ستاره فرانسوی منچستریونایتد پس از طی کردن دوران مصدومیت خود، حالا یک مهره بی جانشین در ترکیب قرمزهای اولدترافورد شده است.

پل پوگبای فرانسوی در تابستان سال 2016 و با عقد قراردادی پنج ساله با قابلیت یک سال تمدید به منچستریونایتد بازگشت و رکورد گرانقیمت ترین بازیکن وقت تاریخ فوتبال را نیز ازان خود کرد اما او نتوانست دوران طلایی خود که در یوونتوس گذرانده بود در منچستریونایتد نیز تکرار کند و هر فصل به دردسری بزرگتر برای باشگاه تبدیل می شد! ستاره ای که ژوزه مورینیو او را یک "ویروس" خواند و حواشی که مدیر برنامه های وی یعنی مینو رایولا نیز به همراه خانواده او، علیه باشگاه ایجاد می کردند باعث می شد تا هواداران قید عملکرد او در داخل زمین را بزنند! همچنین او تا قبل از ورود رالف رانگنیک در پست های اشتباهی همانند هافبک دفاعی و وینگر بازی داده شد که به طور کلی از خصوصیات تهاجمی وی کم می شود اما به نظر می آید رالف رانگنیک به خوبی توانسته است او را به فرم ایده آلی برساند و در ادامه به تحلیلی از عملکرد او در 7 بازی که زیر نظر رالف رانگنیک انجام داده است بپردازیم:

نبض میانه میدان در دستان اوست و این چه تغییری بر وظایف برونو فرناندز خواهد داشت؟

پوگبا به طور کلی یک هافبک 8 با قابلیت تبدیل به 10 است و به نوعی رهبر میانه زمین برای تیمش است اما او به دلیل مصدومیت های مکرر جایگاهش را از دست داده بود و این وظیفه به برونو فرناندز داده شده بود. حالا با بازگشت وی این پوگبا است که وظیفه رهبری در میانه میدان تیمش را به عهده دارد تا کمی از وظایف سنگینی که برونو فرناندز تا به الان روی دوش خود حس می کرده، کم شود و با خیال آسوده تر بتواند رو به جلوتر بازی کند و به خط حمله تیمش کمک کند. در اصل ترکیبی که 1-3-2-4 به هواداران ارائه می شود در هنگام حمله و تحت فشار قراردادن حریف به 4-2-4 تبدیل می شود. یعنی فرناندز به صورت مهاجم دوم یا "Second Striker" بازی می کند و پل پوگبا نیز در کنار زوج خود در خط هافبک (دبل پیوت) که نمانیا ماتیچ، فرد یا اسکات مک تومینای می باشد، بازی می کند. البته این بدین معنی نیست که برونو فرناندز دیگر قرار نیست که نقش بازیساز را در این تیم ایفا کند! با حضور پوگبا و رو به جلوتر شدن برونو فرناندز، صرفا قرار است بخشی از بار سنگین وظایف بخش حمله که بر روی دوش اوست کمتر شود تا او بتواند هم به مهاجمین توپ رساند هم خودش بخشی از تمام کننده تیم باشد. اتفاقی که بیشتر در بازی برابر واتفورد نیز دیده شد. در صحنه زیر الانگا از گوشه به سمت میانه میدان حرکت می کند و در حالی که برونو فرناندز و کریستیانو رونالدو به عنوان دو مهاجم تیم حرکت می کنند و پاس در عرض الانگا نیز به هافبک پرتغالی میرسد که با واکنش بن فاستر همراه می شود.

موقعیتی که برونو فرناندز عاجز در گلزنی برای تیمش است و دو مهاجمه شدن تیمش را نیز نشان می دهد.

در کل ترکیب تیم همانطور که گفته شد در هنگام حمله به صورت زیر و 4-2-4 خواهد بود که البته در هنگام بازی "محتاط" می تواند به سمت 2-4-4 نیز باشد که دو وینگر که در عکس زیر حضور دارند به عنوان هافبک چپ و راست بازی کنند.البته باید این نکته را هم بیان کرد که برونو فرناندز در دوران بازیگری اش، دفعه اول نمی باشد که مستقیما در بخش تهاجمی تیم حاضر می شود و او در اسپورتنیگ لیسبون که نام خود را بر سر زبان ها انداخت، در پست وینگر چپ و همچنین مهاجم دوم که هم اکنون نیز در آن ایفای نقش می کند هم سابقه بازی دارد.

