به گزارش "ورزش سه"، در حالی که کمتر از یک هفته به آغاز قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باقی مانده، تکلیف ۱۹ سهمیه از این رقابت‌ها مشخص شده و در روزها و ماه‌های آینده، سرنوشت ۱۳ تیم دیگر هم روشن خواهد شد تا به این ترتیب تیمهای صعود کننده به همراه قطر میزبان، فرایند آماده‌سازی حضور در جام جهانی را به صورت جدی آغاز کنند. این در حالی است که هنوز ۲۹ تیم برای حضور در جام جهانی شانس دارند.

این در حالی است که شب گذشته با شکست ناباورانه ایتالیا مقابل مقدونیه شمالی، طرفداران فوتبال شوکه شدند و انهایی که منتظر تقابل پرتغال با ایتالیا در یک نبرد مرگ و زندگی بودند، ناگهان قهرمان یورو را حذف شده دیدند. اگرچه ایتالیا بزرگترین حذف شده مقدماتی جام جهانی است اما از آغاز رقابت‌های مقدماتی تا حالا، تیمهای سرشناس دیگری هم کنار رفتند.

از سه سال پیش ۲۰۶ تیم از شش کنفدراسیون فوتبال قاره‌ای در مسابقات تحت نظر فیفا کار برای صعود به جام جهانی را آغاز کردند و تاکنون ۸۲۵ بازی را به انجام رساندند و حالا به واپسین رقابت‌ها برای روشن شدن سرنوشت تیمهای صعود کننده رسیده‌اند.

* قاره آسیا
اگرچه ازبکستان هرگز در جام جهانی حضور نداشته اما در سالهای گذشته حریفی سرسخت در مرحله نهایی مقدماتی بوده است. آنها این دوره نتوانستند به دور نهایی هم صعود کنند. احتمال دارد در ادامه با حذف عراق و امارات و البته استرالیا، این سه تیم جدی‌ترین تیمهایی باشند که از قاره آسیا کنار می‌روند. نکته مهم اینکه برنده پلی آف باید با نماینده آمریکای جنوبی دیدار کند.

* قاره اروپا
در قاره سبز ۵۵ تیم شانس صعود به جام جهانی داشتند که ده تیم به صورت مستقیم جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست آوردند. در این بین علاوه بر حذف ایتالیا به عنوان قهرمان سه دوره جام جهانی، کنار رفتن چند تیم دیگر هم توجه‌ها را به خود جلب کرد.

ایسلند که با تشویق طرفدارانش در جام جهانی قبلی محبوبیت ویژه‌ای کسب کرده بود، این دوره در مرحله گروهی حذف شد و نتوانست به پلی آف هم برسد. مجارستان فینالیست دو دوره جام جهانی پشت خط لهستان و انگلیس ماند و کنار رفت. اسلواکی و اسلوونی که در جام جهانی ۲۰۱۰ حضور داشتند به همراه روسیه که به دلیل جنگ کنار گذاشته شد نیز سه تیم حذف شده از یک گروه بودند.

 

امروز در منطقه آفریقا ۱۰ تیم به مصاف هم می‌روند تا بازی رفت را برگزار کنند و در این بین ۸ تیم مدعی صعود هستند.

 

همچنین حذف نروژ با حضور هالند ستاره خط حمله اش نکته جالبی بود. علاوه بر این بوسنی که در جام جهانی ۲۰۱۴ ایران را حذف کرد و یونان هم نتوانستند به پلی آف راه پیدا کنند و ایرلند هم در این راه ناکام ماند.

در مرحله پلی آف چهار تیم اتریش، جمهوری چک، ترکیه و ایتالیا هم کنار رفتند. نکته مهم اینکه در ادامه احتمال حذف پرتغال نیز وجود دارد.

* قاره آفریقا
دور نهایی مقدماتی جام جهانی در آفریقا در شرایطی برگزار خواهد شد که برخلاف قاره آسیا، یک دیدار رفت و برگشت، تکلیف ۵ تیم صعود کننده را روشن می‌کند و خبری از دیدارهای دوره‌ای در دو گروه پنج تیمی نیست. باتوجه به حضور تیمهای سرشناس در دور نهایی، شکست هر کدام، منجر به حذف یک تیم شناخته شده خواهد شد.

با این حال در مرحله پیش مقدماتی حذف ساحل عاج که نتوانست بالاتر از کامرون صدرنشین شود، یکی از اتفاقات مهم بود. ساحل عاج با حضور نیکولاس په په، سباستین هالر، فرانک کسیه و... یکی از تیمهای پرستاره آفریقا به شمار می‌رفت.

همچنین در بین تیمهای حذف شده نام آنگولا، توگو و آفریقای جنوبی به چشم می‌خورد که با حضور در جام‌های جهانی مختلف در ذهن هواداران فوتبال ماندند.

در دور نهایی تقابل الجزایر و کامرون حذف یک تیم بزرگ را در پی خواهد داشت و همچنین در صورتی که کنگو، مراکش را شکست دهد، شگفتی بزرگ رقم می‌خورد. در این بین تقابل مالی - تونس، مصر - سنگال و غنا - نیجریه نیز با کنار رفتن یک تیم بزرگ همراه خواهد شد.

* قاره آمریکای شمالی و مرکزی - کونکاکاف
رقابتهای مقدماتی جام جهانی در قاره آمریکای شمالی بامداد جمعه ادامه یافت و دو تیم هندوراس و پاناما به تساوی یک بر یک رسیدند. هندوراس مهمترین حذف شده جام جهانی از این منطقه است و پاناما نیز در آستانه حذف قراردارد.  همچنین ممکن است تیم کاستاریکا که با حضور کیلور ناواس در جام جهانی ۲۰۱۴ درخشید، از رقابت‌ها کنار برود.

* قاره آمریکای جنوبی 
در این منطقه حذف پاراگوئه قطعی شده است. این تیم از ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ در تمام رقابتهای جام جهانی حضور داشت و در این بین دو بار هم به مرحله حذفی رسید.

از بین تیمهای شیلی، پرو و کلمبیا حداقل دو تیم از جام جهانی کنار خواهند رفت و یک تیم هم برای بازی پلی آف به مصاف نماینده آسیا می‌رود.


* اقیانوسیه:
در قاره اقیانوسیه که نیم سهمیه (یک پلی آف) دارد، چهار تیم برای حضور در جام جهانی تلاش می‌کنند. نیوزلند به عنوان جدی‌ترین مدعی صعود به مصاف تاهیتی خواهد رفت و تیمهای جزیره سلیمان و پاپوآ گینه نو نیز به مصاف هم خواهند رفت و تیم‌های برنده در مقابل هم صف آرایی می‌کنند تا تکلیف حریف تیم کونکاکاف روشن شود.

حذف یک جام جهانی کامل
در مجموع می‌توان گفت که ۳۲ تیم نسبتا سرشناس به صورت قطعی از جام جهانی کنار رفته‌اند که می‌توانستند در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند و همچنین از بین ۲۹ تیم باقی مانده، ۱۶ تیم دیگر هم حذف خواهند شد:
* آسیا: ازبکستان (استرالیا، امارات و عراق)
* اروپا: ایتالیا، ایسلند، مجارستان، اسلواکی، اسلوونی، روسیه، نروژ، ترکیه، جمهوری چک و بوسنی (پرتغال، اوکراین)
* آفریقا: ساحل عاج، توگو، آنگولا و آفریقای جنوبی (بازندگان دور نهایی)
* آمریکای شمالی: هندوراس (پاناما و کاستاریکا)
* آمریکای جنوبی: پاراگوئه (پرو، کلمبیا و شیلی)