استقلال شب گذشته در دیدار با صنعت نفت آبادان با سیستمی 4 دفاعه راهی میدان شد و ما در دقایقی از نیمه اول به وضوح شاهد نمایش درخشانی از این تیم بودیم...

استقلال مجیدی با پیروزی مقابل نفت آبادان توانست یک قدم دیگر به قهرمانی نزدیک تر شود.

به گزارش طرفداری، استقلال در طول این فصل در چند بازی به دلایل مختلفی روی به بازی با سیستم چهار دفاعه آورد و در مابقی فصل با سیستم سه دفاعه خودش وارد میدان شد. بین نمایش استقلال در چیدمان سه دفاعه و چهار دفاعه تفاوت چشمگیری از لحاظ عملکرد هجومی وجود دارد.

  • تاثیری که تیم های کوچک روی بازی بزرگان می گذارند

در فوتبال باشگاهی ایران اکثر تیم های ما علاقه خاصی به بازی با دفاع فشرده دارند و همین قضیه هم تیم های مدعی را به این فکر وا می دارد تا آن ها هم با ارائه بازی منطقی تری به دنبال پیروزی باشند. برای مثال شما نگاهی به بازی های لیگ قهرمانان آسیا فصل گذشته بیاندازید، جایی که ما شاهد بودیم تیم های کمتری به ساختار فشرده دفاعی علاقه مندند. همین تیم فرهاد مجیدی در مرحله گروهی آن رقابت ها در 6 بازی 14 گل به ثمر رساند و در هر بازی این تیم ما شاهد دیدارهایی پرگل و جذاب بودیم و حتی در تقابل با الهلال در مرحله حذفی هم ما شاهد بازی بسیار جذابی بودیم و استقلال حتی با این که شکست خورد، موقعیت های بسیار زیادی خلق کرد. نتیجه گیری بحث ما این است که اکثر تیم های مدعی ایرانی مثل استقلال و پرسپولیس در رقابت های آسیایی بازی های جذاب تری را ارائه می دهند چرا که ما در این رقابت ها کم تر شاهد حضور تیم هایی هستیم که فکر و ذکرشان دفاع فشرده باشد.

  • مهمترین هدف تمام مکاتب فوتبالی

حالا با پذیرش این نکته که تیم های ایرانی با دفاع فشرده شان روی سبک بازی تیم های بزرگ تاثیر دارند، سراغ یک موضوع مهم در فوتبال می رویم؛ در پس پرده تمام تاکتیک های پیچیده و ساده فوتبال برای رسیدن به گل یک موضوع مهم تر از همه است، آن هم رسیدن به برتری عددی است. یعنی شما به هر مکتب تاکتیکی و به هر سبکی وفادار باشید، برای رسیدن به گل باید اقداماتی در راستای رسیدن به برتری عددی داشته باشید. یک تیمی با سیستم دفاعی را هم که در نظر بگیرید، مدام به دنبال ضد حمله است، چرا؟ چون باید توازنی بین تعداد نفرات هجومی اش و مدافعان حریف برقرار کند و دقیقا از زمانی که مدافعان حریف شکل ندارند، استفاده کند. پس حالا به این قضیه می رسیم که برتری عددی تاثیر بسزایی در ایجاد موقعیت و حتی زیباتر کردن فوتبال دارد.

  • داستان آن یک نفر اضافه

حالا به نوعی دلیل تفاوت شکل بازی استقلال زمانی که با سیستم سه دفاعه بازی می کند و زمانی که با سیستم چهار دفاعه بازی می کند پیدا شد؛ همان یک نفر اضافه... این تیم وقتی با سه دفاع راهی میدان می شود، عملا از خط جلوی خود یک بازیکن کم می کند و به خط دفاعی می دهد و همین قضیه ناخودآگاه باعث افت قابل توجه شدت حملات تیم می شود. استقلال این فصل دو بازی را با سیستم 4231 آغاز کرد و آن هم مربوط به دو دیدار رفت و برگشت مقابل نفت آبادان است در این 180 دقیقه هر زمانی که استقلال نیاز به گلزنی داشته، این تیم حملات پرتعداد و خطرناکی را شکل داد. شاید بگویید استقلال برای این که در این دیدار مدافعان میانی اش را در اختیار نداشت، به سمت همین سیستم رفت اما آبی ها در دور رفت زمانی که به بحران مساوی و گل نزدن برخورد کرده بودند، به سمت این سیستم رفتند و نتیجه اش را هم دیدیم. استقلال در بازی رفت مقابل نفت آبادان xG 1.83 را به ثبت رساند، عددی که بدون احتساب پنالتی، داده بسیار بزرگی برای استقلال در این فاکتور به حساب می آید. برای مثال 15 دقیقه ابتدایی بازی شب گذشته را به ییاد بیاورید؛ استقلال یک سکانس حمله را آغاز می کند و دامنه این حملات به چیزی حدود 2 یا 3 دقیقه می رسد و آبی ها در طول این مدت مدام به سمت دروازه نفت توپ را ارسال می کنند و باز هم سریعا پس از بازپس گیری توپ دوباره اقدام به حمله می کنند. در سیستم 4231 آبی ها، مهره پشت مهاجم به تعریف واقعی خود می رسد و با حمایت دو بال کناری و فولبک ها که به جلو اضافه می شوند، این تیم از لحاظ هجومی بازی چشم نواز تری را ارائه می دهد. پس همین یک مهره اضافی تاثیر زیادی روی شکل بازی تیم دارد.

به نظر می رسد فرهاد مجیدی فعلا باید چند بازی باقی مانده تا قهرمانی را به سلامت پشت سر بگذارد و برای فصل آینده سیستم 4231 می تواند گزینه قابل تاملی برای این مربی باشد و به عنوان یک مربی جام دار به دنبال ساخت یک شکل بازی جذاب تر باشد تا همین انتقاداتی هم که نسبت به بازی تیمش وجود دارد از بین برود. برای بازی دربی هم با توجه به این که استقلال در موضع برتر قرار دارد عاقلانه است دست به ریسک نزند و با سیستم سه دفاعه به دنبال بردی منطقی یا یک مساوی باشد. آبی ها فعلا می توانند با سیستم سه دفاعه خود شرایط را بر وفق مرادشان جلو ببرند اما برای آن که زیباتر بازی کنند و چشم نواز تر باشند، به همان یک نفر اضافه نیاز دارند...

پی نوشت: بخشی از تیتر مطلب برگرفته شده از رمان Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde  نوشته لوییس استیونسون است که به دوگانگی خوب و بد شخصیت انسان می پردازد و همین قضیه هم خیلی به زیبایی و شکل بازی استقلال هنگام 4 دفاع با 5 دفاع بی شباهت نیست. البته فرهاد مجیدی باید مراقب باشد در آینده به سرنوشت دکتر جکیل این رمان دچار نشود.