رسول خطیبی که مقابل دوربین طرفداری قرار گرفته بود، از دلایل موفقیت آلومینیوم اراک در نیم فصل اول لیگ برتر و عملکرد درخشان این تیم می گوید

رسول خطیبی میهمان دوربین طرفداری بود.

به گزارش طرفداری، رسول خطیبی یکی از چهره های ویژه لیگ بیست و یکم است. رسول و آلومینیوم اراک در نیم فصل اول حتی در مقطعی صدرنشین بودند و گل زدن به این تیم یکی از سخت ترین کارهای ممکن بود.

رسول خطیبی که این روزها تیمش را برای ادامه رقابت های لیگ برتر آماده می کند، میهمان دوربین طرفداری بود و گفتگویی را با آرمین زمانی انجام داد که دیدن و خواندن آن خالی از لطف نیست...

 

سلام خدمت مخاطبین طرفداری. امروز به همراه همکارانمان به اردوی آلومینیوم اراک آمده و در خدمت رسول خطیبی، سرمربی این تیم هستیم.

آقای خطیبی سلام، ممنون که مقابل دوربین طرفداری قرار گرفتید.

سلام خدمت شما و تمامی مخاطبان رسانه طرفداری. از شما ممنونم که وقتتان را برای تیم ما گذاشتید.

قبل از شروع مصاحبه باید بگویم که با توجه به اوج گیری کرونا این مصاحبه را با ماسک انجام می دهیم. آقای خطیبی هم از بازیکنانش خواسته تا مصاحبه با ماسک کنند. خودشان هم با ماسک مصاحبه می کنند.

به سراغ سوالات برویم. آلومینیوم نیم فصل را در رتبه پنجم به پایان رساند. در شروع فصل فکر می کردید در نیم فصل در این رتبه باشید؟

اول فصل که تیم ها مربیان شان را انتخاب کردند، سه تا تیم مربی مشخصی نداشتند. تیم ما، نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان. تمام تیم ها مربی داشتند و بازیکن خریده بودند. پس از اینکه من قرارداد بستم، کار سخت بود چرا که بازیکن ها به تیم ها منتقل شده بودند و حتی بازیکنان آلومینیوم نیز به تیم های دیگر رفته بودند. در واقع آن شاکله آلومینیوم کمی از دست رفته بود ولی خوب به لطف خدا توانستیم تیم خوبی جمع کنیم. ما دو مرحله اولویت گذاشتیم. فکر می کنم نفرات جذب شده نفرات خوبی بودند و به خوبی در شکل کاری تیم کار کردند. اکثرشان نیز بازیکنانی بودند که با خودم کار کرده بودند. متاسفانه در خط حمله بازیکنانی مد نظر داشتیم ولی دقیقه آخر تیم های دیگر پیشنهاد بالاتر دادند و به آنجا رفتند. در کل اگر در خط حمله می توانستیم زودتر تیم را تقویت می کردیم و بازیکنان فصل قبل را نگه می داشتیم فکر می کنم خیلی بهتر از این می شد ولی در کل من همیشه دوست دارم تیمم بالای جدول باشد حتی اگر نفراتم ضعیف باشند چون آدم بلند پروازی هستم. خدا را شکر پیش هواداران سربلند بودیم و آن هم به لطف خدا و تلاش بازیکنان بوده است. فکر می کنم نیم فصل اول رضایت بخش بوده و ببینیم نیم فصل دوم چه پیش می آید.

می دانم نمی خواهید توقعات را از تیمتان بالا ببرید ولی فکر می کنید آلومینیوم فصل را در چه رتبه ای به پایان برساند؟

در قرارداد من نوشته شده که تک رقمی باشیم. برنامه ما دو ساله است که سال اول تک رقمی باشیم و سال دوم بالانشین باشیم که سهمیه هم جزوش است. قطعا در پایان فصل تک رقمی هستیم ولی خوب سعی می کنیم از اهدافمان بالاتر هم قرار بگیریم. ان شاءالله برای فصل بعد بتوانیم یک استارت خوب مثل این فصل داشته باشیم و ان شاءالله جزو 4 تا 6 تیم اول باشیم.

یعنی این قول را می دهید که در فصل آینده تیمتان در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد؟

قول که هیچ سرمربی ای نمی دهد ولی هدف باشگاه همین است. امسال هم در جام حذفی برنامه ریزی خوبی داشتیم و دو تیم قوی مانند فجر و سپاهان را شکست دادیم. امسال در این جام هم می توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم و امیدوارم موفق شویم.

