اخبار سایر رسانه‌ها را می‌توانید در یک محتوا مشاهده کنید

اخبار ورزشی سایر رسانه‌ها، امروز دوشنبه 9 مرداد 1402 به شرح ذیل است. (اخبار جدیدتر بالا قرار می‌گیرند).

مرفاوی: نکونام بماند و مبارزه کند/ عابدزاده در استقلال مشهور شد و دَم از پرسپولیسی بودن می‌زند

ساعت 9:50 / صمد مرفاوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره سالگرد دومین قهرمانی تیم فوتبال استقلال در آسیا، وضعیت آبی‌پوشان و دیگر مسائل صحبت‌هایی را مطرح کرد که در زیر می‌خوانید:

* تسنیم: چند روز پیش سالگرد دومین قهرمانی استقلال در آسیا بود، فکر می‌کنید چرا آن نسل طلایی دیگر تکرار نشد؟
بیشتر بازیکنان آن دوره همه چیز را گفته‌اند اما مسئله مهم، وجود مربی و مدیر بزرگی مثل مرحوم منصور پورحیدری بود. نه اینکه چون کنارمان حضور ندارد، درباره‌اش صحبت می‌کنیم اما همه شاهد بودند و درک کردند که مرحوم پورحیدری چه تیم خوبی جمع کرد. او تیمی را به آسیا برد که برای آن زحمت کشید. خدابیامرز فقط زورش به جواد زرینچه نرسید و او از جمع ما جدا شد ولی سایر بازیکنان را شخصا دور هم جمع و جور می‌کرد. پورحیدری تیم همدلی ساخت و به لحاظ فنی شایسته بودیم. ایشان نقش همه چیز را در استقلال ایفا می‌کرد، چه بسا به لحاظ فنی و چه روحی - روانی و انگیزشی. رفاقتی که بین بازیکنان ایجاد کرد، نتیجه‌اش قهرمانی در آسیا و سال بعد آن نایب قهرمانی بود.

* تسنیم: فکر می‌کنید اگر این دوره بازی می‌کردید، رقم قراردادتان چقدر بود؟
نمی‌توانم رقم قرارداد را بگویم. نباید حسرت این را بخوریم که الان چه پولی به بازیکنان می‌دهند و چرا ما نگرفتیم. هر دوره شرایط خودش را داشت. شاید زمان ما، فوتبال حرفه‌ای نبود و پول آنچنانی به بازیکنان داده نمی‌شد. بیشتر بازیکنان به تیم عشق می‌ورزیدند. من همان زمان در ایرانخودرو شاغل بودم و در کنارش برای استقلال بازی می‌کردم. فوتبال ما آنقدر حرفه‌ای نبود که به طور کامل در اختیار استقلال باشم. شغل دیگری داشتم و در کنارش برای استقلال بازی می‌گردم. شاید حرفه‌ای نبود اما مسئولان ایرانخودرو با من همکاری می‌کردند و به حضورم در استقلال به دید ملی نگاه می‌کردند. بازیکنان فعلی دوره خاص خودشان را دارند و باید همه چیزشان به روز و حرفه‌ای باشد. برگشت به عقب منطقی نیست. همان‌طور که من در حال حاضر بیمه نیستم فوتبالیست‌های امروزی هم بیمه نستند و باید خودشان اقدام کنند.

* تسنیم: تصور می‌کردید از آن نسل طلایی، نفراتی مثل احمدرضا عابدزاده، مجید نامجومطلق و شاهرخ بیانی سر از پرسپولیس در بیاورند؟
من امثال عابدزاده را که به پرسپولیس رفتند، پرسپولیسی نمی‌بینم. گذر زمان باعث شد از استقلال جدا شوند و الان دم از پرسپولیسی بودن می‌زنند. عابدزاده در استقلال شهرت پیدا کرد و او را به چشم یک استقلالی می‌بینم.

* تسنیم: اتفاقا صادق ورمزیار هم در گفت‌وگو با تسنیم او را یک استقلالی معرفی کرد.
بله، ما نزدیک بهم بودیم و خصوصیات و افکار هم را می‌دانستیم و روی این حساب چنین حرف‌هایی را می‌زنم. نامجومطلق، بیانی و سال‌ها بعد که علیرضا نیکبخت واحدی به پرسپولیس رفتند کاری کردند که به استقلال برگردند، چون دل‌شان با استقلال بود. عابدزاده هم همین شرایط را داشت اما موقعیتی برای او پیش نیامد که به استقلال بازگردد.

