کاستاریکا یک بار دیگر در گروهی سخت قرار گرفته‌ و دیدار اول خود را باید برابر اسپانیا انجام خواهد داد. 

این یادداشت که بیستمین قسمت از سری یادداشت‌های معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی است، مروری بر تاریخ سیاسی، عملکرد گذشته و تیم اعزامی کاستاریکا به جام جهانی 2022 قطر خواهد داشت. 

اختصاصی طرفداری| کاستاریکا در شرایطی راهی جام جهانی می‌شود که همگان آن را با عملکرد درخشانش در جام جهانی 2014 و صدرنشینی در حضور 3 قهرمان اسبق جام جهانی به یاد می‌آورند و آن‌ها به دنبال تکرار دوباره آن خاطرات خوب هستند. 

تاریخ سیاسی کاستاریکا

هزاران سال پیش بود که شکارچیان بومی آمریکای شمالی تصمیم گرفتند راهی جنوب شوند و بعضی‌ها تصمیم گرفتند سفر خود را کوتاه کرده و در سرزمین آفتابی و کوچکی که آن را به عنوان کاستاریکا می‌شناسیم، ساکن شوند. این اهالی جدید بلافاصله شروع به کشاورزی و احداث روستاهای جدید کردند و وقتی در 1502، کریستوف کلمب در جریان مکاشفه بزرگش، از آنجا می‌گذشت، برایش طلاهای دست‌ساز خود را هدیه دادند؛ رخدادی که احتمالا عامل نام‌گذاری این کشور به معنای طلای غنی هم شد.

کاستاریکا به عنوان بخشی از امپراطوری اسپانیا به حساب می‌رفت، ولی به دلیل اهمیت بیشتر منابع در سایر سرزمین‌های قاره آمریکا، استعمارگران توجه چندانی به آنجا نمی‌کردند و در نتیجه این کشور هیچ‌گاه نیاز نبود برای استقلال بجنگد. در 1823 و بعد از پیروزی مکزیک مقابل اسپانیا در جنگ، آمریکای مرکزی هم مستقل شد و حالا سوال این بود که کاستاریکا هم به مکزیک ملحق می‌شود یا کشوری مستقل خواهد بود. نبرد اوچوموگو در 1823 پاسخ این سوال را مشخص کرد و کاستاریکا مستقل شد.

سرزمین آفتابی و خندان آمریکای مرکزی یکی از بزرگترین صادرکنندگان قهوه در دنیا به شمار می‌رفت و در ادامه، موز را هم به صادرات خود اضافه کرد. در 1948، رئیس جمهور خوزه فیگرس، ارتش کاستاریکا را منحل اعلام کرد و آنها تا به امروز هم ارتشی ندارند و جالب آنکه هیچ گاه دچار جنگ داخلی و آشوب‌ نبوده‌اند و با دموکراسی کشور را اداره کرده‌ و لقب "سوئیس آمریکای مرکزی" را مال خود کرده‌اند.

کاستاریکای 5 میلیون نفری، یکی از برترین اجراکنندگان سیاست‌های محیط زیستی و یکی از سبزترین کشورهای دنیا در این زمینه به حساب می‌رود؛ آنها در قاره آمریکا، تنها بعد از کانادا، بالاترین امید به زندگی را ثبت کرده‌ و با شاخص توسعه انسانی قابل توجه، یکی از شادترین ملت‌های دنیا هستند.

جایگاه کاستاریکا در نقشه جغرافیایی دنیا

رکورددارن بازی و گل ملی کاستاریکا

 لیست برترین‌های آماری تاریخ کاستاریکا از حیث بازی ملی و گل را که به طور اختصاصی از سوی حسین خسروی برای طرفداری تهیه شده را مشاهده می‌کنید. توضیح اینکه ردیف‌های کم‌رنگ مربوط به بازیکنان بازنشسته این تیم و ردیف‌های پررنگ مربوط به بازیکنان فعال است. 

رکوردداران بازی ملی در کاستاریکا
رکوردداران گل ملی در کاستاریکا

عملکرد کاستاریکا در جام جهانی

لوس تیکوس‌ها سابقه حضور در 5 دوره جام جهانی را دارند. آنها بعد از اولین حضور در 1990، در 2002 بود که دوباره مجوز حضور در جام جهانی را بدست آوردند و از آن پس هر دوره یکی از نمایندگان کونکاکاف در این آوردگاه فوتبالی به حساب می‌روند.

کاستاریکا بهترین نمایش‌های خود را در برزیل 2014 نشان داد. آنها در شرایطی که در گروه مرگ مسابقات در کنار 3 قهرمان سابق جهان یعنی ایتالیا، اروگوئه و انگلیس قرار گرفته بودند، با شکست 3 به یک اروگوئه و یک به صفر ایتالیا، در کمال ناباوری، به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شدند. تری‌کالرها در مرحله یک هشتم، یونان را در ضربات پنالتی شکست دادند تا راهی جمع 8 تیم برتر مسابقات شوند. در مرحله یک چهارم، کاستاریکا با هلند مقابله کرد و توانست در 120 دقیقه، شاگردان فن خال را متوقف کند و تنها در ضربات پنالتی بود که مقابل لاله‌ها و رود کرول، زانو زد تا با سری بالا، جام جهانی را ترک کند.