کمی از آلومینیوم فاصله بگیریم. امسال جلوی همه تیم ها بازی کرده اید. سخت ترین رقیب کدام تیم بوده است؟

تیم سخت نداریم. ما پرسپولیس و سپاهان و تراکتور را بردیم، از آن طرف 4 امتیاز جلوی پدیده که انتهای جدول است از دست دادیم. اصلا تیم سخت وجود ندارد به خصوص نیم فصل دوم که به قول فوتبالی ها دروازه کوچک می شود. 3-4 تیم برای قهرمانی، 2-3 تیم برای سهمیه آسیا، 3-4 تیم برای نیفتادن می جنگند. کار سخت خواهد بود. در نیم فصل اول تیم هایی که واقعا ما را اذیت کردند یکی پرسپولیس بود. با اینکه بردیم ولی شرایط فوتبالی سختی بود. بازی تماشاگر پسند و موقعیت سازی بود. با احترام به آقای قلعه نویی یک سبک دیگر در سال های قبل بازی می کرد ولی امسال سبک تیمش را عوض کرده و فکر کنم گل گهر هم از لحاظ فوتبالی یکی از بهترین تیم های لیگ است. سپاهان با اینکه خیلی موقعیت سازی می کند و بیشترین موقعیت را در لیگ داشته است، تیم بسیار منسجمی بوده و فوتبال زیبایی به نمایش می گذارد. این ها تیم هایی بودند که واقعا شرایط خوبی جلوی ما داشتند. بقیه تیم ها هم سبک خودشان را دارند. مثلا تیم پیکان تیم جوانی است و با این تیم جوان کارهای خوبی می شود انجام داد. یک سبک دیگری بازی می کنند. یا تیم هایی داریم که اگر از لحاظ ساختاری و مالی خوب بودند، مثل نفت آبادان، می توانست کیفیت بالاتری رقم بزند.

از این تیم های بالانشین فکر می کنید کدام یک قهرمان شوند؟

قطعا یکی از پرسپولیس و استقلال قهرمان خواهد شد.

برای سپاهان شانس قائل نیستید؟

خیلی کم است. از نظر فوتبالی بین دو سه تای اول هستند ولی فکر کنم استقلال و پرسپولیس قهرمان هستند. مثلا بیشتر در تهران بازی می کنند و ...

از بین تیم های پایین جدول فکر می کنید کدام تیم در لیگ می ماند؟

من فجر را دوست دارم و نمی خواهم بیفتد و قطعا هم نخواهد افتاد. بازیکنان خوبی هم جذب کرده اند. اگر شرایط زمین شان را درست کنند، قطعا در لیگ می مانند.

یکی از بزرگترین حواشی در نیم فصل اول لیگ برتر، مسئله کم کردن امتیاز از گل گهر بود. فارغ از مسائل فوتبالی، فکر می کنید این تصمیم درست بود یا خیر؟

نمی خواستم راجع به این مسئله صحبت کنم اما به نظرم نتیجه باید در زمین مشخص شود. یک مورد هم که برایم قابل قبول نیست، بالاخره یک عده در این کار اشتباه کرده اند. بازیکنان که اشتباه نکرده اند که سپاهان را نبرده اند ولی آن کسانی که بیرون از زمین، بوده اند، اصلا محاکمه نمی شوند. آن چند نفر که غیرقانونی اشتباه کرده اند، باعث شده جدول به هم بریزد و امتیازات اینور آنور شوند. این ها را نمی آیند محاکمه کنند. نمی دانم آدم های قوی ای هستند یا پشت پرده چه اتفاقی می افتد. می گویند جعل یا بازیکن غیر قانونی آمده اند. این ها را چرا محاکمه نمی کنند؟ واقعا این برایم سوال است.

یعنی شما معتقد هستید باید افرادی که اشتباه کرده اند محاکمه شوند نه تیم و بازیکنان.

بازیکنانشان زحمت کشیده اند. آن موقع که حکم اعلام شد تیم من صدرنشین بود. بازیکنم در زمین رفته و 14 کیلومتر دویده و یک روز پس از آن حکم داده اند که تیمم به رده سوم آمده است. بازیکن من این همه دویده و نتیجه گرفته و بالای جدول رفته. حالا سه چهار نفر بیرون زمین اشتباه کرده اند و جدول به هم می ریزد و بازیکن زحمتش هدر می رود.

در نیم فصلی که گذشت، بازیکن، مربی یا تیمی بوده که شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

قطعا هر سال این اتفاق می افتد. فکر می کنم در تیم ما 2-3 نفر خیلی عالی بودند. در پیکان یکی دو نفر خوب بودند. در هوادار یکی از بازیکنانشان دور از انتظار کار کرد. هر سال یک سری پدیده ها رو می شوند و فکر می کنم در این تیم ها بیشتر بوده است چون جوانگرایی کرده اند. در سپاهان یاسر خوب بازی کرد ولی مصدوم شد.