* تسنیم: چند روز دیگر بیست‌وسومین دوره لیگ برتر آغاز می‌شود، وضعیت استقلال را چطور می‌بینید؟
به عنوان یک استقلالی، هوادار یا پیشکسوت دوست دارم این تیم موفق باشد. جواد نکونام هدایت تیم را برعهده گرفته است و بیشتر هواداران و پیشکسوتان دوست دارند او در کارش موفق باشد ولی سرمربیگری در استقلال سختی‌های خاص خودش را دارد. کسی که به عنوان نفر اول فنی می‌آید تمام شرایط را درک کرده است و باید برای مبارزه آماده باشد. نکونام این شرایط را دارد و باید با همه چیز بجنگد و مقابله کند. به عنوان یک استقلالی می‌گویم نباید ناامید باشیم و با چیزی که داریم بحنگیم و مبارزه کنیم. اگر به هدف‌مان نرسیدیم چیزی از ارزش‌های استقلال کم نمی‌شود. باید تلاش کرد، زحمت کشید و ریاضت بکشیم تا در آینده نتیجه‌اش را ببینیم.

* تسنیم: اما پیشکسوتانی مثل حسن روشن و شاهین بیانی اعتقاد دارند استقلال با این وضعیت باید با تیم امیدش در مسابقات شرکت کند.
پیشکسوتان عزیز و محترم هستند و هر کسی نظر خاص خودش را دارد اما نظر من این است که باید امیدوار باشیم و تلاش کنیم تا به موفقیت برسیم. اگر هم به موفقیت نرسیدیم باید تلاش بیشتری کرد. زمانی استقلال به لیگ دسته سوم سقوط کرد اما تلاش کردیم و بازگشتیم. از تیمی صحبت می‌کنیم که دو بار قهرمان آسیا شده است، بنابراین استقلال همیشه استقلال است.

* تسنیم: برخی‌ از هواداران و پیشکسوتان اعتقاد دارند دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهند استقلال موفق باشد، چنین موضوعی را از نزدیک حس کرده‌اید؟
باید با کسانی که نمی‌خواهند استقلال قهرمان شود، مبارزه کرد. این مبارزه کردن برنامه و ریاضت می‌خواهد. باید با هر کسی که تا دندان مسلح است، مبارزه کرد تا به موفقیت رسید. هر کسی نظری دارد و برای خودش محترم است. از نکونام می‌خواهم پای تیمش بایستد و مبارزه کند تا انشاء‌الله هواداران با موفقیت استقلال خوشحال شوند.

لیگ‌ ایران و عربستان مثل شب و روز هستند

ساعت 9:40 / به گزارش ایسنا، قرعه‌کشی مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ و انتخابی جام ملت‌های ۲۰۲۷ عربستان برگزار شد و تیم ملی فوتبال ایران در این مرحله با تیم‌های ازبکستان، ترکمنستان و برنده (هنگ‌کنگ/ بوتان) هم گروه شد.

همچنین قرعه کشی مسابقات فوتبال بازی های آسیایی هانگژو نیز برگزار شد و تیم ملی فوتبال ایران حریفان خود را شناخت. بر این اساس ایران در گروه B مقابل تیم‌های مغولستان، عربستان و ویتنام قرار خواهد گرفت.

محسن بیاتی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قرعه‌کشی رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام جهانی اظهار کرد: گروه ما سخت نیست. درست است بعضی حریفان ما در حال پیشرفت هستند اما تیم‌های نیستند که ما را اذیت کنند. اگر بخواهیم از این تیم‌ها بترسیم، همان بهتر که از گروهمان صعود نکنیم. مهم فراهم کردن امکانات و شرایط خوب برای تیم‌های ملی است. اگر نخواهیم سطح‌مان را بالاتر ببریم و به فوتبال اروپا نزدیک شویم، باید از فکر این تیم‌های آسیایی عبور کنیم.

او درباره وضعیت تیم ملی گفت: تیم ملی برای شناخت و هماهنگی بیشتر در مسابقات ازبکستان شرکت کرد. سرمربی تیم ملی با بازیکنان، نحوه بازی کردن و وضعیت تیم آشنا شد و برگزاری این مسابقات مناسب و به موقع بود. همیشه بازیکنان هم باید آمادگی داشته باشند تا به تیم ملی ملحق شوند. اگر می‌خواهیم نشان دهیم که تیم اول آسیا هستیم، نباید حریفان آسیایی را سخت ببینیم.

لیگ‌های ایران و عربستان با یکدیگر قابل مقایسه هستند؟

این مربی فوتبال در رابطه با فاصله لیگ ایران و عربستان گفت: قیاس این دو لیگ قیاس مع الفارق است. مقایسه لیگ‌های ایران و عربستان مثل شب و روز است. ما فقط باید یاد بگیریم که به چه نحوی ریتم تیم‌هایمان را درست کنیم. نباید دولت اینقدر برای تیم‌های کشور هزینه کند و این بحث مفصل است. باید خود تیم‌ها به این نتیجه برسند که خودشان درآمدزایی کنند و مثل باشگاه‌های بزرگ دنیا عمل کنند. می‌گوییم عربستان نفت دارد اما انگلیس و ژاپن که نفت ندارند. باشگاه‌ها باید خصوصی شوند و درآمدزایی کنند. 

