در ادوار مختلف جام جهانی بارها این موضوع پیش آمده که کاپیتان اول ایران روی نیمکت حضور داشته است

احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی کشورمان در جام جهانی قطر است و به احتمال زیاد در ترکیب اصلی تیم ملی بازی می کند.

به گزارش طرفداری، در سال 2018 کاپیتان اول تیم ملی کشورمان مسعود شجاعی بود که تنها در یک بازی ثابت حضور داشت و اشکان دژآگه به عنوان کاپیتان دوم در هر سه بازی تیم ملی از روی نیمکت ذخیره ها مسابقه را تماشا کرد.

در ادوار مختلف حضور تیم ملی در جام جهانی علی پروین، احمدرضا عابدزاده، علی دایی، جواد نکونام و مسعود شجاعی کاپیتان اول تیم اعزامی بودند و این بار حاج صفی ششمین کاپیتان اول تیم ملی کشورمان در جام جهانی خواهد بود.

در سال 1978 علی پروین کاپیتان اول و ناصر حجازی کاپیتان دوم بودند و علی پروین در هر سه بازی در زمین حضور داشت و فرصت برای حضور در زمین به ناصر حجازی نرسید.

در سال 1998 احمدرضا عابدزاده کاپیتان اول و نادر محمدخانی کاپیتان دوم تیم ملی بودند و در بازی اول در حالی که عابدزاده بازی نکرد، نادر محمدخانی به عنوان کاپیتان دوم تیم ملی در زمین سرگروه ملی پوشان بود.

در سال 2006 علی دایی و یحیی گل محمدی کاپیتان اول و دوم تیم ملی بودند و در بازی دوم علی دایی در زمین نبود و گل محمدی کاپیتان بود که او هم در دقایق واپسین بازی مصدوم شد.

در سال 2014 جواد نکونام و آندرانیک تیموریان کاپیتان اول و دوم بودند و البته جواد نکونام در هر سه بازی در زمین بود.

در سال 2018 وضعیت متفاوت بود. اشکان دژاگه کاپیتان دوم اصلا بازی نکرد و شجاعی به عنوان کاپیتان اول هم یک بازی ثابت در زمین حاضر بود و حاج صفی کاپیتان تیم ملی شد ولی او هم تعویض شد و مردانی مثل کریم انصاری فرد، علیرضا جهانبخش و امید ابراهیمی هم شانس بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی کشورمان را پیدا کردند.