مراکشی‌ها که دوره گذشته با ناامیدی بزرگی مواجه شده‌اند، دوباره برای ماجراجویی به جام جهانی بازگشته‌اند. 

این یادداشت که بیست و دومین قسمت از سری یادداشت‌های معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی است، مروری بر تاریخ سیاسی، عملکرد گذشته و تیم اعزامی مراکش به جام جهانی 2022 قطر خواهد داشت. 

اختصاصی طرفداری| مراکش برای بار ششم در جام جهانی حضور دارد و در گروهی که روی کاغذ، هر 4 تیم شانس صعود دارند، تلاش خواهد کرد با کمک گرفتن از لژیونرهای مشهورش، حداقل نتیجه 1986 خود را تکرار کند. 

تاریخ سیاسی مراکش

بربرها اولین ساکنان اولیه سرزمین مادری هشام الغروش و مهدی بن عطیه بودند که از هزاره دوم قبل از میلاد شروع به تجارت نمک و سنگ معدن مراکشی با همسایگان خود کردند. پادشاهان بربر زیر سایه امپراتوری‌های روم و کارتج به مراکش (مغرب) حکومت می‌کردند تا اینکه بعد از سقوط کارتج، رومیان کنترل مراکش را در دست گرفتند و در ادامه در قرن پنجم بعد از میلاد، کشور به کنترل یونانیان بیزانس درآمد.

در قرن هفتم، اعراب مراکش را به اشغال خود درآوردند و در نتیجه ساکنان آنجا که در نتیجه حضور یونانیان بیشتر مسیحی بودند، مسلمان شدند. موسی ابن ناصر کنترل بخش‌های مرکزی مراکش را در اختیار گرفت. در 1248، قبایل محلی مراکشی علیه حاکمان وقت قیام کرده و کشور را به کنترل خود درآوردند. ابن بطوطه گردشگر مشهور مراکشی بود که از او به عنوان مارکوپولوی آفریقایی یاد می‌شود و طی قرن چهاردهم، 30 سال از عمرش را صرف سفر در دنیای قدیم و مستند کردن اکتشافاتش در کتاب مشهوری تحت عنوان الرحله کرد. مراکش تنها کشور شمال آفریقا بود که در قرن 16 با تاکتیک‌های دیپلماتیک و البته پرداخت طلای بسیار، تحت کنترل امپراتوری قدرتمند عثمانی درنیامد.

در شروع قرن بیستم، فرانسه توافق‌نامه‌ای با انگلیس و ایتالیا به امضا رساند که براساس آن، کنترل مراکش را به دست گرفت. در 1956 و در شرایطی که فرانسه درگیر جنگ با ملی‌گرایان الجزایری بود، استقلال کامل مراکش را به رسمیت شناخت تا سلطان محمد پنجم در کشوری که حالا بیش از هر دورانی در تاریخ متحد شده بود، تاج‌گذاری کند و حالا حدود 70 سال است، مراکش کشوری مستقل و به دور از استعمار به حساب می‌رود. مراکش امروز، با شاخص توسعه انسانی متوسط در پروسه مدرنیته به سر می‌برد و سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تجربه غذاهای لذیذ آنها، راهی شهرهایی چون مراکش، فز و رباط می‌شوند.

جایگاه مراکش در نقشه جغرافیایی دنیا

رکورددارن بازی و گل ملی مراکش

 لیست برترین‌های آماری تاریخ مراکش (مغرب) از حیث بازی ملی و گل را که به طور اختصاصی از سوی حسین خسروی برای طرفداری تهیه شده را مشاهده می‌کنید. توضیح اینکه ردیف‌های کم‌رنگ مربوط به بازیکنان بازنشسته این تیم و ردیف‌های پررنگ مربوط به بازیکنان فعال است. 

رکوردداران بازی ملی در مراکش
رکوردداران گل ملی در مراکش

عملکرد مراکش در جام جهانی

شیرهای اطلس قبل از این 5 بار در جام جهانی شرکت کرده‌اند که بهترین نتیجه‌شان در 1986 و زمانی رقم خورد که توانستند تا مرحله یک هشتم نهایی بالا بیایند. مراکشی‌ها تا سال 1954 در مسابقات مقدماتی جام جهانی حضور نداشتند، چون بخشی از کشور فرانسه به حساب می‌رفتند و تا سال 1966 هم در مسابقات مقدماتی حضور نداشتند، ولی در 1970 برای اولین بار مجوز حضور در جام جهانی را پیدا کردند که حاصل کارشان یک تساوی و 2 باخت بود.

