تیم فوتبال تاج تهران در اولین دوره جام قهرمانی ایران بدون باخت عنوان قهرمانی را بدست آورد تا جام قهرمانی اولین لیگ سراسری ایران در کلکسیون پر افتخارترین تیم فوتبال ایرانی جای بگیرد.

 

مرحله گروهی نخستین جام قهرمانی فوتبال ایران

فدراسیون فوتبال ایران برای اولین بار در سال ۱۳۳۵ برگزاری یک لیگ سراسری را بین تیم های فوتبال برتر ایرانی برنامه ریزی کرده بود. شهر اصفهان به عنوان میزبان رقابت ها انتخاب شد و ۱۲ تیم در دو گروه شش تیمی رقابت های گروهی را در سال ۱۳۳۶ شروع کردند.

 

گروه الف

 

۱- تاج تهران

۲- شاهین آبادان

۳- تاج اهواز

۴- شاهین اصفهان

۵- شاهین رضاییه

۶- جم کرمانشاه

 

در پایان بازی های گروه الف تیم فوتبال تاج تهران با ۴ برد و یک تساوی و ۳۰ گل زده به عنوان صدرنشین راهی دور بعدی بازی ها شد. تیم شاهین آبادان نیز با ۳ برد و دو تساوی به عنوان تیم دوم گروه صعود کرد.

 

گروه ب

 

۱- کلنی تبریز

۲- راه کرمان

۳- ایران جوان بوشهر

۴- برق شیراز

۵- آریا مشهد

۶- ویشتاسب ساری

 

در گروه ب مسابقات کلنی تبریز با ۵ برد پیاپی صدر نشین شد و راه کرمان نیز با ۴ برد و یک باخت در جایگاه دوم گروه قرار گرفت.

 

نیمه نهایی

 

در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۱۳۳۶ مرحله نیمه نهایی جام قهرمانی فوتبال ایران برگزار شد و تیم فوتبال تاج تهران موفق شد ۲ بر ۰ از سد راه کرمان عبور کرده و راهی فینال جام شود. در سوی دیگر کلونی تبری ۴ بر ۲ از سد تیم شاهین آبادان گذشت تا دیدار نهایی بین نمایندگان تهران و تبریز برگزار شود.

 

فینال جام قهرمانی فوتبال ایران ۱۳۳۶

 

نخستین جام قهرمانی فوتبال ایران به روز نهایی خود رسیده بود. ۳۰ شهریور ۱۳۳۶ روزی که استقلال تهران با دو گل افشارزاده و تک گل علیزاده با نتیجه ۳ بر صفر از سد تیم فوتبال کلونی مموریال تبریز عبور کرد و بدون شکست اولین جام قهرمانی فوتبال ایران را فتح کرد.