سال 2022 به پایان رسید و در این مطلب نگاهی داریم به اتفاقات بزرگی که در 2022 در جهان فوتبال رخ داد

طرفداری | به مناسبت پایان سال 2022، بیست‌ودو اتفاق برتر و به‌یادماندنی فوتبالی این سال میلادی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. برخی از این اتفاقات برای همیشه در تاریخ فوتبال جاودانه شدند، باور بعضی از آن‌ها سخت است و برخی از آن‌ها مثل هر سال، طعم تراژدی و تلخی داشته‌اند. 

22- پیشروی پرقدرت زیردریایی زرد

  • حضور یک تیم شگفتی‌ساز در مراحل بالایی لیگ قهرمانان اروپا یکی از اتفاقاتی است که باعث جذابیت بیشتر این تورنمنت می‌شود. در فصل 22-2021 ویارئال با هدایت اونای امری در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا توانست یوونتوس و بایرن مونیخ را کنار بزند و به نیمه نهایی راه یابد. در نیمه نهایی هم ویارئال مبارزه‌ای پایاپای با لیورپول انجام داد اما نتوانست شگفتی را با راهیابی به فینال تکمیل کند. به هر صورت تیم امری با راهیابی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا و حذف دو تیم نامدار، بسیار مورد تحسین قرار گرفت. 
  • متن خبر: ویارئال در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا؛ اونای امری به دنبال تاریخ‌سازی
گل ساموئل چوکوئزه به بایرن مونیخ
گل ساموئل چوکوئزه در دقایق پایانی بازی با بایرن در آلیانتس آرنا، ویارئال را به نیمه نهایی برد

21- غرش پرغرور شیرهای ترانگا

  • نسل طلایی سنگال به آن‌چه که استحقاقش داشت رسید و برای اولین بار در تاریخ توانست در جام ملت‌های آفریقا قهرمان شود. سنگال در ضربات پنالتی مقابل مصر سرسخت با هدایت کارلوس کی روش به قهرمانی رسید. یک ماه بعد از آن قهرمانی، سنگال بازهم در ضربات پنالتی مقابل مصر پیروز شد و به جام جهانی راه یافت. 
  • متن خبر: سنگال 4 (0)-(0) 2 مصر؛ شیرهای ترانگا، سلطان جدید آفریقا
سادیو مانه و محمد صلاح
سادیو مانه دو مرتبه مقابل محمد صلاح، هم‌تیمی آن روزهایش پیروز شد و مهاجم مصری، مدتی با افسردگی مواجه شد

20- بلایی که بازهم به سر بزرگان آمد

  • دومین و سومین تیم پرافتخار تاریخ جام جهانی، سال‌هاست که نمی‌توانند در این مسابقات حرفی برای گفتن داشته باشند. در واقع سرنوشت جام جهانی 2018 برای هر دو تیم آلمان و ایتالیا عینا تکرار شد. ایتالیا با شکست عجیب مقابل مقدونیه شمالی در پلی آف همچون سال 2018 نتوانست به جام جهانی برسد. آلمان هم در مرحله گروهی جام جهانی 2022 با شکست مقابل یک حریف آسیایی دیگر یعنی ژاپن، مثل دوره گذشته نتوانست به مرحله حذفی برسد. در سال 2018 هم آلمان با باخت مقابل کره جنوبی نتوانست راهی مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی شود.
  • متن اخبار: ایتالیا 0-1 مقدونیه شمالی؛ دفن رویاها در رنتزو باربرا / تکرار فاجعه؛ آلمان برای دومین دوره متوالی در گروهی جام جهانی حذف شد!
باخت ایتالیا به مقدونیه شمالی
شکست خانگی قهرمان اروپا مقابل مقدونیه شمالی یکی از عجیب‌ترین نتایج سال 2022 بود