مراکش بعد از 3 دوره غیبت، در 1986 دوباره به جام جهانی برگشت و توانست برای تنها دفعه، از گروه خود صعود کند. آنها در دور گروهی، لهستان و انگلیس را متوقف کردند و پرتغال را 3 به یک شکست دادند تا به عنوان صدرنشین راهی جمع تیم‌های مرحله یک هشتم نهایی شوند. شیرهای اطلس در مرحله بعدی برابر آلمان غربی که در نهایت به فینال بازی‌ها رسید قرار گرفته و با باخت خفیف صفر به یک، از دور مسابقات کنار رفتند. در سایر دوره‌های حضور مراکش در جام جهانی شامل 1994، 1998 و 2018، آنها همواره در دور گروهی مسابقات را ترک کرده‌اند و دوره آخر هم با یک گل به خودی، مقابل ایران بازنده شدند.

آمار و ارقام مراکش در جام جهانی

مراکش طی 5 دوره حضور خود در جام جهانی، 16 بازی انجام داده که تنها 2 برد به دست آورده و در 9 بازی باخته و 5 تساوی از خود ثبت کرده است. آنها 14 گل زده و 22 گل هم دریافت کرده‌اند.

مصطفی حاجی که در 1994 و 1998 برای مراکش به میدان رفته، با 6 بازی، رکورددار بازی برای آنها در جام جهانی است. عبدالرزاق خیری، عبدالجلیل حددا و صلاح الدین بصیر هم دو چهره‌ای هستند که در جام‌های جهانی 86 و 98، توانسته‌اند 2 گل برای کشورشان در این آوردگاه جهانی به ثمر برسانند و از این نظر رکورددارند. 

پیراهن و اسپانسر مراکش در جام جهانی قطر

مراکش در جام جهانی قطر با پیراهن یک دست قرمز به میدان خواهند رفت و و رنگ‌ سفید را به عنوان پیراهن‌ دوم انتخاب کرده‌ است. آنها برای اسپانسری سراغ پوما رفته‌اند و در کنار سنگال، صربستان، سوئیس، غنا و اروگوئه، یکی از 6 کشوری هستند که با این برند در بازی‌ها شرکت می‌کنند. پوما بعد از نایکی (13) و آدیداس (7)، سومین برند پرطرفدار بین کشورهای شرکت کننده در 2022 قطر است. 

پیراهن رسمی اول مراکش برای جام جهانی 2022 
پیراهن رسمی دوم مراکش برای جام جهانی 2022 

مراکش در جام جهانی 2022

 در اتفاقی نادر، مراکش هر 6 بازی مرحله مقدماتی خود را در خانه انجام داد و همه آنها را هم برد و در بازی پلی‌آف با برد مقابل کنگو، راهی جام جهانی شد تا در گروهی سخت، رقیب بلژیک، کرواسی و کانادا در قطر 2022 شود. روند نتیجه‌گیری و صعود این تیم در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی قطر را به تفصیل در تصویر مشاهده کنید.

نتایج مراکش در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022

مغربی‌ها در جام ملت‌های آفریقای 2021 اصلا خوب ظاهر نشدند و در مرحله یک چهارم نهایی توسط مصر از دور بازی‌ها کنار رفتند. طرفداران مراکشی وحید هلیلوویچ را، که دیگر جای خود را به ولید رکراکی داده، به شدت به دلیل نبود حکیم زیاش در این مسابقات مورد انتقاد قرار دادند.

مراکش بازیکنان تاکتیک‌پذیر متعددی دارد و همواره با اتکا به سرعت بازیکنان کناری و هافبک‌های تکنیکی‌اش، میل به بازی تهاجمی از خود نشان داده است. اشرف حکیمی به عنوان ستاره تیم، در زمره بهترین مدافعان راست دنیا قرار دارد و حالا نصیر مزروعی هم به ترکیب تیم برگشته است.

هلیلودزیچ قبل از مراکش، 2 تیم را به جام جهانی رسانده، ولی در این مسابقات نتوانسته روی نیمکت آنها بنشیند. ساحل عاج بعد از نمایش‌های ضعیف تیم در جام ملت‌ها، هلیلودزیچ را قبل از جام جهانی 2010 کنار گذاشت و این اتفاق قبل از جام جهانی 2018 از سوی فدراسیون ژاپن تکرار شد؛ حالا این اتفاق برای بار سوم تکرار شده و این سرمربی دیگر همراه مراکش نیست.

حضور حکیم زیاش (چلسی)، اشرف حکیمی (پاری‌سن ژرمن)، نصیر مزروعی (بایرن مونیخ)، یاسین بونو و یوسف النصیری (سویا) در کنار سایر بازیکنان مراکش می‌تواند به جذابیت رقابت‌های دیدنی گروه 6 بازی‌ها بیفزاید و باید در نهایت از این گروه، کدام 2 تیم راهی جمع 16 تیم برتر مسابقات خواهند شد.