عباس سرخاب بازیکن اسبق تیم استقلال در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره اتفاقات رخ داده پیرامون فرهاد مجیدی و وریا غفوری در تمرین آبی پوشان اظهاراتی را مطرح کرد.

برداشت شما از اتفاقات رخ داده در تمرین تیم استقلال چیست؟

یک سرمربی وقتی تیمی را در اختیار می‌گیرد فقط مسئولیت مسایل فنی را ندارد، بلکه باید به لحاظ روحی روانی هم تیمش را تحت کنترل خودش قرار بدهد و این برای یک مربی خیلی مهم است. معمولاً در این قبیل موضوعات که یک اتفاق غیر مترقبه رخ می‌دهد حفظ شرایط روحی روانی خیلی مهم است. مجیدی چندی پیش اعلام کرده بود که دوست دارد وریا غفوری جام قهرمانی را بالای سرش را ببرد. این یعنی ارتباط نزدیکی بین سرمربی استقلال و کاپیتان تیمش وجود داشته اما در همان زمان می‌بینیم که استقلال در ابتدای فصل و در پست وریا غفوری یک بازیکن خارجی و در نیم فصل یک بازیکن از تیم فولاد جذب می‌کند. این اتفاق نشان دهنده دو چیز است. یک؛ آینده نگری برای داشتن یک جایگزین خوب برای کاپیتان تیم و دو؛ اختلافاتی که درون خانواده وجود داشته و ما از آن بی‌خبریم.

شما خودتان در تیم‌های مختلف داخلی و خارجی سرمربیگری کرده اید، باتوجه به درگیری‌های به وجود آمده در تمرین، چطور می‌شد این اتفاق را بهتر مدیریت کرد؟

از این قبیل برخوردها در تمرین یک تیم فوتبالی زیاد اتفاق می‌افتد. یکی تکل می‌زند، دیگری پیراهن آن یکی را می‌کشد و تنش‌هایی به وجود می‌آید. این خیلی مهم است که کادر فنی این صحنه را ببیند و به سرمربی منتقل کند یا خود سرمربی آن را ببیند. من خودم در هر تیمی بودم از مربیان می‌خواستم این قبیل اتفاقات را برای من گزارش نکنند. مگر اینکه خودم چیزی را می‌دیدم چون شنیدن با دیدن متفاوت است. اما اینکه مربی تصمیم عجولانه بگیرد کاملاً غلط است.

چطور؟

وریا غفوری کاپیتان و بزرگتر تیم استقلال است. به هر حال هر برخوردی با او بزرگتر تیم را مقابل مردم، هم‌تیمی‌ها و دیگر دوستان فوتبالی اش در رده ملی در موضع ضعف قرار می‌دهد. شاید رفتار کاپیتان استقلال اشتباه بوده ولی برخورد سرمربی استقلال اشتباه وریا را به شکل بدتری بزرگ کرد.

مجیدی باید چه کار می‌کرد؟

باید وریا را کنار می‌کشید، حرف دلش را می‌شنید، یا صبر می‌کرد تا وریا در رختکن از آن حالت عصبانیت خارج می‌شد و شاید اصلاً خود کاپیتان برمی‌گشت و از بازیکنی که سرش داد زده عذرخواهی می‌کرد. در این قبیل مواقع سرمربی می‌تواند خیلی دوستانه طوری که شخصیت کاپیتانش لطمه نبیند او را جریمه یا تنبیه کند.

به چه طریقی؟

مثلاً خیلی از مربیان باتجربه از کاپیتان یا بزرگتری که اشتباهی مرتکب شده می‌خواهند به جای عذرخواهی و برای حفظ شأن کاپیتان بابت اتفاقی که در تمرین رخ داده به همه اعضای تیم بستنی بدهد و یا شیرینی بخرد و در جلسه بعدی به تمرین بیاورد. این گونه تصمیمات نه تنها صمیمیت بین بازیکنان را بیشتر می‌کند، بلکه باعث وحدت تیمی می‌شود.

چینی رابطه وریا و فرهاد شکست اما اشتباه مجیدی بزرگتر بود/این همان کاپیتانی نبود که مجیدی جام را روی دستش تصور می کرد؟

حالا که این اتفاق افتاده چه تاثیری بر کل تیم می‌گذارد؟

برخورد دیکتاتوری اصلاً درست نیست. درود به شرف فرهاد مجیدی که می‌گوید بازیکنان من در زمین فلان کار را کردند، یا این برد توسط بازیکنان من به دست آمده. این بهترین رفتار اوست ولی نباید در هنگام تنبیه به این شکل بازیکنانش را نزد همه خوار و ذلیل کند. مجیدی باید با مدیریت خاص خودش کاری می‌کرد تا هم انضباط تیمی اش حفظ شود و هم مانع از شکسته شدن غرور کاپیتانش شود. وریا غفوری برای چه بعد از خروج از تمرین آن صحبت‌ها را کرد، برای این که غرورش جریحه دار شده. کاپیتان هر تیم، دست راست سرمربی تیم در است و نزدیکترین فرد در بین همه بازیکنان به سرمربی محسوب می‌شود. مجیدی وریا را تنبیه نکرد بلکه کل تیمش را تنبیه کرد. غفوری بازیکن کوچکی نیست و در هر شرایطی به درد تیم استقلال می‌خورد. متأسفانه کادر فنی او جوان هستند و در این قبیل مواقع تجربه لازم را ندارند. شاید اگر یک فرد باتجربه کنار مجیدی بود مانع از این رفتار می‌شد.

حالا که مسابقات به اوج حساسیت خودش رسیده چه کسی باید این بحران را از بین ببرد؟

قطعاً سردار آجرلو ولی متاسفانه این روزها می‌شنویم که مدیرعامل باشگاه استقلال هم سرگرم کارهای خودش برای حضور در فدراسیون فوتبال است که البته امیدواریم اینگونه نباشد. چون استقلال در این برهه بیش از هر چیز به آرامش مدیریتی نیاز دارد. حالا نقش کمیته انضباطی خیلی مهم است گرچه حتی اگر همه این اتفاقات هم تمام شود ولی رفتار عجولانه مجیدی باعث شد ارتباط بین او و کاپیتان تیمش دیگر مثل قبل نباشد. این ارتباط مثل چینی شده که شکسته و هر چقدر هم که ظریف آن را به هم بچسبانند دیگر مثل روز اولش نخواهد شد. با این وضعیت و این فاصله کم امتیازی با پرسپولیس خدا بخیر کند. قطعا هر اتفاق بدی که بیافتد دودش بیش از هر کسی به چشم هوادارانی می‌رود که تا اینجا دلخوش بودند به نتایج تیم و امید داشتند استقلال پس از نزدیک ده سال جام بگیرد. گرچه آرزو می‌کنیم اینگونه شود و این وضعیت به سرعت به پایان برسد.