19- جنگ، آتش و تحریم

  • تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در فوریه 2022، باعث تعطیلی لیگ فوتبال اوکراین شد. همین حمله، واکنش‌های تند دولت‌های اروپایی را در پی داشت. اتحاد لهستان، جمهوری چک و سوئد باعث شد فیفا روسیه را از جام جهانی 2022 محروم کند و تعلیق فوتبال روسیه باعث شده آن‌ها در یورو 2024 هم غایب باشند. این محرومیت‌ها، روسیه را به فکر انتقال به کنفدراسیون فوتبال آسیا انداخته است. علاوه بر این‌ها، تحریم‌هایی سنگین علیه الیگارش‌های روس از جمله رومن آبراموویچ اعمال شد و این میلیاردر روس مجبور شد باشگاه چلسی را بفروشد. باشگاه شالکه هم با گازپروم، شرکت دولتی نفت و گاز روسیه که مهم‌ترین اسپانسرش بود قطع همکاری کرد. 
  • متن خبر: رسمی؛ فوتبال روسیه تعلیق شد
جنگ‌افروزی روسیه باعث شد مسابقات تیم ملی اوکراین در پلی آف جام جهانی به تعویق بیفتد

18- زلزله در یوونتوس

  • با وجود تبرئه شدن یوونتوس از ماجرای ساخت حساب‌های جعلی در سود سرمایه ترازهای مالی، این پرونده دوباره به جریان افتاده است. آندره آ آنیلی رییس یوونتوس و کل اعضای هیات مدیره از جمله پاول ندود و مائوریتزیو آریوابنه از بیم به دردسر افتادن یووه استعفا کردند. آنیلی پس از 12 سال ریاست در یووه و کسب 9 قهرمانی سری آ از این سمت کناره‌گیری کرد. حالا گفته می‌شود تحقیقات جدیدی علیه یووه شروع می‌شود و حکم دادگاه می‌تواند جریمه‌هایی سنگین، از جمله کسر امتیاز و حتی سقوط دوباره به دسته پایین‌تر به دنبال داشته باشد. 
  • متن خبر: پایان دوران آندره آ آنیلی در یوونتوس؛ کل هیئت مدیره استعفا کرد!
یوونتوس با مدیریت آندره آ آنیلی محتمل 240 میلیون یورو ضرر در سال 2022 شد؛ رقمی که بیشترین ضرر تاریخ باشگاه است

17- بازگشت شیطان

  • میلان تحت هدایت استفانو پیولی برای نخستین بار طی یازده سال گذشته و از زمان سرمربیگری مکس الگری به قهرمانی اسکودتو رسید. درخشش بازیکنانی چون تئو هرناندز، رافائل لیائو، اولیویه ژیرو و البته رهبری زلاتان ابراهیموویچ توانست میلان را پس از سال‌ها ناکامی به اوج برگرداند. میلانی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا هم طلسم‌شکنی کردند و پس از هشت سال توانستند حضور در مرحله حذفی این مسابقات را تجربه کنند. اسکودتوی فصل گذشته میلان، نوزدهمین قهرمانی آن‌ها در سری آ بود.
  • متن خبر: شیطان برگشته؛ میلانِ استفانو پیولی قهرمان فصل 22-2021 سری آ شد
استفانو پیولی در جشن قهرمانی میلان
استفانو پیولی بعد از قهرمانی میلان، نشان اسکودتو را روی دستش تتو کرد

16- فاجعه دلخراش اندونزی

  • در فوتبال گاهی مسئله مرگ و زندگی در میان است اما باور کنید هیچ مسابقه و یا رویداد ورزشی ارزش جان حتی یک انسان را ندارد؛ اگر مخالفید می توانید پای صحبت های خانواده قربانیان حادثه استادیوم کانجوروهان اندونزی بنشینید. درگیری پس از شکست 3-2 تیم آرما اف سی مقابل پرسابایا سورابایا رخ داد، از قرار معلوم رقابت دیرینه ای میان این دو تیم وجود دارد و این پیروزی اولین برد پرسابایا مقابل آرما طی دو دهه اخیر بود. پس از بازی هواداران دو تیم (حدود سه هزار نفر) وارد زمین استادیوم و با یکدیگر و نیروهای امنیتی درگیر شدند. پلیس برای پایان دادن به ماجرا از گاز اشک آور استفاده کرد که همین باعث فاجعه شد. هواداران همگی به سمت یک خروجی یورش بردند و در اثر فشار و ازدحام جمعیت، 174 نفر جان دادند و 180 نفر هم مجروح شدند.
  • متن خبر: فاجعه انسانی در اندونزی | 350 کشته و زخمی در استادیوم فوتبال
یک فاجعه انسانی در اندونزی

