یانکی‌ها بعد از یک دوره غیبت و با نسلی متحول شده، آماده‌ می‌شوند در قطر 2022 به میدان بروند. 

این یادداشت که هشتمین قسمت از سری یادداشت‌های معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی است، مروری بر تاریخ سیاسی، عملکرد گذشته و تیم اعزامی آمریکا به جام جهانی 2022 قطر خواهد داشت. 

اختصاصی طرفداری| آمریکا که تلاش می‌کند در فوتبال مردان هم همانند فوتبال زنان و البته سایر ورزش‌ها خود را در بین برترین‌های دنیا قرار دهد، هنوز به این هدف نرسیده و دوره گذشته با نرسیدن به روسیه 2018 در رقابت با تیم‌هایی مثل پاناما، تمامی طرفداران خود را به اوج ناامیدی رساند؛ آن‌ها می‌خواهند در قطر درخشان ظاهر شوند.

تاریخ سیاسی آمریکا

زادگاه نیکولا تسلا، بنجامین فرانکلین، بروس لی، جان اف کندی، الویس پریسلی، محمد علی، مرلین مونرو، آل پاچینو، مایکل جردن امینم، اوپرا وینفری، مایکل جکسون، مریل استریپ، بیل گیتس، تام هنکس، توپاک، کوئینتین تارانتینو، استیو جابز، جانی دپ، کوبی برایانت، جف بزوس، لئوناردو دی کاپریو شاید از 1776 استقلال پیدا کرده باشد، ولی تاریخ بسیار کهنی دارد.

هزاران سال پیش و قبل از جدا شدن خشکی‌های کره زمین با اقیانوس‌ها بود که مهاجرانی از اوراسیا راهی قاره آمریکای فعلی شدند و تمدن‌ها و قبایل‌هایی با فرهنگ‌های مختلف ایجاد کردند. در قرن پانزدهم بود که کریستوف کلمب برای پیدا کردن مسیری جدید از اسپانیا به سمت شرق دور، وارد اقیانوس شد و ناخواسته با دنیای جدیدی که هیچ کس در دنیا از آن خبر نداشت، آشنا شد. همین رخداد سبب روانه شدن کشورهای استعمارگر اروپایی از جمله اسپانیا، پرتغال، انگلیس و فرانسه به قاره جدید بود. اروپایی‌ها شروع به گسترش قلمروهایشان کرده و زندگی را برای بومیانی آمریکایی که هزاران سال آنجا زندگی کرده بودند، سخت‌تر و سخت‌تر کرده و به تدریج آنها را از خانه و کاشانه‌شان، به نواحی بیابانی و غیرقابل کشت، هدایت کردند. 

بیشتر مناطق آمریکا توسط فرمانداری که توسط لندن روی کار گمارده شده بود، اداره می‌شد و در ادامه، استعمارگران شروع به انتقال برده‌های آفریقایی به آمریکا کردند و این کار را آن قدر ادامه دادند که در 1770، یک پنجم جمعیت آمریکا را بردگان تشکیل می‌دادند. اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کرد تا اینکه در 1776، آمریکا بعد از تلاش برخی فعالان سیاسی از جمله جرج واشنگتن، اعلام استقلال کرده و در 1783، استقلالش به رسمیت شناخته شد. طی دهه‌های بعدی در قرن 19، آمریکایی‌ها با پرداخت پول، سرزمین‌هایی که در دست استعمارگرانی چون فرانسه و اسپانیا بود را خریداری کرده و وسعت کشورشان را چند برابر کردند.

آبراهام لینکلن، رئیس جمهور محبوب تاریخ آمریکا، در 1860 بود که برده‌داری در این کشور را لغو کرد. از قرن بیستم، رونق اقتصادی در ایالات متحده آغاز شد و آنها صنایع جدیدی به دنیا معرفی کردند. در 1989 جنگ آمریکا و اسپانیا رخ داد که در نتیجه آن، اسپانیا کوبا را از دست و آمریکا در ازای پرداخت 20 میلیون دلار، پورتوریکو، گوام و جزایر فیلیپن را خریداری کرد.

آمریکا در جنگ جهانی اول اعلام بی‌طرفی کرد، ولی به دلیل تحریک مکزیک از سوی شوروی برای حمله به این کشور، مجبور به دخالت شد. بعد از جنگ جهانی اول، این کشور دچار رکود بزرگ شد و همین رخداد یکی از دلایل قدرت گرفتن دوباره آلمان و شروع جنگ جهانی دوم شد. ایالات متحده دوباره اعلام بی‌طرفی کرد و در پی فروش تسهیلات نظامی و غذا به کشورهای درگیر جنگ، درآمد بالایی کسب کرد، ولی در پی حمله ناگهانی ژاپن به پرل هاربر، وارد جنگ شد و با بمب‌های هسته‌ای که بر سر ساکنین هیروشیما و ناکازاکی ریخت، سامورایی‌ها را به یکی از بزرگترین بازندگان جنگ تبدیل کرد.