لیگ امسال خیلی کم افت و خیز و کم گل بوده است. به نظرتان چه عواملی در این مسئله دخیل بوده اند؟

فکر می کنم لیگ ما برعکس نظر شما، خیلی هم خوب است. زمین های ما را نگاه کنید. به غیر از 2-3 زمین، بقیه زمین ها بی کیفیت هستند. این ها را هم باید کنار هم بگذارید و سپس کیفیت را ببینید. کیفیت زمین ها خراب است. از آن طرف بازی ها نسبت به سال گذشته فشرده تر شده و این خودش موثر است. من فکر کنم اگر این دو مشکل نبود، اتفاقا فوتبال ما کیفیتش بالا می رفت. بحث ساختاری داریم. مثلا ما 4-5 روز بازی می کنیم بعضی تیم ها شرایط ساختاری مناسب ندارند، بازیکنان ریکاوری نمی کنند و مصدوم می شوند. مثل اروپا از لحاظ ساختاری نیستیم. اگر این ها را کنار هم بگذاریم، به نظرم کیفیت مان نسبت به سال های قبل خوب هم هست.

البته کیفیت زمین را درست می گویید ولی یک عده معتقدند که مربی ها محافظه کار شده اند و یک عده هم می گویند لیگ ما از بازیکن خلاق خالی شده است.

بله صد در صد. چند روز پیش گفتم که ما اصلا بازیکن خلاق نداریم. شاید یکی دو نفر نهایتا. دهه 70-80 اینقدر بازیکن خلاق داشتیم که بین 20-30 تا می رفت. ما چون از پایه ها خوب کار نمی کنیم به جز یکی دو تیم، اصول فوتبال را یاد نمی گیرند و یکدفعه وارد سبک فیزیکی و درگیرانه لیگ برتر می روند. ولی اگر فوتبال اصولی آموزش داده شود و آکادمی شکل بگیرد، قطعا خوب خواهد شد. این زمین های خاکی هم جمع شد که خودش نکته مثبتی است. ما در آن زمان مسابقات آموزشگاهی داشتیم که اکثر بازیکنان از آنجا می آمدند. همه این عوامل جمع شده اند تا بازیکن خلاق نداشته باشیم.

یک صحبتی هست که دستمزد بازیکنان لیگ برتر خیلی بالاست و هیچ تناسبی میان کاری که انجام می دهند و پولی که می گیرند، نیست. با این نظر موافقید؟

بالاخره ما در رنکینگ اول آسیا هستیم. شما باید اینطور نگاه کنید که دوم و سوم آسیا قراردادهایشان چطور است. فکر می کنم بازیکنان ما خیلی پایین تر از آن ها می گیرند. هرکس این حرف را می گیرد واقعا فوتبالی نیست. من به نظرم پولی که می گیرند، خیلی کم است. کسی که اینطور می گوید، بیاید دو جلسه تمرینات آماده سازی بازیکنان را ببیند و سپس نظر بدهد.

بعضی باشگاه ها واقعا کارهایی می کنند که با بازیکنان مبالغ بالایی می بندند در صورتی که شاید مبلغ آن بازیکن کمتر باشد. ولی همه بازیکنان اینطور نیستند. من اعتقاد دارم فوتبال ما ایرادش این نیست که بازیکن کم یا زیاد می گیرد. من می گویم صعود ما به جام جهانی هم ایراد محسوب می شود. وقتی جام جهانی می رویم، می گوییم همه چیز دیگر خوب است و جام جهانی رفته ایم. ولی با اینکه دوست دارم تیم ملی مان در جام جهانی باشد ولی می گویم خوب است 2-3 بار در جام جهانی نباشیم تا ایراداتمان را برطرف کنیم. وقتی صعود می کنیم، ایراداتمان گم می شوند. الان ما یک کشور درجه 2 از نظر فوتبالی هستیم. شما ساختار کشورهای عربی یا شرقی را ببینید. ما نسبت به آن ها درجه سه هستیم. من گاهی بازی های ژاپن، امارات و قطر را می بینم واقعا لذت می برم. بعد بازی های تیم ایرانی را می بینید چمن زرد و بی کیفیت است و از این طرف می گوییم اول آسیا هستیم. من به نظرم در بخش مدیریت ساختار بسیار ضعیف بوده ایم و مدیران فقط به فکر نتیجه گرفتن هستند. آن مدیری که از لحاظ ساختاری به یک باشگاه کمک کند، حتی اگر پنجم ششم هفتم شود، به نظرم آن مدیر قهرمان است.