به گزارش "ورزش سه"، معمولا در فوتبال ایران باشگاه‌ها در پایان فصل برای تمدید قرارداد سرمربی و بازیکن تاثیرگذار خود اقدام می‌کنند و گاهی به سبب پیشنهاداتی که به آنها می‌رسد، پروسه تمدید قرارداد ناکام می‌ماند. باشگاه تراکتور به تازگی قرارداد پاکو خمس (سرمربی) و ریکاردو آلوز و صفا هادی (بازیکن) را در جریان فصل تمدید کرده و این بدین معنی است که در پایان فصل جاری دغدغه‌ای برای تمدید قرارداد ستاره‌های خود نخواهد داشت و از همه مهمتر در دوران آماده‌سازی ابتدای فصل آینده وقت کمتری را صرف تیم‌سازی خواهد کرد و همه زمان صرف آماده‌سازی و تمرین قهرمانی در لیگ برتر خواهد شد.

این یک رسم خوب است که در فوتبال اروپا متداول است. محول کردن کارها به دقیقه پایانی یا همان 90 در فوتبال ایران طبیعی است و در موضوع تمدید قراردادها هم این اتفاق بارها و بارها صورت گرفته است. تمدید قرارداد در میانه فصل و درحالی‌که هنوز مسابقات به پایان نرسیده است، به واقع یک نوع آینده‌نگری است و موجب می‌شود زمانی که مسابقات به پایان می‌رسد، تیم با تعیین تکلیف فصل بعد به مرخصی برود. نمونه‌هایی از این رفتار در تیم‌های دیگر هم دیده شده است. نمونه‌اش در سپاهان که قرارداد امید نورافکن را تمدید کرد، اما آنچه در فوتبال ایران هویداست این است که بیشتر تمدید قراردادها به پایان فصل و حتی شروع تمرینات آماده‌سازی محول می‌شود. حتی گاهی شاهد هستیم تیم‌ها ناقص تمرینات آماده‌سازی را استارت می‌زنند و در زمان آماده‌سازی، تیم تکمیل می‌شود که این یک عیب بزرگ در فوتبال حرفه‌ای است. تیم باید با نفرات کامل تمرینات آماده‌سازی ابتدای فصل را استارت بزند.

برنامه‌ریزی تراکتور برای فصل از یکی-دو ماه قبل آغاز شده است و این همان اتفاقی است که سال‌های قبل در فوتبال حرفه‌ای رخ داده است و بدون شک ضریب موفقیت تیم را افزایش می‌دهد. خوبی این مذاکرات این است که اگر باشگاه و بازیکن یا مربی به جمع‌بندی نهایی نرسند، هر دو طرف تکلیف خود را می‌دانند و از هم‌اکنون و در شرایطی که مسابقات به پایان نرسیده است، می‌توانند به دنبال تعیین شرایط جدید برای خود باشند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.