مسعود اقبالی مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا و کارشناس فوتبال کشورمان در گفتگو با خبر ورزشی، درباره شرایط استقلال پیش از دیدار مقابل فجر شهید سپاسی و غیبت چند بازیکن در خط دفاعی‌اش اظهاراتی را مطرح کرد.

چرا استقلال یک مرتبه با چنین مشکلاتی مواجه شد که حالا برای بازی با فجر بازیکنی در خط دفاعی ندارد؟

متاسفانه در فوتبال غیر حرفه‌ای اشتباهات مدیریتی و تشکیلاتی هم وجود دارد که شما هرگز در یک کشور پیشرفته و در فوتبالی که بر اساس قانون و نظام صحیح باشد نمی‌توانید چنین مواردی را مشاهده کنید. اینکه بازیکنی با وضعیت نامشخص در تیمی عضویت پیدا کند تا مجبور شود در میانه راه به خدمت سربازی برود و یا به مشکلاتی از این دست بر بخورد. نمونه‌ای که در باشگاه گل‌گهر سیرجان شاهدش بودیم و مشکلاتی که برای آن تیم به وجود آمد. اینها همه نشان دهنده این است که نیروهای فعال در فوتبال ما نه تنها حرفه ای نیستند بلکه حتی با الفبای فوتبال حرفه‌ای نیز آشنایی ندارند.

حالا که استقلال با این مشکلات مواجه شده باید چه کار کند؟

اینکه ناگهان دو بازیکن سرباز می‌شود، یک بازیکن مصدوم، آن یکی بیمار و دیگری با مشکل انضباطی مواجه می‌شود یعنی این تیم رسماً دچار بحران شده است. چنین تیمی اگر پشتوانه نداشته باشد قطعا به مشکل می‌خورد که می‌بینیم در بحث یارگیری استقلال نسبت به این موارد توجه کافی نداشته است و از طرفی بازیکن خودش(عارف آقاسی) را در همین پست در نیم فصل از دست می‌دهد. اما نکته‌ای که در رابطه با خط دفاعی استقلال باید به آن اشاره کرد این است که هر تیمی که کم گل می‌خورد لزوماً دروازه‌بان فوق‌العاده شاخص و یا خط دفاعی فوق العاده خوبی ندارد. این دو مکمل هم هستند.

بیشتر در این باره توضیح می‌دهید؟

می‌بینیم درباره برخی دروازه‌بانان گفته می‌شود توانسته چندین کلین شیت پشت سر هم انجام بدهد در حالی که شاید کمترین خطر روی دروازه اش به وجود آمده باشد و این را باید به حساب دفاع خوب آن تیم گذاشت و یا برعکس گاهی از خط دفاعی تیم تعریف می‌شود در حالی که با مرور مسابقات می‌بینیم دروازه‌بان همان تیم موقعیت‌های بالای ۹۰ درصد را مهار کرده است. بنابراین استقلال در چنین شرایطی می‌تواند با تمرکز در خط دفاعی این مشکل را برطرف کند.

استقلال بدون دفاع هم می تواند فجر را شکست بدهد/ بحران امروز استقلال ناشی از وضعیت غیرحرفه ای فوتبال ماست

چه راهکاری را به کادرفنی استقلال پیشنهاد می‌کنید؟

نزدیک شدن خط دفاع و هافبک استقلال و شروع بازی از یک سوم میانی و حتی یک سوم دفاعی می‌تواند کمک کند تا استقلال بابت نداشتن مدافعان اصلی‌اش مقابل فجر به مشکل برنخورد. در واقع باید بیشتر به ساختار دفاعی اش توجه کنند تا مسائل دیگر. چون استقلال در یک سوم خط حمله عناصر تاثیر گذاری در اختیار دارد.

با توجه به نبود عناصر دفاعی این تیم، اگر استقلال بازی را هجومی‌آغاز کند بهتر نیست تا اگر هم گل خورد در عوض چند گل زده باشد؟

پرسینگ در زمین حریف مستلزم اطلاعات کامل از تیم مقابل است. استقلال با توجه به شرایطی که در خط دفاعی اش دارد می‌تواند بازی را در زمین خودش شروع کند و تدارک حمله را از آنجا ببیند. البته تیم فجر هم قدرت چندانی در مواجهه با استقلال ندارد و حتی اسم تیم استقلال هم می‌تواند بر حریفش غلبه کند. معتقدم استقلال با تقویت خود در بخش دفاعی میتواند با گرفتن توپ از حریف بازی را در اختیار بگیرد و در نهایت به خواسته‌اش برسد. فقط یک نکته مهم وجود دارد.

چه نکته ای؟

اینکه بازیکنان جلویی استقلال به محض ازدست دادن توپ برگردند و به خط دفاع و هافبک کمک کنند. در این صورت غیبت ۵ بازیکن این تیم در خط دفاعی خیلی کمتر به چشم خواهد آمد.