باشگاه فوتبال استقلال تهران در فصل ۸۵–۱۳۸۴ شصتمین سال فعالیت این باشگاه بود. استقلال در این سال در پنجمین دوره لیگ برتر ایران و نوزدهمین دوره جام حذفی ایران حاضر بود. استقلال با قهرمانی در پنجمین دوره لیگ برتر به پنجمین تیمی بدل شد که توانسته بود قهرمان لیگ برتر ایران شود. در این فصل برای سومین فصل متوالی امیر قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال نشست و موفق شد نام خود را در لیست مربیانی ثبت کند که استقلال را قهرمان لیگ باشگاههای ایران کرده‌اند.

تیم استقلال تهران پس از اینکه دو سال پیایی در آخرین روزها جام قهرمانی را از دست داد در این سال توانست با ۱۶ برد ۱۱ تساوی و تنها ۳ شکست و ۴۴ گل زده و ۱۷ گل خورده و در نهایت با کسب ۵۹ امتیاز مقام قهرمانی این دوره از لیگ برتر را به دست آورد. همچنین غلامرضا عنایتی با به ثمر رساندن ۲۱ گل آقای گل مسابقات شناخته شد و مجتبی جباری هافبک استقلال نیز به عنوان بهترین بازیکن این دوره از مسابقات شناخته شد.

در هفته پایانی لیگ برتر استقلال میزبان تیم برق شیراز بود و آبی‌پوشان برای تثبیت قهرمانی نیاز به کسب برد در این بازی داشتند. این بازی در تاریخ اول اردیبهشت سال ۱۳۸۴ در حضور بیش از صد هزار هوادار استقلالی در ورزشگاه آزادی برگزار شد و با نتیجه ۴ بر ۱ به سود تیم استقلال به پایان رسید. حضور این همه هوادار یک جو بسیار خوب در ورزشگاه ایجاد کرده بود و قطعا این بازی تا سالها در ذهن هواداران باقی خواهد ماند. بازی که منجر به اولین قهرمانی تیم استقلال در ادوار لیگ باشگاههای ایران با نام لیگ برتر شد.