کدام تیم ها بزرگ ترین پیروزی های تاریخ لیگ قهرمانان را کسب کرده اند؟

طرفداری | در این مطلب، لیستی از تیم هایی که از زمان شروع رقابت های اروپایی در سال 1992، در یک بازی لیگ قهرمانان اروپا با اختلاف حداقل هفت گل رقیب خود را شکست داده اند، تهیه شده است.

لیورپول 8-0 بشیکتاش (6 نوامبر 2007)

لیورپول به نخستین تیم در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد که در یک دیدار هشت گل به ثمر رساند و بشیکتاش ترکیه را در نوامبر 2007 در آنفیلد به صلابه کشید. در کنار پیروزی هشت سال بعد رئال مادرید مقابل مالمو، این دیدار همچنان یکی از بزرگ ترین پیروزی های تاریخ لیگ قهرمانان است.

دو گل از پیتر کراوچ در کنار شش گل دیگر از قرمزها، به همراه یوسی بنایون که سه گل از هشت گل لیورپول در این پیروزی را به ثمر رساند و تبدیل به اولین و تا الان، تنها بازیکن اسرائیلی تاریخ شد که در رقابت های باشگاهی اروپا موفق به هت تریک می شود.

با به ثمر رسیدن شش گل از هشت گل لیورپول در نیمه دوم، آن ها تبدیل به اولین تیمی شدند که شش گل در نیمه دوم یک دیدار لیگ قهرمانان اروپا به ثمر می رسانند. آماری که از آن زمان فقط یک بار در جریان پیروزی 7-1 لیون مقابل دینامو زاگرب در سال 2011 تکرار شد.

رئال مادرید 8-0 مالمو (8 دسامبر 2015)

رافائل بنیتز در زمان پیروزی 8-0 لیورپول مقابل بشیکتاش در سال 2007 سرمربی قرمزها بود و هشت سال بعد، زمانی که هدایت رئال مادرید را بر عهده داشت، این پیروزی را مجدداً تکرار کرد. دو پیروزی بزرگ حقیقی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا وجود دارد و سرمربی اسپانیایی مسئول اجرای هر دوی آن هاست. بد نیست!

کریستیانو رونالدو (4 گل) و کریم بنزما (3 گل) روی هم هفت گل از گل های رئال مادرید را به ثمر رساندند و این بازی را تبدیل به تنها دیدار تاریخ لیگ قهرمانان اروپا کردند که دو بازیکن متفاوت در آن موفق به ثبت هت تریک می شوند. پ.کر رونالدو او را به آمار 11 گل در فقط مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در آن فصل رساند و به او کمک کرد تا فصل 16-2015 رقابت ها را با 16 گل به پایان برساند، آماری که فقط رکورد خود او در فصل 14-2013 (17 گل) بهتر از آن بود. در فصل 22-2021 سباستین هالر آژاکس تا نزدیکی رکورد گلزنی رونالدو در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا پیش رفت اما در نهایت هالر یک گل تا رکورد رونالدو در فصل 16-2015 کم آورد.

برای مالمو، شکست های 4-0 مقابل شاختار دونتسک و 5-0 مقابل پاری سن ژرمن به دنبال این شکست اتفاق افتاد. در کل، آن ها مرحله گروهی فصل 16-2015 را با دریافت 21 گل به پایان رساندند که آن ها را در رده پنجم بیشترین گل دریافت کرده توسط یک تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا قرار داد.

رئال مادرید در نهایت در فینال لیگ قهرمانان 16-2015 به لطف پیروزی در ضربات پنالتی مقابل اتلتیکو مادرید در کاردیف، پیروز و قهرمان شد.

یوونتوس 7-0 المپیاکوس (10 دسامبر 2003)

یوونتوس در شبی که شش بازیکن مختلف برای این باشگاه ایتالیایی گلزنی کردند، باشگاه یونانی المپیاکوس را با نتیجه 7-0 در استادیو دله آلپی در مرحله گروهی فصل 04-2003 لیگ قهرمانان اروپا نیست و نابود کرد.