ترکیبی که در هنگام حمله، بازیکنان ایفای نقش می کنند

این ترکیب از قدرت حمله فوق العاده ای همراه است ولی این ترکیب نیاز به دوندگی بالا دارد. چرا که به راحتی قابلیت این را دارد که با ضدحمله خطرناکی روبرو شوند و شیرازه خط دفاع را به دلیل حضور تنها دو هافبک در میانه زمین( که یکی از آن ها نیز وظایف تهاجمی دارد)، از هم بپاشد. با توجه به پیش فصل ضعیفی که تیم با اوله گونار سولسشر، طی کرده است و بازیکنان از لحاظ بدنی قادر به انجام پرسینگ سنگین و دوندگی بالا نیستند، کار رالف رانگنیک را در کارهای دفاعی سخت کرده است و طی این 7 بازی کم نیز از این مسئله آسیب ندیده است!

در عکس بالا البته ممکن است به جای مارکوس رشفورد، آنتونی الانگا، به جای الکس تلس، لوک شاو و به جای آرون ون بیساکا، دیوگو دالو و همچنین به جای اسکات مک تومینای، فرد و نمانیا ماتیچ قابلیت بازی را دارند که در بازی های اخیر نیز گاهی این تغییرات شکل گرفته است.

او همچنین به عنوان بازیکنی از سوی هم تیمی هایش دیده می شود که در هنگام فضاهای شلوغ و تحت فشار، توپ را به او بسپارند تا علاوه بر اینکه آن ها را از زیر فشار خارج کند و هم بتواند یک موقعیت خوب را خلق کند. به عنوان مثال در گیف زیر، سمت راست منچستریونایتد راهی را برای نفوذ پیدا نمی کند و دیوگو دالو توپ را به پل پوگبا می رساند تا هم تیم را از زیر فشار خارج کند و هم بتواند موقعیتی را ایجاد کند و او هم با چشمانی باز، توپ را به زیبایی برای مارکوس رشفورد می فرستد و او در موقعیتی عالی در محوطه جریمه صاحب توپ می شود.

نگاه باز پل پوگبا برای ارسال پاس دیدنی برای رشفورد

 

کمک به مدافعان برای بازپس گیری توپ و بازیسازی از عقب زمین

شاید اگر پیش تر کسی می گفت که پوگبا قرار است در کارهای دفاعی بسیار مثمر ثمر واقع شود، همه تعجب می کردند اما او 100 درصد تکل هایش زیر نظر رالف رانگنیک صحیح بوده و 75 درصد دوئل هایی که در کل داشته پیروز بوده و همچنین 18 تا قطع توپ یا "Interceptions" را هم به ثبت رسانده است. او به یک هافبک جنگنده و همه کاره تبدیل شده است و به خوبی فرم خوبش را طی این یک ماه اخیر حفظ کرده است و به شدت هواداران را امیدوار کرده است. به طور کلی او این وظیفه را دارد تا سریعا توپ را از بازیکنان حریف پس بگیرد و بلافاصله با یک پاس در عمق هم تیمی هایش را برای ایجاد یک ضدحمله صاحب توپ کند. به عنوان مثال در دیدار برابر ساوتهمپتون که با نتیجه 1-1 به پایان رسید، پوگبا در گوشه زمین به خوبی توپ را از حریف می قاپد و بلا فاصله با یک پاس سعی در تغییر منطقه بازی دارد که بتواند یک ضدحمله خوب را برای تیمش مهیا کند.

هوشیاری پوگبا و حرکت عالی او

 

حملات تیم از او نشات می گیرد

ستاره فرانسوی همانطور که گفته شد نبض میانه میدان را دست دارد و رالف رانگنیک نیز به شدت علاقه به بازیسازی از میانه زمین دارد و با توجه به اینکه برونو فرناندز قرار است اغلب دیگر در درون محوطه جریمه دیده شود، بازیکنان منچستریونایتد برای ایجاد حمله اغلب توپ ها را به او می سپارند. او تا به الان 8 پاس خطرناک که شانس بالای بیشتر از را برای گل شدن داشته است برای هم تیمی های خود فرستاده است که جالب است بدانید تنها یکی از این موقعیت ها به گل تبدیل شده است. به عنوان مثال در صحنه زیر، برونو فرناندز فورا به سمت توپ می رود و با پرتاب دست آن را برای پل پوگبا می فرستد تا او ترتیب یک حمله را بدهد که پوگبا نیز او را ناامید نمی کند و با یک پاس تماشایی بیرون پا توپ را برای مارکوس رشفورد ارسال می کند. این نشان از اعتماد بالای بازیکنان هم تیمی برای سپردن حملات به او است و این اتفاقی ست که کمتر دیده بودیم!

