تیم ملی ایران تاکنون سه بار در رقابت های مقدماتی جام جهانی شرکت نکرده است

از مسابقات مقدماتی جام جهانی 1970 که تیم ملی تصمیم داشت برای اولین بار در مسابقات مقدماتی جام جهانی شرکت کند و نکرد تا امروز تیم ملی در سه دوره از مسابقات مقدماتی جام جهانی اصلا در میدان حضور نیافته است.

به گزارش طرفداری، در آن سه دوره به دلایل مختلفی در مسابقات حضور پیدا نکردیم که با هم مرورشان می کنیم:

  1. تیم ملی فوتبال کشورمان به خاطر رویارویی احتمالی با تیم ملی اسرائیل و به خاطر حساسیت های ایجاد شده از بازی سال 47 در تهران که موجب حرف و حدیث زیادی شد، در مقدماتی جام جهانی 1970 شرکت نکرد.
  2. تیم ملی فوتبال کشورمان به 2 علت در مقدماتی جام جهانی 1982 شرکت نکرد؛ یکی به این علت که میزبان بازی های مقدماتی کویت بود و ایران چند ماه قبل از آن در مسابقات جام ملتهای 1980 آسیا در کویت، در روزهای اولیه جنگ بازخورد تبلیغاتی بدی در این کشور از میزبان گرفته بود و دلیل دوم به این خاطر بود که مصطفی داوودی رییس وقت سازمان تربیت بدنی، فعالیت های برون مرزی تیم های ورزشی ایران را تا اطلاع ثانوی، معلق کرده بود.
  3. تیم ملی کشورمان در مقدماتی جام جهانی 1986 شرکت نکرد؛ فیفا در سال 1984 حکم تازه ای کرد و کشورهای درگیر جنگ را از میزبانی مسابقات رسمی تحت نظر فیفا محروم کرده بود، ایران هم در اعتراض به این مساله در مسابقات مقدماتی جام جهانی شرکت نکرد و شانس حضوری دوباره در این عرصه را از دست داد.