بیش از نصف گل هایی که المپیاکوس در لیگ قهرمانان اروپای آن فصل دریافت کرد (54%)، در همین بازی بود اما این پیروزی برای باشگاه ایتالیایی هیچ معنا و ارزشی نداشت، چرا که آن ها در مرحله یک هشتم نهایی مقابل دپورتیوو لاکرونیا در مجموع دو بازی با نتیجه 2-0 شکست خورده و حذف شدند.

آرسنال 7-0 اسلاویا پراگ (23 اکتبر 2007)

در این بازی برای دومین بار در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، یک تیم انگلیسی موفق شد هفت گل به ثمر برساند. پیش از آن منچستریونایتد در جریان پیروزی 7-1 مقابل آاس رم در یک چهارم نهایی فصل 07-2006 لیگ قهرمانان اروپا موفق به این کار شده بود.

وولکات در این بازی بریس کرد و این اولین بریس او در لیگ قهرمانان بود که باعث شد او جوان ترین بازیکن انگلیسی تاریخ لیگ قهرمانان شود که با 18 سال و 221 روز سن موفق به بریس در این رقابت می شود. در بین بازیکنان انگلیسی فقط جود بلینگام، جیدون سانچو (هر دو برای دورتموند) و الکس اکسالد چمبرلین با سنی کمتر از وولکات موفق به گلزنی در لیگ قهرمانان اروپا شده اند.

این بازی آخرین پیروزی در روند 12 پیروزی متوالی آرسنال در تمام رقابت ها بود (که شامل پیروزی مقابل رقیب دیرینه خود، تاتنهام در لیگ برتر انگلیس بود) اما چه راه و دیداری برای پایان دادن به این روند.

ژیلینا 0-7 مارسی (3 نوامبر 2010)

در نوامبر 2010 مارسی در دیداری که تیم اهل اسلواکی ژیلینا را چوب کاری کرد، به اولین تیمی تبدیل شد که در یک بازی خارج از خانه در لیگ قهرمانان موفق به زدن هفت گل می شود. آن ها تنها تیم فرانسوی تاریخ باقی ماندند که موفق به ثبت هفت گل در یک بازی لیگ قهرمانان اروپا می شود.

آندره پیر ژینیاک در این دیدار برای مارسی هت تریک کرد و پس از سیلوین ویلتورد، تیری آنری و فرانک سوازی تبدیل به چهارمین بازیکن فرانسوی تاریخ در آن زمان شد که در یک بازی لیگ قهرمانان اروپا هت تریک می کند. فرانک سوازی نیز این کار را با پیراهن مارسی انجام داده بود.

ژیلینا در هر شش بازی مرحله گروهی آن فصل شکست خورد و تفاضل گل آن ها 16- بود. این شکست قطعاً به آن ها کمکی نکرد و از آن زمان هیچ تیمی از اسلواکی در لیگ قهرمانان اروپا حضور نیافته است.

والنسیا 7-0 خنک (23 نوامبر 2011)

خنک فصل 12-2011 لیگ قهرمانان اروپا را با یک تساوی بدون گل خانگی مقابل والنسیا آغاز کرد اما دو ماه بعد در بازی برگشت مقابل خفاش ها شکست فاجعه باری را متحمل شد.

تیم لالیگایی والنسیا بدون دریافت هیچ گلی، هفت بار دروازه تیم بلژیکی را باز کرد و سه گل از این گل ها در نیمه اول توسط روبرتو سولدادو به ثمر رسید. مهاجم اسپانیایی در طول 39 دقیقه هت تریک کرد که در آن زمان چهارمین هت تریک سریع تاریخ لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت.

علی رغم این پیروزی، والنسیا در مرحله گروهی فصل 12-2011 لیگ قهرمانان اروپا پایین تر از بایرلورکوزن و چلسی کار خود را به پایان رساند و حذف شد. به ثمر رساندن تنها پنج گل در پنج بازی دیگر، احتمالاً هیچ کمکی به والنسیا نکرد.

بایرن مونیخ 7-0 بازل (12 مارس 2012)

بایرن مونیخ سه روز پس از پیروزی 7-1 مقابل هوفنهایم در بوندسلیگای آلمان، یک پیروزی 7 گله دیگر کسب کرد. ماریو گومز در آن پیروزی بوندسلیگایی سه گل به ثمر رساند اما در جریان آن پیروزی لیگ قهرمانان یک گل بیشتر به ثمر رساند و تبدیل به اولین بازیکن آلمانی تاریخ رقابت ها شد که در یک بازی موفق به زدن چهار گل می شود.