15- مدال‌آوری دوباره کشور چهار میلیونی

  • کرواسی به عنوان کشوری کم جمعیت که حدود 2 دهه است در مسابقات مختلف به صورت مستقل و جدا از یوگسلاوی شرکت می‌کند، به توفیقات بزرگ گذشته خود در سال 2022 هم ادامه داد و در ششمین حضور خود در جام جهانی، برای سومین بار و البته دومین بار پیاپی، روی سکو رفت. آن‌ها که با حفظ اسکلت‌بندی جام 2018 راهی قطر شده بودند، با وجود دومی در گروه ششم مسابقات، در مراحل حذفی درخشان ظاهر شده و یک بار دیگر تا جمع 4 تیم پایانی رفتند. کروات‌ها در مرحله یک هشتم نهایی، ژاپن غول‌کش، که اسپانیا و آلمان را در مرحله گروهی شکست داده بود، و در مرحله یک چهارم، امید اول قهرمانی مسابقات یعنی برزیل را در ضربات پنالتی شکست دادند تا نوید نتایجی درخشان در آخرین جام جهانی لوکا مودریچ داده باشند. کرواسی با وجود عملکرد ضعیف مقابل آرژانتین و شکست صفر به 3 در نیمه نهایی، در دیدار رده‌بندی به روند خوب گذشته خود در جام 2022 بازگشت و با عبور از مراکش، به مدال برنز جام جهانی بوسه زد تا یکی از مهم‌ترین رخدادهای سال 2022 را رقم زده باشد. 
  • متن خبر: کرواسی در جام جهانی 2022 سوم شد؛ سومین افتخار جهانی کشور 4 میلیونی
بوسه کاپیتان کروات‌ها بر مدال برنز جام جهانی 2022

14- هت‌تریک، نمایشی برازنده فینال جام جهانی

  • فرانسه در فینال جام 2022 هیچ نشانی از تیم قدرتمند و شکست ناپذیر دیدارهای قبلی از جمله مصاف با انگلیس نداشت و تا دقیقه 70 مقهور قدرت یاران لیونل مسی شده بود. با این حال، بعد از آن بود که موتور فوق ستاره جوان خروس‌ها روشن شد و او در پی گلزنی از روی نقطه پنالتی در دقیقه 80، یک دقیقه بعد با ضربه‌ای سرضرب از گوشه محوطه جریمه، با به ثمر رساندن یکی از برترین گل‌های مسابقات، مسابقه را به تساوی کشاند تا در نهایت مسابقه به وقت‌های اضافه برود. درخشش ام‌باپه در وقت‌های اضافه هم ادامه داشت و او در شرایطی که فرانسه یک بار دیگر عقب افتاده بود، تنها 2 دقیقه مانده به پایان 120 دقیقه، یک بار دیگر از روی نقطه پنالتی گل زد تا قهرمانی آلبی سلسته بازهم به تاخیر بیفتد. ام‌باپه در این دیدار 3 بار دروازه مارتینز را در جریان بازی و یک بار در پنالتی‌های آخر فرو ریخت تا برای یکی از بهترین سنگربانان جام، حسابی خط و نشان کشیده باشد. کیلیان بعد از جف هرست در 1966، تنها دومین بازیکن تاریخ شد که در فینال جام جهانی هت تریک کرده است و همچنین بعد از رونالدوی 2002، اولین بازیکنی لقب گرفت که می‌تواند در جام جهانی 8 گل بزند. او آقای گلی جام را هم به نام خود زد و تعداد گل‌های خود در این مسابقات را به 12 رساند تا در آینده‌ای نزدیک به رکورد 16 گله کلوزه حمله کند. 
  • متن خبر: غم و حسرت برای ام باپه؛ بازیکنی که در فینال جام جهانی هت تریک کرد اما قهرمان نشد / عکس
شادی ام باپه بعد از ثبت رکوردی خارق‌العاده در جام جهانی

