به گزارش "ورزش سه"، شاگردان دیدیه دشان موفق شدند در جام جهانی 2018 روسیه به قهرمانی برسند و حالا امیدوار هستند که بتوانند از این عنوان دفاع کنند. 
بسیاری این تیم را با حضور بازیکنان درخشانی چون کریم بنزما و کیلیان امباپه یکی از شانس‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی در قطر می‌دانند اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده که طلسم قهرمانان دور قبل به این راحتی دست از سر تیمی برنمی‌دارد. 
تیم‌های قهرمان هر دوره در چند سال اخیر عملکرد بسیار ضعیفی را در دوره بعدی از خود نشان داده‌ و در مرحله گروهی از رقابت‌های جام جهانی کنار رفته‌اند. 
تیم ملی آلمان در جام جهانی 2014 برزیل با پیروزی برابر آرژانتین در فینال قهرمان شد. آنها در جام جهانی 2018 روسیه در گروهی قرار گرفتند که چندان دشوار به نظر نمی‌رسید و شامل مکزیک، کره جنوبی  سوئد بود. 

 


با این حال شاگردان یواخیم لوو شرایط بسیار دشواری را در این گروه تجربه کردند و در نهایت در حالی که تنها سه امتیاز از سه بازی به دست آورده بودند نه تنها موفق به صعود نشدند، بلکه در قعر جدول جای گرفتند تا قهرمان دوره قبلی حتی به مرحله حذفی جام جهانی بعدی هم راه پیدا نکرده باشد. 
اتفاقی مشابه در جام جهانی 2014 برای تیم ملی اسپانیا رخ داد. این تیم که موفق شده بود در فینال جام جهانی 2010 با غلبه بر هلند عنوان قهرمانی را به دست آورد، در دوره بعدی با هلند، شیلی و استرالیا هم‌گروه شود. 
آنها در بازی اول و در کمال ناباوری با نتیجه 1-5 برابر هلند تحقیر شدند و بازی دوم برابر شیلی را نیز با دو گل واگذار کردند تا با توجه به نتایج این دو تیم از دور مسابقات کنار بروند. هرچند این تیم بازی تشریفاتی آخر برابر استرالیا را با نتیجه 0-3 برد تا با سه امتیاز بالاتر از استرالیا در رده سوم قرار بگیرد اما از صعود به مرحله یک هشتم بازماند. 

 


تیم ملی ایتالیا به عنوان قهرمان جام جهانی 2006 نیز به همین طلسم دچار شد. این تیم در فینال جام جهانی 2006 آلمان برابر فرانسه به پیروزی رسید تا تعداد قهرمانی‌هایش در این رقابت‌ها را افزایش دهد. 
آنها در مرحله گروهی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی در گروهی نه چندان دشوار با پاراگوئه، اسلواکی و نیوزیلند هم‌گروه شدند و تقریبا همه کارشناسان و فوتبال‌دوستان آنها را شانس اصلی صعود می‌دانستند اما دو تساوی 1-1 برابر پاراگوئه و نیوزیلند کار آنها را سخت کرد و اسلواکی در بازی آخر با نتیجه 2-3 برابر این تیم به پیروزی رسید تا تیر خلاص را شلیک کرده باشد. آنها با تنها دو امتیاز در قعر جدول گروهشان قرار گرفتند و از صعود به مرحله یک هشتم بازماندند. 
فرانسه به عنوان قهرمان جام جهانی 2018 روسیه در قطر با دانمارک، تونس و برنده پلی‌آف آسیا و آمریکای جنوبی هم‌گروه است که تیم چندان دشواری به نظر نمی‌رسد اما شاگردان دیدیه دشان نباید طلسم قهرمانان دوره قبلی را دست‌کم بگیرند.