کاستاریکا در روسیه 2018، عملکرد ضعیفی داشت و در گروه پنجم بازی‌ها در رقابت با برزیل، سوئیس و صربستان، در قعر گروه قرار گرفت و تنها امتیاز خود را از تساوی 2-2 برابر سوئیس به دست آورد.

آمار و ارقام کاستاریکا در جام جهانی

کاستاریکا در 5 دوره حضورش در جام جهانی، 18 مسابقه انجام داده که حاصل آنها، 5 برد، 5 تساوی و 8 شکست بوده است. آنها 19 گل زده و 28 گل هم دریافت کرده‌اند. کریستین بولانیوس با 9 بازی و 3 دوره حضور در 2006، 2014 و 2018، رکورددار بازی برای لوس تیکوس‌ها در جام جهانی است. رونالد گومز و پائولو ونچاپ با 3 گل، بیشترین گل‌ها را برای کشورشان در جام جهانی زده‌اند.

گابلو کونیو در جام جهانی 1990 و اولین حضور کاستاریکا، دروازه‌بان تیمش بود و طی 4 مسابقه تنها 2 گل دریافت کرد تا در پایان مسابقات در کنار گویکوچئه‌آ، به صورت مشترک به عنوان بهترین دروازه‌بان تورنمنت انتخاب شده و دستکش طلایی جام جهانی را مال خود کند.

پیراهن و اسپانسر کاستاریکا در جام جهانی قطر

کاستاریکا در جام جهانی قطر با پیراهن یک دست قرمز به میدان خواهند رفت و و رنگ‌ سفید را به عنوان پیراهن‌ دوم انتخاب کرده‌ است. آن‌ها برای اسپانسری پیراهن‌های خود سراغ نیوبالانس رفته‌اند و تنها کشور مسابقات هستند که با این برند در جام جهانی بازی خواهند کرد. 

پیراهن رسمی اول کاستاریکا برای جام جهانی 2022 
پیراهن رسمی دوم کاستاریکا برای جام جهانی 2022 

کاستاریکا در جام جهانی 2022

لوس تیکوس‌ها در جام جهانی 2022 در گروه پنجم بازی‌ها، کنار آلمان، اسپانیا و ژاپن قرار گرفته‌اند و در حضور 2 قهرمان سابق جهان، کار سختی برای صعود خواهند داشت. آنها بعد از 7 بازی در مسابقات مقدماتی کونکاکاف، ناامیدکننده ظاهر شده‌ بودند و تنها یک برد، 3 تساوی و 3 شکست بدست آورده بودند؛ البته این نتایج شامل دیدارهایی برابر بزرگان آن قاره یعنی کانادا، آمریکا و مکزیک ثبت شده بود. این نشان از عدم تعادل در تیمی کند و پابه سن گذاشته بود.

از آن به بعد بود که شاگردان لوئیس فرناندز سوارز، تحول بزرگی در خود ایجاد کرده و 11 مسابقه بدون باخت پشت سر گذاشته‌‌اند و در این مسیر، بردی انتقامی برابر آمریکا و متوقف نمودن مکزیک هم داشته‌اند. این عملکرد سبب شد آنها از جایگاه هفتم جدول به رتبه چهارم برسند و فقط به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به آمریکا، راهی پلی آف بین قاره‌ای در مصاف با نیوزلند شده و در نهایت به پنجمین جام جهانی پیاپی خود برسند. روند نتیجه‌گیری و صعود این تیم در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی قطر را به تفصیل در تصویر مشاهده کنید.

نتایج کاستاریکا در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022

کیلور ناواس کهنه‌کار در کنار مهاجم‌‌شان، جول کمپل، از اهرم‌های قدرت کاستاریکا به شمار می‌روند؛ ناواس که سابقه 3 دوره قهرمانی به همراه رئال مادرید در لیگ قهرمانان را را دارد و الان در پاری‌سن ژرمن توپ می‌زند، قلب و روح کاستاریکا به حساب می‌رود.

لوئیس فرناندو سوارز، تیمش را با آرایش 4 دفاعه به میدان می‌فرستد و سیستم مورد علاقه‌اش، 1-5-4 است؛ سیستمی که با وجود دفاعی بودن، شرایط لازم برای استفاده از سرعت بازیکنان در کناره‌ها و پایه‌ریزی ضدحملات را فراهم می‌نماید. سوارز که اکوادور را به آلمان 2006 و هندوراس را به برزیل 2014 رسانده، امیدوار است در مصاف با بزرگانی چون آلمان و اسپانیا، حرفی برای گرفتن در قطر 2022 داشته باشد.