به گزارش "ورزش سه"، دستمزد داوران فوتبال همیشه یکی از موارد مورد بحث در فضاهای فوتبالی بوده است. در زمان ریاست شهاب الدین عزیزی خادم بر فدراسیون فوتبال دستمزد داوران با افزایش روبه رو شد و به حدود 5 میلیون تومان رسید. با این وجود هم دستمزد داوران نسبت به بازیکنان فوتبال بسیار پایین‌تر است.

در فوتبالی که بازیکنان با ارقام بالا قرارداد می‌بندند با دستمزد 5 میلیونی اگر یک داور آنقدر خوب باشد که در طول یکسال 15 بازی را سوت بزند، درآمدش از این حوزه به صد میلیون تومان هم نمی‌رسد و قطعا این مبلغ برای گذران زندگی کفاف نمی‌دهد.

قضاوت‌کنندگان مسابقات فوتبال که خیلی‌های آنها سرشناس هستند و سال‌هاست نام‌شان را در این رشته ورزشی شنیده‌ایم، اکثرا انسان‌های تحصیلکرده‌ای هستند و البته منبع درآمد اصلی‌شان از فوتبال نیست. آنها هرکدام شغل های متفاوتی دارند و فقط به خاطر عشقی که به داوری دارند، به این سمت می‌آیند.

مرور حرفه برخی از داوران سرشناسی که مجوز حضور در لیگ بیست و سوم را دریافت کرده‌اند، نکات جالبی را به ما می‌رساند:

بولت سرشاخهبیژن حیدری؛ جراح ارتوپد
بیژن حیدری به واسطه تجربیاتش در حوزه پزشکی بارها مورد توجه قرار گرفته است. داور 43 ساله و مطرح فوتبال ایران شغلی دارد که هیچ ارتباطی میان آن و فوتبال پیدا نمی‌کنید؛ حیدری یک پزشک حادق در استان همدان محسوب می‌شود. او جراح ارتوپد است که در کل کشور نیز نامش در پزشکی سرآمد شده و یکی از بهترین پزشکان ارتوپد در سطح ایران محسوب می‌شود. حیدری اما در کنار طبابت عشق به فوتبال را فراموش نکرده و همواره یکی از داوران مطرح و خوب ایران بوده است.

1900305

بولت سرشاخهحسن اکرمی و سیدرضا مهدوی؛ فعالیت در حوزه ساختمان
دو داور مطرح فوتبال ایران در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند. حسن اکرمی داور شمالی و سید رضا مهدوی داور کرمانی در استان‌های خود در عرصه ساختمانی کار می‌کنند. اکرمی مهندس عمران است و مهدوی فوق لیسانس نفت دارد و در سال‌های گذشته به عنوان یک فعال ساختمانی در شرکت‌های مختلف کار کرده‌اند وزندگی خود را از این راه می‌گذرانند.

بولت سرشاخهاشکان خورشیدی و پیام حیدری؛  کارمند رسمی شهرداری
خیلی از چهره های ورزشی ایران در دوران فعالیت خود کارمند شهرداری بوده‌اند و در سازمان ورزشی شهرداری شهرهای مختلف کار کردند. علیرضا فغانی نمونه مهمی در این خصوص بود. در جمع داوران کنونی فوتبال ایران هم هستند افرادی که در شهرداری کار می‌کنند.
اشکان خورشیدی داور دربی جنجالی حذفی که بر اساس قوانین یکسال دیگر می‌تواند سوت در دست بگیرد، تحصیلاتش را تا مقطع لیسانس ادامه داده و در شهرداری تهران به‌عنوان کارمند رسمی استخدام است.
پیام، برادر کوچک‌تر بیژن حیدری هم در شهرداری همدان کار می‌کند. حیدری 38 ساله  تحصیلاتش را تا مقطع فوق لیسانس ادامه داده و مدت زیادی است در شهرداری همدان به‌عنوان کارمند فعالیت می‌کند.

1900303

بولت سرشاخهحمید حاج‌ملک؛ آتش‌نشان
دیگر داور دهه شصتی فوتبال که شغلش با فوتبال بیگانه است، حمید حاج ملک است. حاج‌ملک 42 ساله در سازمان آتش‌نشانی فعالیت می‌کند و یک آتش‌نشان زحمتکش است. از او بارها در روز آتش‌نشان در مسابقات فوتبال تقدیر به عمل آمده است. حاج ملک مدتی به دلیل پارگی رباط‌صلیبی نتوانست در مسابقات حضور یابد اما حالا در سال گذشته حضوری فعال داشت و امسال هم تست های جسمانی را با موفقیت پاس کرده است.

