لیگ برتر فوتبال ایران ۸۸–۱۳۸۷ هشتمین دوره جام خلیج فارس و بیست و هفتمین دوره لیگ فوتبال ایران که توسط فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد. تیم استقلال تهران برای هشتمین بار قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد و به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۰ راه پیدا کرد .تیم های ذوب آهن ، مس کرمان و سپاهان اصفهان رده های دوم تا چهارم را کسب کردند.

تیم استقلال فصل پرفراز و نشیبی را در این دوره از لیگ تجربه کرد. استقلال با مربی‌گری امیر قلعه‌نویی فصل را بسیار بد شروع کرد ولی در ادامه با تغییر مدیریت استقلال و آمدن واعظی آشتیانی به جای فتح الله زاده نتایج درخشان استقلال شروع شد تا بتوانند در کورس قهرمانی با ذوب آهن قرار بگیرند. استقلال در هفتهٔ ۳۲ام و با تساوی دربرابر فولاد از صدر جدول یک پله پایین آمد و شانس قهرمانی استقلال کاهش پیدا کرد. اما در هفته پایانی لیگ درحالی که تیم ذوب‌آهن با اختلاف ۳ امتیازی خود تنها نیاز به یک تساوی برای قهرمانی داشت با قبول شکست در برابر فولاد خوزستان و برتری استقلال در برابر پیام، استقلال قهرمان این دوره از لیگ شد.

استقلال در این فصل علاوه بر قهرمانی با زدن ۷۰ گل رکورد گل زده در تاریخ لیگ ایران را شکست و بعد بارسلونا رکورد دومین خط حمله‌ی برتر دنیا را کسب کرد . آرش برهانی نیز با زدن ۲۱ گل لقب آقای گلی این فصل را کسب نمود. طبق اعلام فدراسیون جهانی تاریخ و آمار فوتبال آرش برهانی در پایان این فصل در رده ۲۵ بهترین گلزنان سال جهان قرار گرفت