کنفرانس مطبوعاتی سرمربی آمریکا با سوالات سیاسی خبرنگاران همراه شد.

ایران و آمریکا در دور سوم مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر در دیداری بسیار حساس و سرنوشت ساز به مصاف یکدیگر می روند. گرگ برهالتر در کنفرانس مطبوعاتی پیش از این دیدار حاضر شد و به گفتگو با خبرنگاران پرداخت. بسیاری از منابع خبری، این کنفرانس مطبوعاتی را یکی از سیاسی ترین نشست های مطبوعاتی تاریخ جام جهانی عنوان کردند. تایلر آدامز بازیکن آمریکا و گرگ برهالتر سرمربی این تیم بارها با سوالات غیرفوتبالی خبرنگاران ایرانی روبرو شدند.

به نقل از ESPN؛ صفحه رسمی فدراسیون فوتبال آمریکا در اینستاگرام اخیرا پرچم ایران را به شکل متفاوتی به نمایش درآورد. برهالتر در این مورد گفت:

بازیکنان و کارکنان تیم هیچ چیزی در مورد آنچه که پست شده بود، نمی دانستند. بعضی اوقات همه چیز خارج از کنترل ما است. ما روی چیزهای بیرونی متمرکز نیستیم. معتقدیم که این مسابقه ای خواهد بود که نتیجه اش به این بستگی دارد که چه کسی تلاش بیشتری انجام دهد، چه کسی در زمین بهتر فوتبال بازی کند. تنها کاری که می‌ توانیم انجام دهیم این است که از طرف بازیکنان و کادر فنی عذرخواهی کنیم. ما نقشی در این مورد نداشتیم. البته فکر ما با مردم ایران است... کل کشور، کل تیم، همه به مردم ایران فکر می کنیم اما تمرکز ما روی این مسابقه است.

خبرنگاران دولتی ایران از برهالتر و تایلر آدامز در مورد نژادپرستی سیستماتیک در ایالات متحده، حضور ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، تورم بالا و اینکه چرا ایرانی ها برای سفر به ایالات متحده به ویزا نیاز دارند اما آمریکایی ها برای آمدن به ایران به ویزا نیاز ندارند، سؤال شد. او در پاسخ به این سوالات گفت:

من درباره سیاست اطلاعی ندارم و یک مربی فوتبال هستم. من سیاسی نیستم. فقط می دانم ورزش چیزی است که باید مردم را به هم نزدیک کند، کشورها را به هم نزدیک کند. وقتی به المپیک نگاه می کنید، دیدن همه کشورها در کنار هم، یک رویداد فوق العاده است. جام جهانی بسیار شبیه المپیک است؛ جایی که مردم از سراسر جهان می آیند. هواداران از سراسر جهان می آیند و شما به عنوان برادر در زمین مسابقه شرکت می کنید، بنابراین ورزش توانایی انجام این کار را دارد.

سرمربی آمریکا در مورد صحبت های اخیر یورگن کلینزمان پیرامون تیم ملی ایران افزود:

من اینجا هستم که درباره بازی ایران و آمریکا صحبت کنم. این موضوع ربطی به اینجا ندارد. آیا این صحبت ها برای جنگ روانی بود؟ از خود یورگن بپرسید. با من در مورد بازی صحبت کنید.