این اولین باری بود که یک تیم موفق به زدن هفت گل در یک بازی مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا شد و این دیدار بازی برگشت و در حالی بود که بازل در بازی رفت در خانه 1-0 پیروز شده بود.

بایرن مونیخ موفق شد به فینال رقابت های آن فصل برسد اما در ضربات پنالتی در استادیوم خانگی خود مقابل چلسی شکست خورد.

باته بوریسوف 0-7 شاختار دونتسک (21 اکتبر 2014)

این بازی در همان نیمه اول که تیم قهرمان اوکراین، شاختار دونتسک با نتیجه 6-0 پیش افتاد، به پایان رسید. شاختار دونتسک تبدیل به اولین و تا الان، تنها تیم در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا شد که در نیمه اول بازی شش گل به ثمر می رساند. لوییز آدریانو چهار گل از این شش گل نیمه اول را به ثمر رساند و در نیمه دوم پنجمین گل خود و هفتمین گل شاختار را به ثمر رساند و این بازیکن برزیلی پس از لیونل مسی، تبدیل به دومین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان شد که موفق به ثبت پنج گل در یک دیدار می شود.

باته بوریسوف سه مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشت تا به لیگ قهرمانان اروپا برسد اما این مرحله گروهی بسیار بدی برای تیم بلاروسی بود. با هفت گل در این بازی، مجموعاً 24 گل توسط تیم های مختلف در برابر باته بوریسوف در مرحله گروهی فصل 15-2014 به ثمر رسید. هیچ تیمی تا به حال بیشتر از این تعداد در رقابت های گروهی لیگ قهرمانان اروپا، گل دریافت نکرده است.

بایرن مونیخ 7-0 شاختار دونتسک (11 مارس 2015)

به ثمر رساندن هفت گل و دریافت هفت گل در دو بازی جداگانه در یک فصل لیگ قهرمانان اروپا، شاهکار بسیار چشمگیری است اما شاختار دونتسک این کار را انجام داد، چرا که آن ها طعم دستپخت خود را در مونیخ چشیدند.

پس از کسب یکی از بزرگ ترین پیروزی های لیگ قهرمانان اروپا مقابل باته بوریسوف در مرحله گروهی (7-0)، تیم اوکراینی شکستی با نتیجه مشابه را مقابل بایرن مونیخ در یک هشتم نهایی همان فصل متحمل شد. پس از تساوی 0-0 در بازی رفت، بایرن مونیخ در بازی برگشت عملکردی آتشین داشت و شش بازیکن مختلف برای تیم آلمانی گلزنی کردند.

الکساندر کوچر پس از خطا در دقیقه 3، سریع ترین کارت قرمز تاریخ رقابت ها را دریافت کرد که در نتیجه آن، توماس مولر یک دقیقه بعد از روی نقطه پنالتی بایرن مونیخ را به گل رساند. بایرن مونیخ در جریان این پیروزی 25 شوت داشت که 13 تای آن ها در چارچوب بودند و در نهایت بایرن مونیخ پیش از شکست مقابل تیم سابق پپ گواردیولا یعنی بارسلونا در نیمه نهایی، در یک چهارم نهایی از سد پورتو گذشت.

بارسلونا 7-0 سلتیک (13 سپتامبر 2016)

در سپتامبر 2016 بارسلونا در تقابل با سلتیک در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل چشمان هواداران خود در نیوکمپ، نمایشی فوق العاده اجرا کرد. لیونل مسی سه گل از هفت گل بارسلونا را در آن شب به ثمر رساند که این ششمین هت تریک از هشت هت تریک او در لیگ قهرمانان اروپا بود و هفتمین هت تریک او نیز یک ماه بعد مقابل منچسترسیتی به ثبت رسید.

مسی در دقیقه 3 اولین گل بارسلونا را به ثمر رساند. سلتیک در دقیقه 24 با پنالتی موسی دمبله شانس به تساوی کشاندن بازی را داشت اما این پنالتی در شب فاجعه بار تیم اسکاتلندی در اسپانیا، توسط مارک آندره تراشتگن سیو شد.