13- جادوگر آرژانتینی، آقای رکوردها

  • لیونل مسی در شرایطی پای به آخرین جام جهانی خود گذاشت که طی 2 سال گذشته در فوتبال باشگاهی رو به افول رفته بود، ولی او در قطر 2022 به دوران درخشان خود بازگشت و تک و تنها آلبی سلسته را به قله فوتبال دنیا رساند. مسی در قطر در تمام مراحل گروهی و حذفی گلزنی کرد تا رکورد جدیدی از این حیث برای خود ثبت کند. مسی در این دوره به 26 بازی در جام جهانی و 2336 دقیقه بازی در این مسابقات رسید تا از لوتار ماتئوس و پائولو مالدینی عبور کرد و رکورد این موارد را هم به نام خود بزند. او چندین و چند رکورد دیگر هم به نام خود زد تا این جام جهانی به درستی، جام مسی نام بگیرد. 
  • متن اخبار: لیونل مسی رکورددار بیشترین دقایق بازی تاریخ جام جهانی / رسیدن مسی به رکورد تاریخی ماتئوس؛ انجام 25 بازی در جام جهانی
مسی و رکوردهای جاوادانه‌ای که در جام جهانی به نام خود زد

12- پرواز عقاب‌ها بر فراز اروپا

  • آینتراخت فرانکفورت قهرمان لیگ اروپای 2022 شد و این نخستین جام اروپایی این باشگاه آلمانی محسوب می‌شود. آن‌ها با این قهرمانی، توانستند برای اولین بار در تاریخ به لیگ قهرمانان اروپا صعود کنند. آینتراخت فرانکفورت آخرین بار در سال 1960 در فینال یک مسابقه اروپایی حاضر شده بود و با نتیجه 7-3 در فینال جام باشگاه‌های اروپا به رئال مادرید باخت. شکست مقابل رئال مادرید یک بار دیگر برای فرانکفورتی‌ها تکرار شد و این باخت در سوپرکاپ اروپا رقم خورد. یکی از اتفاقات جالب در قهرمانی فرانکفورت، پیروزی آن‌ها در نیوکمپ مقابل بارسلونا بود. در این مسابقه که فیلیپ کوستیچ هت‌تریک کرد، هواداران فرانکفورت نیوکمپ را پر کرده بودند زیرا هواداران بارسلونا بلیت‌های خود را به هواداران تیم مهمان فروختند؛ اتفاقی که در فوتبال امروز کم‌نظیر است.
  • متن اخبار: جشن قهرمانی آینتراخت فرانکفورت در لیگ اروپا / اتفاق باورنکردنی در نیوکمپ؛ هواداران بارسلونا بلیط‌های خود را به هواداران آینتراخت فروختند
فرانکفورت پیش از پیروزی در فینال مقابل رنجرز در ضربات پنالتی، نیوکمپ را به معنی واقعی کلمه فتح کرده بود

11- فرار از بحران با اهرم‌ها

  • خوان لاپورتا با وعده نگه داشتن لیونل مسی و سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی باشگاه بارسلونا، برای دومین بار پیروزی در انتخابات ریاست باشگاه را تجربه کرد. وعده اول تنها 6 ماه بعد از شروع کار لاپورتا به هیچ تبدیل شد و وعده دوم باقی ماند؛ بارسلونا در زمان ورود خوان لاپورتا بیش از یک میلیارد یورو بدهی داشت و طبیعتا ساخت یک تیم رقابتی با چنین وضعیت نابسامانی ممکن نبود. خوان لاپورتا تصمیم گرفت یک تیم رقابتی بسازد که با وضعیت فیرپلی مالی و سقف دستمزدهای لالیگا غیرممکن بود. راه حل؟ فروش دارایی های باشگاه در ازای دریافت پول نقد. ترفند لاپورتا و همکارانش جواب داد و فروش حق پخش تلویزیونی همراه با استودیوهای بارسلونا، زمینه لازم برای رقم خوردن هیجان انگیزترین تابستان بارسا را فراهم کرد. شکار به یادماندنی بارسلونا در تابستان 2022 بدون شک روبرت لواندوفسکی بود، کسی که حاضر شد بایرن مونیخ را در قله فوتبال جهان رها کند تا به یک تیم افت کرده برود.  زمان مشخص خواهد کرد که تصمیم لواندوفسکی و البته لاپورتا چه تاثیری روی آینده بارسلونا خواهد گذاشت. 
  • متن اخبار: اهرم اقتصادی چهارم بارسلونا فعال شد / رسمی؛ روبرت لواندوفسکی به بارسلونا پیوست
روبرت لواندوفسکی که روی تجربه چالشی جدید اصرار داشت، حالا بهترین گلزن بارسا است