او درباره قوانین جدید نقل‌وانتقالاتی در لیگ برتر گفت: کاری کردند که باشگاه‌ها به دنبال راهکارهای کلک زدن بروند. چرا باید سقف بگذاریم؟ باید اجازه دهیم همه کار کنند و اجرای بعضی از قوانین باعث خراب شدن قوانین دیگر است. قرار نیست اجرای هر قانونی درست باشد. ما باید به دنبال موضوع‌های اصلی تر این‌ها برویم.

 آرزوی صعود به المپیک تبدیل به رویا شده است

بیاتی نیا درباره وضعیت تیم ملی امید بیان کرد: مربیان اجازه نمی‌دهند بازیکنان خوبشان به اردوی تیم ملی امید بروند. هیچکدام از کشورها اینقدر دردسر ندارند. آن‌ها چگونه با باشگاه‌هایشان همکاری می‌کنند؟ این معضل باید یک جایی حل شود. بازیکنان اصلی ما در تیم‌های شاخص بازی می‌کنند و اگر به تیم ملی نرسند، نمی‌توانیم موفق شویم.

او در پایان اضافه کرد: این‌که به رضا عنایتی کمک نکنیم، مثل همه اتفاقات گذشته در تیم ملی امید می‌شود. باید اصل این موضوع حل شود و اگر می‌خواهیم شرابط بهتر شود، باید با عنایتی همکاری کنیم. ما بازیکنان تیم ملی امید را باید برای آینده بسازیم اما وقتی نمی‌توانیم این‌ها را درست کنیم، چه آینده‌ای می‌توانیم داشته باشیم. ۴۵ سال در آرزوی صعود هستیم و حالا این آرزو به رویا تبدیل شده است.

درخشان: برای پنهان کردن ضعف‌های‌شان توپ را به زمین پرسپولیس می‌اندازند/ ۳ بازیکن دیگر می‌خواهیم

ساعت 9:30 / حمید درخشان در گفتگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت پرسپولیس در نقل‌وانتقالات اظهار داشت: مهمترین نکته درباره شرایط سرخپوشان در نقل‌وانتقالات، حفظ بازیکنان تأثیرگذار فصل گذشته است که اتفاق بسیار خوبی در تیم یحیی گل‌محمدی به شمار می‌آید. اینکه اسکلت تیم قهرمان حفظ شود و براساس نیاز کادر فنی، ترمیم نقاط ضعف تیم صورت بگیرد یک قدم مثبت برای پرسپولیس بود، البته در کنار بازیکنان فصل گذشته پرسپولیس سه خرید خوب هم داشت که می‌تواند به تقویت این تیم کمک کند.

وی در واکنش به این موضوع که شرایط آرام پرسپولیس، از سوی استقلالی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است و آبی‌ها معتقدند سرخپوشان به لحاظ مالی شرایط بهتری دارند، تصریح کرد: پرسپولیس فصل گذشته دو قهرمانی به دست آورد، ولی اصلاً شرایط خوبی ندارد. تا آنجایی که من اطلاع دارم حساب باشگاه بسته است و در فصل نقل‌وانتقالات هم ریخت و پاش آنچنانی نشده. به عقیده من همه انتقادها از پرسپولیس و اینکه گفته می‌شود این تیم شرایط خوبی دارد، درست نیست. باید حقیقت را به مردم گفت و این‌طور نباشد که برای پنهان کردن ضعف‌‌های‌شان توپ را به زمین پرسپولیس بیندازند.

سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس در واکنش به جدایی آل‌کثیر و عدم جذب مهاجم خارجی در فاصله کمتر از یک هفته تا شروع لیگ خاطر نشان کرد: همان‌طور که گفتم اکثر بازیکنان تأثیرگذار فصل گذشته حفظ شدند و جذب یک دروازه‌بان ذخیره و همین‌طور جذب دو مهاجم خوب و گلزن مهمترین دغدغه این روزهای مدیران و کادر فنی پرسپولیس است. آل‌کثیر، دیاباته و پریرا از پرسپولیس رفتند و باشگاه باید دو مهاجم خوب به خدمت بگیرد، چون سرخپوشان باید در سه تورنمنت شرکت کنند و اگر پرسپولیس نتواند مهاجم گلزن بگیرد، قطعاً در طول فصل به مشکل خواهد خورد.