یکی از مهم ترین دلایل این پیروزی، عملکرد استثنایی نیمار بود. او در این بازی یک گل زد و چهار پاس گل داد. او با تاثیرگذاری روی پنج گل در یک دیدار، بیش از هر بازیکن دیگری در یک بازی لیگ قهرمانان در فصل 17-2016 تاثیرگذار بود.

ماریبور 0-7 لیورپول (17 اکتبر 2017)

پیروزی 7-0 خارج از خانه لیورپول مقابل تیم اسلوونیایی ماریبور، بزرگ ترین پیروزی خارج از خانه یک تیم انگلیسی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا یا یورو کاپ بود. این بازی همچنین بزرگ ترین پیروزی یک تیم انگلیسی در یک بازی خارج از خانه در رقابت های اروپایی پس از پیروزی 7-0 آرسنال مقابل استاندارد لیژ در رقابت های جام در جام اروپا در نوامبر 1993 بود.

هم روبرتو فیرمینو و هم محمد صلاح در این دیدار برای تیم انگلیسی بریس کردند و لیورپول تبدیل به پنجمین تیم تاریخ لیگ قهرمانان شد که در یک بازی خارج از خانه لیگ قهرمانان هفت گل به ثمر می رساند.

لیورپول 7-0 اسپارتاک مسکو (6 دسامبر 2017)

لیورپول در فاصله کمتر از دو ماه از پیروزی 7-0 خارج از خانه در اسلوونی، از یک پیروزی 7-0 دیگر در مرحله گروهی فصل 18-2017 لیگ قهرمانان اروپا لذت برد. این دو نتیجه به قرمزها کمک کردند که در مرحله گروهی آن فصل 23 گل به ثمر برساند که این سومین آمار برتر در یک فصل لیگ قهرمانان اروپا است.

در بین 13 پیروزی بزرگ لیگ قهرمانان اروپا با اختلاف حداقل هفت گل، لیورپول مسئول سه تا از این پیروزی هاست.

فیلیپه کوتینیو در جریان این پیروزی که صعود تیم یورگن کلوپ به مراحل حذفی را قطعی کرد، موفق به هت تریک شد. این شکست 7-0 بدین معنا بود که اسپارتاک مسکو به حضور در لیگ اروپای فصل 18-2017 پس از تعطیلات کریسمس بسنده کرد.

لیورپول در آن فصل تا فینال پیش رفت اما در نهایت با شکست 3-1 مقابل رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان که اساساً با گل قیچی برگردان فوق العاده گرت بیل و اشتباه معروف لوریس کاریوس به یاد آورده می شود، رقابت را به عنوان نایب قهرمان به پایان رساند.

منچسترسیتی 7-0 شالکه (12 مارس 2019)

شالکه 04؟ بیشتر شبیه شالکه 07 است! باشگاه آلمانی در بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی فصل 19-2018 لیگ قهرمانان اروپا، پس از این که در خانه با نتیجه 3-2 شکست خورده بود، شکستی سنگین را تجربه کرد. منچسترسیتی در نهایت در مجموع 10-2 پیروز شد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد. پیش از آن فقط یک بار تیمی با اختلاف بیشتری در مجموع دو بازی مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا پیروز شده بود؛ بایرن مونیخ 12-1 اسپورتینگ لیسبون در مرحله یک هشتم نهایی فصل 09-2008.

یکی از گل های آن شب توسط فیل فودن به ثمر رسید که اولین گل خود در این رقابت ها را به ثبت رساند و در نتیجه تبدیل به جوان ترنی گلزن تاریخ منچسترسیتی در این رقابت ها شد (18 سال و 288 روز سن)، در حالی که لروی سانه نیز در این دیدار یک گل و سه پاس گل به نام خود ثبت کرد.

این آخرین بازی در لیست بزرگ ترین پیروزی های تاریخ لیگ قهرمانان با اختلاف هفت گل یا بیشتر است و هیچ یک از این پیروزی ها در فصول 21-2020 یا 22-2021 اتفاق نیفتادند، اگر چه بایرن مونیخ در مارس 2022 با پیروزی 7-1 مقابل سالزبورگ در مرحله یک هشتم نهایی، به این پیروزی ها نزدیک شد.


ترجمه شده از سایت the analyst