10- متفاوت‌ترین جام جهانی تاریخ

جام جهانی 2022 از خیلی جهات، تفاوت‌های بزرگی با سایر دوره‌های این مسابقات داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این تورنمنت به جای تابستان در زمستان برگزار شد 
  • برای اولین بار از فناوری نیمه خودکار آفساید استفاده شد 
  • تیم‌ها می‌توانستند از 5 تا 6 تعویض بهره‌مند باشند
  • تمام ستارگان فوتبال دنیا در کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس جمع شده بودند 
  • تیم‌ها با لیست 26 نفره در مسابقات حاضر شده بودند
  • دروازه‌بانان حاضر در جام جهانی 2022، باید موقع حرکت برای مهار ضربات پنالتی، حداقل بخشی از پای خود را روی خط دروازه نگه می‌داشتند
  • جام جهانی برای اولین بار شاهد قضاوت داوران وسط زن بود
  • با توجه به فاصله کم ورزشگاه‌ها و وسعت کوچک قطر، تیم‌ها نیازی به حضور طولانی مدت در فرودگاه و انجام سفرهای هوایی بین بازی‌ها نداشتند
  • و در نهایت اینکه کاپیتان لیونل مسی جام جهانی را با به تن داشتن عبای عربی بالای سر برد
قطر و تفاوت‌هایش

9- مرگ پدرخوانده

  • اگر نگوییم بزرگ‌ترین، بدون شک مینو رایولا یکی از بزرگ‌ترین ایجنت‌های تاریخ فوتبال و حتی ورزش است. این مدیربرنامه ایتالیایی-هلندی در ابتدای سال 2022 به دلیل مشکلات قلبی در ICU بستری شد. به نظر می‌رسید مشکل رایولا جدی نباشد اما چند ماه بعد و در فصل بهار خبر رسید که این ایجنت 53 ساله فوت شده است. مینو رایولا مدیربرنامه بازیکنان مشهوری چون ارلینگ هالند، مارکو وراتی، ماتیاس دلیخت، جیجو دوناروما، پل پوگبا و البته زلاتان ابراهیموویچ بود که رافائلا پیمنتا، وکیل رایولا، مدیربرنامه‌های این ستاره‌ها است. 
  • متن خبر: مینو رایولا درگذشت
مینو رایولا که یکی از ثروتمندترین ایجنت‌های تاریخ ورزش بود، سبک زندگی کاملا سالمی نداشت و همین قضیه به مرگ او منجر شد