پاس تماشایی پل پوگبا برای مارکوس رشفورد

یا در موقعیت زیر، پوگبا که توپ را از لوک شاو گرفته است، با یک حرکت زیبا توپ را از روی سر بازیکنی که برا او مزاحمت ایجاد می کند رد می کند و به زیبایی توپ را در عرض می آورد و ضربه برونو فرناندز که توسط پوگبا در یک موقعیت عالی قرار گرفته است توسط ایلان ملیر به کرنر می رود.

حرکت تماشایی پوگبا و ایجاد موقعیت برای فرناندز

یا در موقعیتی دیگر نیز در حالی که خود برونو فرناندز در موقعیت خوبی برای ایجاد حمله قرار دارد اما او با یک پاس رو به عقب توپ را به پوگبا می رساند تا او با یک پاس در عمق فضای بازی را به سمت مخالف و راست می برد تا جیدون سانچو حرکت خوبی را شروع کند. به نوعی حرکت فرناندز و رساندن توپ به پوگبا کاملا این موضوع را به اثبات می رساند که وظیفه بازیسازی فرناندز در حضور پوگبا به شدت کم شده است.

رساندن توپ توسط برونو فرناندز برای پل پوگبا جهت ایجاد ضدحمله

البته خود پوگبا نیز اغلب علاقه به شوتزنی دارد و او به طور میانگین در هر مسابقه 5 بار اقدام به شوتزنی به سمت دروازه حریف کرده است و به عنوان مثال در صحنه زیر که به برتری 4-2 شیاطین سرخ برابر حریف سنتی و قدیمی خود یعنی لیدزیونایتد برمی گردد، او توپ را از بازیکنان متمایل به سمت راست دریافت می کند و با یک حرکت بدن، بازیکن مقابل خود را محو می کند و سپس سعی می کند به دلیل شلوغی که در محوطه جریمه ایجاد شده است، او تصمیم به شوت محکمی می گیرد که قطعی درون چارچوب باشد تا دو حالت را پیش بیاورد. حالت اول این است که شوت خود خطرناک باشد تا کار را برای دروازبان حریف سخت کند و حالت دوم نیز ریباندی ست که از ضربه او به دست می آید که البته حالت دوم نیز محقق گشت اما بازیکنی نتوانسته بود در نقطه مورد نظر جایگیری داشته باشد تا از این موقعیت بهره مند شود.

حرکت خوب پل پوگبا که با شوت او هم همراه شد اما گلی را در پی نداشت

 

نفوذ از گوشه و ارسال توپ از جناحین

پوگبا بسیار علاقه به حرکت از گوشه و کناره ها دارد و سعی می کند با از مقابل برداشتن بازیکن روبرو، به محوطه جریمه وارد شود و بتواند برای هم تیمی های خود پاس در عرضی را به دهانه دروازه ارسال کند. یکی از این حرکت ها به بازی برابر لیدزیونایتد برمی گردد که پوگبا با عوض کردن پا ها موفق به فریب بازیکن لیدزیونایتد می شود و با ورود به محوطه جریمه یک پاس در عرض را برای کریستیانو رونالدو می فرستد که ایلان ملیر به خوبی توپ را دفع می کند.

نفوذ دیدنی پوگبا به داخل محوطه جریمه

یکی دیگر از حرکات او از جناحین، به زمانی برمی گردد که ون بیساکا توپ را به پوگبا می سپرد و پوگبا منتظر است که پاس "دو" را برای او ارسال کند اما نفوذی را از مدافع کناری شیاطین سرخ نمی بیند و خود او با یک حرکات انفجاری یک زاویه خوب را برای ارسال مهیا می کند ولی ارسال تند و تیز او به هیچ یک از بازیکنان هم تیمی نمی رسد و عرض زمین را طی می کند.

ارسال تند و تیز پوگبا به داخل محوطه که تنها به یک اشاره کوچک برای گل شدن نیاز داشت

در کل او یک هافبک آزاد است که در اطراف و محوطه جریمه دائما منتظر توپ است که بتواند موقعیتی را برای تیم به وجود بیاورد و گاهی نیز مجبور به نفوذ می شود که اغلب این نفوذ ها به زمانی برمی گردد که وینگر ها نیز به محوطه جریمه می آیند تا تعداد بازیکنان حاضر در محوطه بالا برود و این وظیفه هافبک های آزاد است که به داخل محوطه جریمه از کناره ها نفوذ کنند. البته در اغلب مواقع باید در پشت محوطه جریمه و ناحیه شماره "18" بایستند اما همانطور که ذکر شد به دلیل کم کاری که گاهی اوقات از سوی مدافعان کناری به وجود می آید وظیفه این هافبک ها بیشتر می شود.

