدی را با هم ببینیم.

موقعیتی مشابه برای دیاز/ باز هم دو راه حل برای او وجود دارد

دیاز این بار تصمیم متفاوتی می گیرد و با حرکت درون محوطه جریمه، برای مهاجم پورتو سانتر می کند.

سبک بازی دیاز و همچنین بازی کردن او در سمت چپ، او را به سمت کات اینساید و حرکات مورب به سمت دروازه  برای شوت زنی هدایت می کند. اما علاوه بر این سبک بازی، او می تواند برای عریض نگاه داشتن خط حمله و بازی به صورت Wide نیز مفید باشد.

 

به دیاز (دایره زرد) که چگونه باعث گسست بین فولبک راست و مدافع میانی حریف می شود.

 

ادامه حمله توسط تیم کلمبیا

 

آمار گل زنی قابل توجه


در فوتبال امروز، وینگرهای گلزن بازیکنانی تعیین کننده، کم یاب و قیمتی هستند. صلاح، امباپه، سون و ... را نمی توان به راحتی پیدا کرد و به دست آورد. لوئیس دیاز نیز اگرچه با اسامی گفته شده فاصله  دارد؛ اما از همین جنس بازیکنان است.

دیاز با تعداد گل مورد انتظار 5.81 ، 12 گل زده. رقمی خیره کننده که نشان از تمام کنندگی بالای او دارد.

 

انگلیس تو را فرا می خواند


استعدادیابان تیم های اروپایی دیاز را تحت نظر دارند و شایعات از علاقه مندی تیم های انگلیسی به وی خبر می دهند. تجربه فرناندز و روبن دیاز و بازیکنان مشابه، شاید عامل دیگری باشد که باشگاه های لیگ برتر به خرید بازیکن از لیگ پرتغال روی خوش نشان دهند.

در میان تیم های متقاضی، علاقه لیورپول جدی تر به نظر می رسد. خط حمله تیم کلوپ سن بالایی دارد، مثلث صلاح - فرمینیو و مانه نزدیک به سی سال دارند و اگر باشگاه لیورپول در بلندمدت نیاز دارد که این سه نفر را جایگزین کند. افت مانه نیز دلیل دیگری‌ست تا مربی آلمانی و قرمزهای آنفیلد، مشتاق به جذب دیاز باشند.

مقایسه دیاز و دیگر بازیکنان هجومی لیورپول در تیم های سابقشان

انتظار داریم که دیاز زیر نظر یک مربی هجومی، جهش دیگری را در کریر خود ثبت نماید و از نظر کیفی و آماری بهتر شود. کلوپ مربی ایده آلی برای او به نظر می رسد، او بازیکنی مشابه با مانه است که تمام کنندگی خیلی خوبی دارد و می تواند بار گلزنی را در کنار صلاح به دوش بکشد.

تاتنهام تیم دیگریست که علاقه خود را به دیاز آشکار کرده، اما بعید است که پورتو وینگر خود را به راحتی در ماه ژانویه واگذار کند.

 

سخن پایانی


لوئیس دیاز با پیشرفت در آمار و ارقامش برای غول‌های اروپا بسیار جذّاب شده است. او عملکردی قابل تحسین از فصل دومش تا کنون ارائه کرده، در کوپا آمریکا درخشیده و در لیگ قهرمانان نیز  حریفان را آزار داده است. توانایی تکنیکی بالا، در کنار سرعت و تمام کنندگی از او یک وینگر زهردار می سازد که برای ایفای نقش در ترکیب 433 بسیار مناسب است. باید دید که او این فرم عالی را تا چه زمانی ادامه خواهد داد و تا کجا پیش خواهد رفت.

پورتو کار بسیار سختی برای حفظ ستاره کلمبیایی‌اش دارد.