8- پایان امپراتوری رومن

  • حمله روسیه به اوکراین، تحریم ثروتمندان روس را در پی داشت و رومن آبراموویچ هم از سوی دولت بریتانیا به اتهام همکاری با دولت ولادیمیر پوتین با شدیدترین تحریم‌ها روبه‌رو شد. آبراموویچ ناگزیر شد مالکیت چلسی که از سال 2003 مالک آن بود را به صندوق خیریه این باشگاه واگذار کرد. تحریم‌های اعمال شده نیز برای مدتی گریبان چلسی را گرفت و این باشگاه حتی در حمل‌ونقل و تامین مخارج خود برای برگزاری بازی‌ها هم به مشکل خورده بود. حتی گفته می‌شد چلسی هزینه‌های لازم برای کسب مجوز حضور در لیگ فصل 23-2022 را نخواهد داشت. تا این‌که کنسرسیومی آمریکایی به رهبری تاد بولی و بهداد اقبالی، چلسی را خریداری کردند. چلسی در نقل‌وانتقالات تابستانی بسیار فعال بود و هزینه‌هایی زیاد انجام داد اما با شروع فصل جدید توماس توخل از کار برکنار شد. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های سنگین چلسی در بازار زمستانی 2023 هم ادامه داشته باشد.
  • متن خبر: رسمی؛ تاد بولی باشگاه چلسی را خریداری کرد
رومن آبراموویچ در استمفوردبریج
رومن آبراموویچ از محبوبیت بسیار بالایی میان هواداران چلسی برخوردار بود

7- توپ طلای کریم بنزما و حواشی تیم ملی فرانسه

  • کریم بنزما در 34 سالگی بهترین سال فوتبالی‌اش را سپری کرد. در فصل موفق رئال مادرید، بنزما نفر اول تیمش بود و توانست در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا بدرخشد. همین درخشش بنزما در فصل 22-2021 باعث شد او با شایستگی برنده توپ طلا شود. اگرچه فصل 23-2022 اصلا برای برنده توپ طلا خوب پیش نرفت. بنزما در این فصل با مصدومیت‌هایی متعدد روبه‌رو شد و همین مصدومیت‌ها باعث شد او از اردوی تیم ملی فرانسه در جام جهانی 2022 جدا شود. بنزما در حالی اردوی فرانسه را ترک کرد که او در جریان مسابقات جام جهانی به تمرینات رئال مادرید برگشت و این نشان می‌داد که او آمادگی بازی کردن را دارد. گفته شد علاوه بر دیدیه دشان، ام باپه و گریزمان که خودشان می‌خواستند نقش اول فرانسه باشند، در جدایی بنزما نقش داشته‌اند. پس از فینال جام جهانی 2022 هم کریم بنزما که از دیدیه دشان بسیار دلخور بود از تیم ملی فرانسه خداحافظی بود تا سال 2022 برای او به شکلی پر فراز و نشیب پایان یابد. 
  • متن اخبار: کریم بنزما فاتح توپ طلای 2022 شد / کریم بنزما از بازی های ملی خداحافظی کرد
کریم بنزما در مراسم توپ طلا
کریم بنزما، دومین برنده مسن تاریخ توپ طلا

6- طلوع مغرب، دوحه را درخشان کرد

  • مراکشی‌ها بعد از آنکه در گروهی سخت با حضور تیم‌های دوم و سوم دوره گذشته، صدرنشین شدند، به عملکرد درخشان خود در مراحل حذفی هم ادامه دادند و توانستند اسپانیای آماده و پرتغال پرستاره را از دور بازی‌ها کنار بزنند. مغربی‌ها که پیش از این اولین امتیاز یک تیم آفریقایی و اولین صعود از گروه برای این قاره را رقم زده بود، یک اولینِ دیگر برای آفریقا ثبت کرد و اولین تیم از این قاره شد که به جمع 4 تیم برتر جام جهانی رسیده است. آن‌ها با وجود دو شکست در نیمه‌نهایی و رده بندی مقابل فرانسه و کرواسی، به مقام چهارم جهان دست پیدا کردند تا با سری بلند مسابقات را ترک کرده و نه تنها یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال، بلکه تاریخ فوتبال را رقم بزند. مراکش همیشه در آفریقا اولین بوده است؛ آن‌ها اولین تیم آفریقایی بوده‌اند که توانسته در جام جهانی امتیاز بگیرد، از گروه صعود کند و به نیمه نهایی برسد.
  • متن خبر: پایان ماجراجویی ناب مراکش در جام جهانی 2022 با مقام چهارم
مراکش آفریقا را سربلند کرد

