دهمین دوره جام باشگاه های آسیا در سال با حضور ۱۷ تیم برتر آسیا در سالهای ۱۹۹۰ - ۱۹۹۱ میلادی برگزار شد که در نهایت استقلال ایران با شکست تیم لیائونینگ چین در بازی فینال برای دومین بار بر بام آسیا ایستاد.

مرحله گروهی جام باشگاه های آسیا

 

 

گروه اول

 

۱- الرشید عراق

۲- الرمثا اردن

۳- الیرموک یمن

 

تیم الرشید با کسب دو پیروزی به عنوان صدر نشین راهی مرحله بعد شد.

 

گروه دوم

 

۱- استقلال ایران

۲- السد قطر

 

تیم استقلال در دو بازی رفت و برگشت با دو گل عبدالصمد مرفاوی توانست تیم السد را ۲ بر ۱ شکست دهد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شود.

 

گروه سوم

 

۱- النصر عربستان

۲- العربی کویت

۳- البحرین

۴- شارجه امارت

 

کشور های عربی در این سالها درگیر جنگ اول خلیج فارس بودند و عدم قبول درخواست یک سری از کشور های عربی برای حذف الرشید عراق از این رقابت ها توسط AFC ؛ تیم های این گروه به دلایل سیاسی از رقابت کناره گیری می کنند.

 

گروه چهارم

 

۱- النصر عمان

۲- پی آی ای پاکستان

۳- رانیپوخاری نپال

 

النصر با یک برد و یک تساوی و تفاضل بهتر نسب به حریف پاکستانی راهی یک چهارم شد.

 

گروه پنجم

 

۱- محمدان بنگلادش

۲- سالگائوکار هند

۳-لاگونس مالدیو

 

تیم فوتبال محمدان بنگلادش با دو برد قاطعانه به مرحله بعد صعود کرد. محمدان بنگلادش ۲ سال قبل نیز توانسته بود باشگاه پیروزی تهران را در جام باشگاه های آسیا در ورزشگاه ملی شهدای بانگاباندو شکست دهد.

 

گروه ششم

 

۱- پلیتاجایا اندونزی

۲- بانک بانکوک تایلند

۳- گیلانک اینترنشنال سنگاپور

تیم های پلیتاجایا با یک برد و یک تساوی و بانک بانکوک با یک برد و یک باخت راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند.

 

گروه هفتم

 

۱- ۲۵ آوریل کره شمالی

۲- لیائونینگ چین

۳- نیسان ژاپن

 

تیم ۲۵ آوریل با دو برد و لیائونینگ با یک برد و یک باخت دو تیم صعود کننده از این گروه بودند.

 

مرحله یک چهارم نهایی

تیم ها در این مرحله در دو گروه ۴ تیم به صورت تک بازی با هم به رقابت پرداختند که در پایان تیم های لیائونینگ چین و پلیتاجایا اندونزی از گروه A و تیم های استقلال ایران و ۲۵ آوریل کره شمالی از گروه B به دیدار نیمه نهایی راه یافتند. استقلال ایران با ۲ برد و یک تساوی و سه گل صمد مرفاوی به عنوان صدرنشین از گروه خود صعود کرد.

 

مرحله نیمه نهایی

استقلال ایران در نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا به مصاف پلیتاجایا اندوزی رفت و با دو گل عباس سرخاب و شاهرخ بیانی به پیروزی دست یافت و راهی فینال جام شد. در سوی دیگر لیائونینگ با ۳ گل ۲۵ آوریل را شکست داد تا حریف استقلال در دیدار نهایی شود.

 

فینال جام باشگاه های آسیا ۹۰-۹۱

۷ مرداد ماه ۱۳۷۰، ورزشگاه بانگابوندا داکا بنگلادش با حضور حدود ۲۰ هزار تماشاگر میزبان فینال دهمین دوره جام باشگاه های آسیا بود. استقلال ایران باید در مقابل نماینده چینی که دو سال قبل آسیا شده بود سخت ترین رقابت خود را در این دوره از بازی ها برگزار می کرد. استقلال ایران در دقیقه ۲۲ توسط رضا حسن زاده به گل دست یافت . حریف چینی در دقیقه ۵۰ کار را به تساوی کشاند ولی آقای گل جام و افتخار استقلال ، صمد مرفاوی در دقیقه ۷۵ کار را تمام کرد و استقلال ایران برای دومین بار بر بام آسیا ایستاد تا دومین ستاره استقلال به این شکل بر پیراهن آبی ها جاودانه شود.