بولت سرشاخهوحید کاظمی؛ دبیر ورزش در آموزش و پرورش
این داور شمالی و 41 ساله که چند سالی است به لیست بین‌المللی ایران هم اضافه شده و در مسابقات خارجی نیز سوت می‌زند، کارمند آموزش و پرورش است و به‌عنوان یک دبیر ورزش و تربیت بدنی شغل اصلی‌اش را دنبال می‌کند.

بولت سرشاخهموعود بنیادی‌فر؛ استاد دانشگاه
نفر اول لیست الیت داوران ایران که دکترای مدیریت تربیت بدنی و علوم ورزشی دارد، یکی دیگر از داوران تحصیلکرده فوتبال ایران است. این داور 39 ساله که اهل چهارمحال‌وبختیاری است، طی سالیان گذشته کارمند آموزش و پرورش بوده و در رشته تربیت بدنی به‌عنوان دبیر کار می‌کرده است. او حالا در دانشگاه‌های مختلف مدرس تربیت بدنی است و به‌عنوان یک استاد دانشگاه فعالیتش را ادامه می‌دهد. بنیادی‌فر البته که مدتی است در سمت مدیرکل ورزش و جوانان استان خود فعالیتش را شروع کرده است.

بولت سرشاخهعباس راکی؛ کارمند اداره برق
داور خوش اخلاق فوتبال ایران سال‌ها است در اداره برق خوزستان کار می‌کند. او چندی قبل بابت مرخصی ها و ماموریت های فوتبالی‌اش با اداره تحت فعالیتش به مشکل هم خورده بود اما همچنان در کار برق و تحصیلکرده این حوزه است.

1900304

بولت سرشاخهعلی اصغر مومنی، باشگاه‌داری در شمال
داور اهل چالوس فوتبال ایران در زادگاه خودش مشغول کارهای متفاوتی است. او اگرچه دستی بر ساختمان سازی دارد، اما یک باشگاه ورزشی نیز دارد که آن را اجاره می‌دهد و فعالیت های ورزشی هم انجام می دهد.

بولت سرشاخهحسین زیاری؛ رییس اداره ورزش
حسین زیاری داور سمنانی در شهر خودش سمت بالای مدیریتی دارد. این داور جوان که پارسال در قامت داور وسط در چند مسابقه حضور داشت، مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان است و در این عرصه فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

بولت سرشاخههمرنگ، کوپال و منصوریان؛ تجمع معلمان
یاسر همرنگ، کوپال ناظمی و مرتضی منصوریان سه چهره نام آشنای داوری هستند که در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند. آنها به شغل معلمی می‌پردازند که در نوع خود قابل توجه است.

بولت سرشاخهرضا عادل؛ لوازم خانگی می‌فروشد
داور شمالی فوتبال ایران که تجربه زیادی در این عرصه دارد هم شغلش مرتبط با فوتبال نیست. او یک فروشگاه لوازم خانگی دارد و از این راه زندگی اش را می‌گذراند. عادل در کنار کار خود به داوری نیز مشغول است.

بولت سرشاخهمحمدحسین زاهدی‌فر؛ پشت میزنشینی در بوشهر
داور برازجانی و باتجربه فوتبال در استان خودش، بوشهر شغل دولتی دارد. او کارمند اداره ورزش و جوانان استان بوشهر است و شغل پشت میز نشینی دارد. زاهدی‌فر در لیگ بیست و سوم نیز فعالیت همزمان خواهد کرد.

1900306

بولت سرشاخهروح الله شریفی؛ داماد رییس کارمند است
روح‌الله شریفی داماد خداداد افشاریان رییس کمیته داوران در استان کهگیلویه و بویراحمد که زادگاه خودش است،‌کارمند یکی از ادارات دولتی است و به فعالیت در این عرصه می‌پردازد.

بولت سرشاخهشغل اکثر داوران، داوری نیست!
این‌ها فقط نمونه‌هایی از داوران شاغل در لیگ برتر هستند که اطلاعات شغلی‌شان منتشر رده و درباره شان بحث بوده است. اکثر داوران و کمک داوران فوتبال ایران در عرصه‌های غیرفوتبالی فعالیت‌های خاصی دارند. شاید جالب باشد که در بین داوران، نظامی هم داریم. حسن انتظاری کمک داوری است که سرهنگ ارتش است.
البته بعضی داوران مطرح و جوان فوتبال هستند که شغل خود را فعالیت در این عرصه قراردادند و فعالیت دیگری ندارند. داورانی که علاقه‌مند هستند از طریق قضاوت در سال‌های آینده به شرایط خوب زندگی برسند و تمرکزشان روی داوری است.
داوران فوتبال ایران همگی با وجود داشتن یک زندگی نسبتا خوب به خاطر علاقه ای که به قضاوت دارند ، وارد این عرصه شده‌اند و شاید به همین خاطر است که آنها گاهی اوقات اعتراض های تند و حتی توهین‌های مربیان را برنمی‌تابند و واکنش های هیجانی نشان می‌دهند.