5- پایان داستان کش‌دار ام باپه

  • تیک تاک، تیک تاک. جوزپ پدررول و سایر رسانه‌های اسپانیایی اصرار داشتند کیلیان ام باپه پس از پایان قراردادش با پاری سن ژرمن به رئال مادرید می‌رود اما ستاره جوان فرانسوی، فلورنتینو پرز را دور زد اما داستان کش‌دار ام باپه و رئال مادرید با تمدید سه ساله با پی‌اس‌جی پایان یافت درست است که ناصر الخلیفی و پاری سن ژرمن پیروز شدند اما پاریسی‌ها برای متقاعد کردن فوق‌ستاره آینده فوتبال، هزینه‌هایی بی‌نظیر انجام دادند. دستمزد سالانه 110 میلیون دلاری همراه با پاداش‌های وفاداری و امضای قرارداد به همراه اختیاراتی که به ام باپه داده شده، باعث شد او قید پیوستن به رئال مادرید را بزند. ارلینگ هالند، دیگر ستاره آینده فوتبال هم با 60 میلیون یورو به منچسترسیتی پیوست تا روند گلزنی فوق‌العاده‌ای را در این تیم شروع کند.
  • متن خبر: قرارداد کیلیان ام باپه با پاری سن ژرمن تمدید شد
ناصر الخلیفی و کیلیان ام باپه
لبخند پیروزمندانه ناصر الخلیفی پس از حفظ کیلیان ام باپه

4- باورنکردنی اما واقعی؛ کریستیانو رونالدو در النصر

  • باید این حقیقت را پذیرفت که کریستیانو رونالدو در سال‌های اخیر در سراشیبی سقوط بوده است. پس از ناکامی منچستریونایتد در راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا، رونالدو درخواست خروج داد اما منچستریونایتد این مسئله را نپذیرفت. روابط رونالدو و منچستریونایتد با شرکت نکردن ستاره پرتغالی در تمرینات، بدتر شد و اریک تن هاخ، سرمربی شیاطین سرخ به بهانه ناآمادگی و البته رعایت مقررات تصمیم گرفت این مهاجم 37 ساله را نیمکت‌نشین کند. اگرچه رونالدو گفت به دلیل مرده به دنیا آمدن فرزندش، در تمرینات حاضر نشده و منچستریونایتد با او همدردی و همراهی نکرده است. مصاحبه جنجالی با پیرس مورگان و حمله به اریک تن هاخ باعث شد منچستریونایتد قرارداد رونالدوی کم‌اثر اما جنجالی را فسخ کند. پس از ترک اولدترافورد و تجربه یک جام جهانی افتضاح، هیچ تیم تراز اولی برای رونالدو پیشنهاد آماده نکرد و در نهایت پافشاری النصر عربستان جواب داد. رونالدو با دستمزد سالانه 200 میلیون یورو به مدت 2.5 سال به النصر پیوست؛ شاید این انتقال از نظر مالی برای بهترین گلزن تاریخ بازی‌های ملی عالی باشد اما از جنبه ورزشی؟ می‌توانیم بگوییم وجهه فوق‌العاده کریستیانو تخریب شده است. 
  • متن خبر: رسمی؛ کریستیانو رونالدو به النصر عربستان پیوست
کریستیانو رونالدو در النصر
این تصویر تا چند ماه پیش واقعا غیرقابل تصور بود!

3- چهاردهمی

  • مثل یک سریال که شما را پای تلویزیون میخ کوب می کند، قهرمانی تیم آنچلوتی آن قدر هیجان انگیز بود که غیرفوتبالی ها هم می توانند ساعت ها پای سریال رئال مادرید 2022 بنشینند و اسیر پیچش های داستانی آن شوند. کهکشانی ها هر بار به سخت ترین حریف ممکن برخورد کردند، هر بار مرگ را جلوی چشمان خودشان دیدند اما هیچ وقت تسلیم نشدند. پاری سن ژرمن با حضور گذشته، حال و آینده فوتبال درون ترکیبش سر تعظیم فرود آورد، چلسی قهرمان توخل از تمام ترفندهایش استفاده کرد اما شکست خورد و آن دوئل تاریخی مقابل سیتیزن ها.فلورنتینو پرز می گوید رئال مادرید یک نگرش مخصوص برای داشتن زندگی موفق است؛ چه کسی می تواند با او مخالف باشد؟ آن هم پس از تجربه صعود به فینال مقابل منچسترسیتی با شانس 1% در بنگاه های شرط بندی... وینیسیوس در فینال گل قهرمانی را به ثمر رساند و به همان بازیکنی تبدیل شد که رئال مادرید می خواست، کریم بنزما این بار در سایه نماند، دیده شد و توپ طلا برد. آنچلوتی هم جایگاهش در قله فوتبال اروپا را دست نیافتنی تر کرد. 
  • متن خبر: لیورپول 0-1 رئال مادرید؛ عبور از هفت خان، تاریخ را از نو نوشتید
خوشحالی تاریخی بازیکنان رئال مادرید پس از رسیدن به فینال جام جهانی