«فصل گذشته پرسپولیس توانست لوکادیا را به خدمت بگیرد و باز هم می‌توانیم شاهد حضور بازیکنی با آن کیفیت در تیمِ گل‌محمدی باشیم»، درخشان با بیان این جمله تصریح کرد: پرسپولیس باید با وسواس زیادی اقدام به جذب مهاجم خارجی کند، چون اکثر بازیکنانی که در این پست برای این تیم بازی کردند خوب نبودند و سابقه خوبی در این بخش وجود ندارد. باید بازیکن باکیفیتی همانند لوکادیا به پرسپویس بیاید تا در لیگ قهرمانان آسیا کمک حال تیم باشد. مدیران باشگاه سال گذشته نشان دادند می‌توان بازیکن باکیفیت هم جذب کرد و همه هواداران امیدوار هستند که این اتفاق در فصل جدید هم رقم بخورد.

حسین بادامکی: پرسپولیس شرایط قهرمانی در آسیا را ندارد

ساعت 9:05 / حسین بادامکی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از روند نقل و انتقالات پرسپولیس اظهار کرد: پرسپولیس هر چند در یک یا دو پست مشکل دارد اما با بازیکنانی که جذب کرده شرایطش خوب است. هر چند معتقدم تیمی که می‌خواهد در آسیا شرکت کند نسبت به سایر رقبای خود در آسیا کمبودهای زیادی دارد و نمی‌توانیم خود را با آنها مقایسه کنیم. قطعا خریدهایی که سایر حریفان آسیایی انجام می‌دهند اصلا قابل مقایسه با خرید تیم‌های ما نیست. با این وجود امیدوارم پرسپولیس با تقویت خط حمله خود بتواند با آمادگی بهتر و تعداد بازیکنان بیشتری در قهرمانی آسیا شرکت کند.

برنامه پرسپولیس برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا

وی گفت: تصور من بر این است که پرسپولیس برای قهرمانی در آسیا برنامه‌ریزی درستی انجام نداده و با توجه به این که شرایط سایر تیم‌های آسیایی از نظر بازیکن و امکانات نسبت به ما متفاوت است و بازیکنان تراز اول دنیا را جذب کرده‌اند،  فکر نمی‌کنم امسال برای مدعی بودن در آسیا شرایط خوبی داشته باشیم.

باید با نعمتی و کامیابی‌نیا بهتر خداحافظی می‌کردند

پیشکسوت پرسپولیس همچنین درباره جدایی سیامک نعمتی و کمال کامیابی‌نیا از پرسپولیس اظهار کرد: این دو بازیکن می‌توانستند در شرایط بهتری از پرسپولیس جدا شوند نعمتی و کامیابی‌نیا برای موفقیت پرسپولیس سال‌های زیادی زحمت کشیدند و باید بهتر از آن‌ها خداحافظی می‌کردیم. هر چند زمانی که بازیکنی از این تیم جدا می‌شود برنامه خاصی برای آن‌ها وجود ندارد و حتی در دوره‌های قبل نیز شاهد این موضوع بودیم. فکر می‌کنم برای اسطوره‌ها و بازیکنانی که برای پرسپولیس زحمت می‌کشند باید شرایط ویژه‌ای رقم بخورد.

بادامکی همچنین در پایان در پاسخ به این پرسش که این روزها در نقل‌وانتقالات شاهد پرداخت ارقام عجیبی به بازیکنان هستیم، نظر شما در این خصوص چیست؟ افزود: در بازار نقل و انتقالات این گونه مسائل طبیعی است. مدیر برنامه‌ها سعی می‌کنند با بالاترین قیمت بازیکنی را جابه‌جا کنند. متاسفانه در این زمینه نظم خاصی در بازار نقل و انتقالات نداریم و همین امر سبب می‌شود تا خیلی‌ها از این قضیه سوءاستفاده کنند. شاید در این میان کمترین دستمزد به بازیکن برسد و بیشتر مدیر برنامه‌ها درآمد کسب کنند تا بازیکنان!

شاگرد مجیدی نامزد جایزه بزرگ فوتبال امارات

ساعت 9 / فرهاد مجیدی سرمربی سابق استقلال سال گذشته کارش را در فوتبال امارات با تیم اتحاد کلباء آغاز کرد. این مربی ایرانی در اولین فصل حضورش در فوتبال این کشور عملکرد خوبی داشت به همین خاطر اتحاد کلباء قراردادش را برای فصل دوم تمدید کرد.

یکی از کارهای بزرگ مجیدی طبق اظهارات کارشناسان فوتبال امارات اهمیت دادن به جوانان و پیدا کردن استعدادهای فوتبال این کشور بود.

ولید راشد یکی از شاگردان مجیدی به شمار می آید که در فصل گذشته با تصمیم مربی ایرانی در ترکیب اصلی اتحاد کلباء قرار گرفت و نمایش خوبی داشت.

به همین خاطر این بازیکن جوان مجیدی نامزد «پسر طلایی» فصل 2022-2023 لیگ امارات شد.