 

فکت های جالب از زمانی که او از مصدومیت بازگشته است

از وقتی که او به میادین برگشته است، روی هیچ بازیکنی به اندازه او خطا نشده است!

از این آمار تنها به این مسئله می توان پی برد که تنها راه متوقف کردن او خطا است! او طی 7 بازی که پس از بازگشت از مصدومیت انجام داده است، 24 خطا را دریافت کرده است! یعنی به طور میانگین 3.42 خطای دریافت شده در هر مسابقه. او در دیدار برابر میدلزبورو نیز موفق به دریافت یک پنالتی شد که کریستیانو رونالدو توپ را به بیرون زد.

 

 

در 7 بازی گذشته او بیشترین میزان پاس کلیدی را برای هم تیمی های خود ارسال کرده است

پوگبا طی این زمان موفق شده است که 10 پاس کلیدی را برای هم تیمی های خود ارسال کند که البته تنها یکی از آن ها توسط مهاجمین به گل منجر شده است که برونو فرناندز در دقیقه 6+90 بازی برابر برایتون که با برتری 2-0 شاگردان رالف رانگنیک همراه شد موفق شد پاس گلی برای پوگبا به ثبت برساند که زیرکی پوگبا را در صحنه زیر می بینیم:

 

 

بیشترین درصد پاس های صحیح طی 7 مسابقه اخیر در میان دیگر ستارگان کمربند میانی

پل پوگبا طی این 7 مسابقه موفق شده است که در مجموع 304 پاس را برای هم تیمی های خود ارسال کند که 244 پاس از او صحیح بوده است! این یعنی در کل 80 درصد پاس های او صحیح بوده است که یک آمار فوق العاده برای او به حساب می آید!

 

تعداد شوت های منچستریونایتد در ده بازی بدون او تقریبا با 7 بازی در حضور او برابر است!

منچستریونایتد 17 بازی می باشد که زیرنظر رالف رانگنیک به میدان می رود که 7 بازی با حضور پوگبا بوده است و 10 بازی هم او به دلیل مصدومیت از دست داده است. منچستریونایتد در 10 بازی ابتدایی با رانگنیک، 136 شوت را روانه دروازه حریفان کردها است که 53 شوت از 136 در چارچوب بوده است که به طور میانگین در هر بازی 13.6 شوت زده شده است که 5.3 از آن در چارچوب بوده است اما در 7 بازی که با حضور وی همراه شده است، این تیم موفق به ثبت 127 شوت شده اند که البته 47 تا از آن ها در چارچوب بوده است. یعنی با 3 بازی کمتر، تنها 9 شوت کمتر زده اند و 6 شوت در چارچوب کمتر را به ثبت رسانده اند. به طور میانگین هم طی 7 بازی اخیر، در هر مسابقه 18.14 شوت را به دروازه حریف شلیک کرده اند که البته 6.14 شوت از آن در نیز برای دروازبان ها مزاحمت ایجاد کرده است. xg منچستریونایتد یا میانگین خطر هر شوت در 7 بازی نیز به ترتیب، 7.13، 1.83، 2.99، 2.75، 2.61، 1.83 و 2.41 بوده است! یعنی شانس گل شدن هر موقعیت منچستریونایتد به طور میانگین در هر مسابقه بالاتر از 3 بوده است و در مجموع نیز 21.55 بوده است ولی جالب است بدانید تنها 10 گل منچستریونایتد طی 7 بازی گذشته به ثبت رسانده است. همچنین xg منچستریونایتد در 10 بازی بدون حضور او در مجموع به عدد 13.2 می رسید و به طور میانگین 1.32 بوده است!

 

نتیجه گیری

منچستریونایتد به معنای کلمه فصل فاجعه باری را پشت سر می گذرانند و بازگشت پوگبا به روزهای خوب می تواند تا حد زیادی این تیم را برای کسب سهمیه و پایان نسبتا خوب امیدوار کند.

این در حالی ست که پوگبا در پایان فصل قراردادش با شیاطین سرخ به اتمام می رسد و باید ببینیم این عملکرد خوب او با چه واکنشی از سوی مدیران منچستریونایتد و مینو رایولا (مدیر برنامه های وی) روبرو خواهد شد.

رالف رانگنیک نیز روی او در ادامه فصل که به شدت حیاتی برای آن ها محسوب می شود حساب ویژه ای باز کرده است و باید ببینیم که آیا پوگبا می تواند ثبات داشته باشد و فرم خوب خود طی این 7 مسابقه را حفظ کند یا خیر