بعد از پایان جنگ جهانی دوم و تضعیف آلمان و انگلیس و فرانسه، ایالات متحده و شوروی به عنوان 2 ابرقدرت در دنیا شناخته شده و از 1960، جنگ غیرمستقیمی در زمینه پیشرفت‌های هسته‌ای، پروژه‌های فضایی و فناوری‌های نظامی بین آنها شروع شد که به جنگ سرد مشهور است و تا فروپاشی شوروی در 1991 ادامه داشت؛ جایی که آمریکا جایگاه خود را به عنوان تنها ابرقدرت خود در دنیا تثبیت کرد و هر روز نسبت به گذشته قدرتمندتر می‌شود.

در قرن 21، آمریکا درگیر مداخلات در خاورمیانه شد و در پی حملات 11 سپتامبر، به عراق و افغانستان لشکرکشی کرد. آنها در سال 2008، بدترین بحران اقتصادی بعد از رکود بزرگ را تجربه کردند، ولی همچنان به عنوان قدرتمندترین کشور دنیا شناخته می‌شوند.       

جایگاه آمریکا در نقشه جغرافیایی دنیا

رکورددارن بازی و گل ملی آمریکا

 لیست برترین‌های آماری تاریخ آمریکا از حیث بازی ملی و گل را که به طور اختصاصی از سوی حسین خسروی برای طرفداری تهیه شده را مشاهده می‌کنید. توضیح اینکه ردیف‌های کم‌رنگ مربوط به بازیکنان بازنشسته این تیم و ردیف‌های پررنگ مربوط به بازیکنان فعال است. 

 

رکوردداران بازی ملی در آمریکا

کوبی جونز با 164 بازی که طی 1992 تا 2004 برای یانکی‌ها انجام داده، رکورددار بازی ملی برای آمریکا است. لاندن دانووان و مایکل بردلی به ترتیب 157 و 151 بازی انجام داده و در رده‌های بعدی قرار دارند. گفتنی است تمامی رکوردداران بازی ملی در آمریکا بازنشسته شده‌اند. 

رکوردداران گل ملی در آمریکا

کلینت دمپسی که از اسطوره‌های تیم ملی آمریکا به حساب می‌رود و 13 سال ملی‌پوش بوده، با 57 گل، بهترین گلزن ملی تاریخ این کشور به حساب می‌رود. لاندن دانووان هم همین مقدار گل زده، ولی به دلیل تعداد بازی ملی بیشتر نسبت به دمپسی، در جایگاه دوم است. جوزی آلتیدور با 42 گل زده، در رده سوم است. کریستین پولیشیچ با 21 گل زده، تنها بازیکن فعال لیست 10 نفر برتر به حساب می‌رود. 

عملکرد آمریکا در جام جهانی

یانکی‌ها در اولین دوره جام جهانی، شرکت کرده و بهترین عملکرد خود را هم در همان دوره با رسیدن به مقام سومی ثبت کردند. در ادامه، یکی از به یادماندنی‌ترین نتایج آمریکا مربوط به جام جهانی 1950 است؛ جایی که آنها تیمی متشکل از آماتورها را راهی جام جهانی کرده و توانستند تیم ملی انگلیس که از مدعیان قهرمانی جهان به شمار می‌رفت را با یک گل شکست دهند. این موضوع البته انعکاس چندانی در رسانه‌های آمریکایی نداشت، چون فوتبال ورزش شناخته شده و محبوبی در این کشور به حساب نمی‌رفت.

آمریکا بعد از 1950، تا 40 سال در جام جهانی حاضر نبود و در ایتالیای 90 به مسابقات برگشت و در ادامه در همه دوره‌ها شرکت کرد و تنها در آخرین دوره بود که با شکست باورنکردنی برابر ترینیداد و توباگو، از صعود بازماند و این پاناما بود که برای اولین بار، مسافر جام جهانی شد. آمریکا در 1994 میزبان جام جهانی بود و در 2026 هم برای دومین بار پذیرای اولین جام جهانی 48 تیمه خواهد بود.