2- مرگ پادشاه

  • پله، بزرگ‌ترین فوتبالیست تاریخ برزیل و اولین کسی که لقب بهترین بازیکن تاریخ به او داده شد، یک سال پس از مبارزه با سرطان روده بزرگ در 82 سالگی از دنیا رفت. پله تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که توانسته سه بار فاتح جام جهانی شود. پله کسی بود که باعث شد فوتبال زیباتر شود و به عنوان یک هنر، شناخته شود؛ از او به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین سیاه‌پوست‌های تاریخ یاد می‌شود که تاثیرش بر فوتبال امروز را می‌توان بی‌نظیر توصیف کرد.
  • متن خبر: واکنش‌ها به مرگ پله: خداحافظ بهترین تاریخ
پله و جام جهانی
پله، کسی که به پیراهن شماره 10 معنا بخشید

1- جام آرژانتین، جام مسی

  • انتظار یک ملت پس از 36 سال به پایان رسید؛ تنها حسرتی که برای فوتبال آرژانتین باقی می ماند، عدم حضور دیگو مارادونا در جشن باشکوه لوسیل است. پس از قهرمانی تاریخی در کوپا آمریکا و تشکیل تیم «یک نابغه و ده جنگجو» آرژانتینی ها با توپ پر وارد قطر 2022 شدند و دستاوردی که در نهایت کسب کردند، در تاریخ ماندگار شد. آرژانتین به رهبری لیونل مسی بر بام جهان ایستاد، مسی جامی که برای بردنش به دنیا آمده بود را بالای سر برد و یک کشور غرق در جشن و شادی شد. آرژانتین 206 سال قبل به یک کشور مستقل لقب گرفت، سال 1986 به کشور مارادونا تبدیل شد و از 2022 به بعد با عنوان زادگاه دیگو مارادونا و لیونل مسی در دنیا شناخته می شود. 
  • متن خبر: آرژانتین ۳ (۴)-(۲) ۳ فرانسه؛ شبی که مسی اکسیر جاودانگی را سر کشید
تصویر لیونل مسی با لباس عربی در حال بالابردن جام تا ابد در فوتبال ماندگار شد

0- موارد قابل اشاره

  • مرگ سینیشا میهایلوویچ و پاکو خنتو
  • تبرئه میشل پلاتینی و سپ بلاتر از اتهام فساد
  • صدرنشینی مقتدرانه آرسنال در لیگ برتر انگلیس در پایان سال 2022
  • قهرمانی تیم‌های لایپزیش و رئال بتیس در دی اف بی پوکال و کوپا دل ری
  • حضور تیم‌های نامدار و پرستاره در لیگ اروپا چون یوونتوس، بارسلونا، منچستریونایتد و آرسنال
  • برکناری مربیان نامدار چون توماس توخل، مائوریسیو پوچتینو، فرناندو سانتوش و جدایی لوئیس انریکه و تیته
  • بازداشت امیر نصرآزادانی، مدافع پیشین باشگاه تراکتور در وقایع اخیر کشور واکنش‌های زیادی در جامعه فوتبال ایران و جهان را به دنبال داشت، تا جایی که صفحه رسمی مارادونا در اینستاگرام هم در این خصوص پستی منتشر کرد. 

به کوشش مهدی جوانی و علی آقا احمدی