آمار و ارقام آمریکا در جام جهانی

ایالات متحده در 10 بار حضور خود در جام جهانی، 33 مسابقه انجام داده که حاصل آن، 8 برد، 6 تساوی و 19 شکست بوده است. آنها 37 گل زده و 62 گل دریافت کرده‌اند. لاندن دانووان 12 بار برای آمریکا در جام جهانی بازی کرده و از این حیث رکورددار است، ولی دمارکوس بیزلی با حضور در 4 دوره جام جهانی از 2002 تا 2014، رکورددار حضور در بیشترین دوره جام جهانی برای کشورش به حساب می‌روود و در این دوره‌ها، 11 بازی هم انجام داده است. دانووان همچنین با 5 گل زده، آقای گل تاریخ آمریکا در جام جهانی هم هست. آمریکا بیشتر از همه در جام جهانی با آلمان مسابقه داده که هر 3 مسابقه را واگذار کرده است.

آمریکایی‌ها توسط تیم هاوارد یک رکورد منحصر به فرد هم ثبت کرده‌اند. این دروازه‌بان در سال 2014 و دیدار مرحله یک هشتم نهایی برابر بلژیک که به وقت اضافه رفت، با وجود باخت یک به 2 تیمش، 15 مهار از خود ثبت کرد تا علاوه بر نمایشی بی‌نظیر، یک رکورد اعجاب انگیز هم از خود به یادگار بگذارد و علی رغم باخت، به عنوان بهترین بازیکن زمین هم برگزیده شود.

پیراهن و اسپانسر آمریکا در جام جهانی قطر

آمریکا در جام جهانی قطر با پیراهن سفید همیشگی خود به میدان خواهند رفت و و رنگ‌ دیگر را به عنوان پیراهن‌ دوم انتخاب کرده‌ است. آنها برای اسپانسری پیراهن‌های خود سراغ نایکی رفته‌اند و یکی از 13 کشور مسابقات هستند که با این برند در جام جهانی بازی خواهند کرد. نایکی بیشترین تیم را در جام جهانی قطر، اسپانسری می‌کند. 

پیراهن رسمی اول و دوم آمریکا برای جام جهانی 2022 

آمریکا در جام جهانی 2022

آمریکایی‌ها بعد از یک دوره غیبت شوکه‌کننده در جام جهانی، دوباره در این مسابقات حاضر هستند و در گروه دوم، باید با انگلیس، ولز و ایران مصاف دهند. بعد از شکست بزرگ در صعود به روسیه 2018، آنها 2 جام قاره‌ای کونکاکاف شامل گولد کاپ و لیگ ملت‌ها را برنده‌ شده‌اند، ولی هدف اصلی همواره حضور در قطر 2022 بوده است.

یانکی‌ها در مسابقات مقدماتی در جدول مسابقات کونکاکاف، بعد از کانادا و مکزیک، سوم شدند و تنها به دلیل تفاضل گل بود که بالاتر از کاستاریکا قرار گرفتند تا خیلی میلی‌متری از حضور در پلی آف مرگ و زندگی بین قاره‌ای خلاص شوند. آمریکا طی مسابقات مقدماتی 4 امتیاز از مکزیک گرفت که به نوعی بهترین عملکردشان به حساب می‌رفت. روند نتیجه‌گیری و صعود این تیم در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی قطر را به تفصیل در تصویر مشاهده کنید.

نتایج آمریکا در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022

گرگ برهالتر، سرمربی بومی ایالات متحده، الان حدود 4 سال است هدایت این تیم را به عهده دارد و توانسته نتایج مناسبی با تیمش بگیرد. این سرمربی 49 ساله که سابقه هدایت کریستال پالاس و مونیخ 1860 را هم دارد، فوتبالی برپایه مالکیت توپ و پرسینگ ارائه می‌کند تا بتواند بهترین استفاده از بازیکنان بااستعداد فعلی‌اش ببرد. برهالتر با داشتن ستاره‌ای چون کریستین پولیشیچ به عنوان چهره شماره یک فوتبال آمریکا، معمولا 3 بازیکن در خط حمله قرار می‌دهد و سیستم مورد علاقه‌اش، 3-2-1-4 است. آمریکایی‌ها بعد از جوزی آلتیدور، همواره در جستجوی بازیکن پست 9 قابل اتکا بوده‌‌اند، ولی فعلا به نتیجه نرسیده‌اند و امیدوارند در جام جهانی با ژسوس فریرا به آنچه از این پست مهم انتظار دارند، برسند.  

طرفداران فوتبال در آمریکا که روزبه روز محبوب‌تر از قبل می‌شود، از گروهی که در آن قرار گرفته‌اند، بسیار راضی‌اند و امیدوارند با یکی از بهترین نسل‌های فوتبالی‌شان، نتایج خوبی در قطر بگیرند.