ورود به ورزشگاه هیچوقت مطالبه اصلی بانوان نبوده و نیست...

بازی ایران و عراق در چارچوب بازی های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی همراه شد. از مدتها قبل صحبتش بود که بانوان می توانند در این بازی به ورزشگاه بیایند و با توجه به محدودیت های کرونایی 2 هزار صندلی به بانوان اختصاص می یابد. تعدادی از بانوان به ورزشگاه آزادی رفتند از نزدیک تماشاگر پیروزی تیم ملی مقابل عراق و صعود به جام جهانی بودند. تصاویری از یکی از همین بانوان به طرفداری رسیده است که در انتهای همین محتوا آن را تماشا می کنید.

بی تعارف بگوییم، واقعا برای کار کردن این تصاویر و متن دو دل بودیم. اما چرا؟

از همان روز بازی آغاز کنیم. گفتند بانوان هم مانند مردان می توانند با خرید اینترنتی بلیت به ورزشگاه آزادی بیایند. به همین خاطر از پیش به علیرضا ابراهیمی، عکاس طرفداری گفتم از ورود بانوان به داخل ورزشگاه و حضورشان روی سکوهای آزادی تصویربرداری کند و پیش از شروع بازی این تصاویر را به دست ما برساند. دلیلش هم این بود که قصد داشتیم مطلب ورزشگاه آزادی ملی تر شد | شات روز از فریاد شادی بانوان برای حضور در ورزشگاه آزادی! را منتشر کنیم.

تصاویر و مطالبی که ابتدا از آن استقبال شد ولی رفته رفته جای خود را به نقد و مخالفت داد چرا که بسیاری در فضای مجازی معتقد بودند این حضور بانوان در ورزشگاه هم گزینشی است و افراد بسیاری موفق به تهیه بلیت برای حضور در ورزشگاه نشده اند.

در سال های اخیر این سومین بار است که بانوان مجوز حضور در ورزشگاه آزادی را کسب کردند. اولی بازی پرسپولیس و کاشیما در آبان 1397 بود. فینال لیگ قهرمانان آسیا که AFC ایران را ملزم به حضور بانوان در ورزشگاه کرد. بانوان هم به عنوان تماشاگر و هم به عنوان خبرنگار به ورزشگاه آزادی آمدند. مرتبه دوم بازی ایران کامبوج در مهر ماه 1398 بود. هر دو مرتبه بسیاری از بانوان موفق به تهیه بلیت اینترنتی نشدند در فضای مجازی خیلی ها معتقد بودند این دو حضور هم گزینشی بوده است. البته بازی ایران کامبوج بانوان بیشتری موفق به تهیه بلیت شده بودند. چند ماه بعد کرونا آمد و تا مدتها بازی ها بدون تماشاگر برگزار شد.

تیم ملی ایران تا مدتها نتوانست با حضور تماشاگران از رقبایش میزبانی کند تا پنجشنبه 7 بهمن 1400 که از روزها قبل اعلام شد فیفا ایران را ملزم کرده تا بانوان هم در این بازی بتوانند به ورزشگاه بیایند. همچنین فدراسیون فوتبال اعلام کرد بانوان می توانند از سامانه بلیت تهیه کنند.

بسیار خوشحال بودیم که بالاخره درهای ورزشگاه آزادی به روی بانوان هم باز شده و با تصویری که می بینید تیتر زدیم ورزشگاه آزادی ملی تر شد.

فریاد خوشحالی یک خانم که احتمالا برای اولین بار است برای تماشای مسابقه فوتبال پا به ورزشگاه آزادی گذاشته. نمی دانیم بلیت خریده یا مشمول ورود گزینشی به ورزشگاه شده است. اصلا شاید یکی از دوستان همسر مشاور فدراسیون باشد. حین بازی و بعد از بازی در شبکه های اجتماعی اسکرین شات از چت هایی منتشر شد که همسر مشاور فدراسیون از افرادی کد ملی می خواهد تا برای آنها بلیت حضور در ورزشگاه آزادی را بگیرد. اصلا شاید حضور تک تک بانوان در ورزشگاه گزینشی بوده باشد. اما آخرش چه؟ تا ابد که نمی توان بانوان را گزینشی به ورزشگاه برد.

رسانه طرفداری با آن مطلب از حضور بانوان در ورزشگاه استقبال کرد چرا که معتقد است یک روز باید این تابو شکسته و درهای آزادی آزادانه به روی بانوان باز باشد. این اتفاق باید آغازی داشته باشد. فردا روزی که کرونا از مملکت ما برود و هر بازی با حضور تماشاگران همراه باشد، دیگر نمی شود گزینشی بانوان را به ورزشگاه برد. بالاخره باید بلیت فروشی باشد.

برای خبرنگاران خانم هم همینطور بود. اول با نظارت afc و بازی پرسپولیس کاشیما موفق به حضور در ورزشگاه شدند. حالا رسانه ها خود برای حضور خبرنگاران خانم شان در ورزشگاه با روابط عمومی سازمان لیگ هماهنگی را انجام می دهند و آنها در هر بازی لیگ که بخواهند می توانند به ورزشگاه آزادی بیایند. مسلما این اتفاق در ادامه برای تماشاگران هم رخ خواهد داد.

البته که حضور در ورزشگاه ها هیچوقت مطالبه اصلی بانوان خصوصا در ورزش نبوده است. همین ورزش را نگاه کنیم خواسته واقعی و مهم فراهم شدن امکانات و ملزومات برای ورزش بانوان است. همانطور که فوتسال یک روز زنگ تفریح بود در آسیا و حالا قهرمان می شود، فوتبال و دیگر رشته های ورزشی بانوان هم می توانند این مسیر را طی کنند. فوتبالی که امروز با 12 گل خورده در 2 بازی جام ملت های زنان آسیا را ترک می کند، با حمایت و امکانات می تواند به قله برسد. نباید تمام حواس ها به حضور بانوان در ورزشگاه پرت شود چرا که چنین چیزی مطالبه اصلی نبوده و نیست.

رسانه طرفداری از حضور بانوان در بازی ایران و عراق خوشحال است. این نقطه آغاز مسیری است که به ورود آزادانه دختران ایران زمین در ورزشگاه ختم می شود اما بدهی ورزش به بانوان با باز شدن درهای ورزشگاه به روی آنها صاف نخواهد شد. باید برای این دختران بهترین امکانات را فراهم کرد تا فوتبال بازی کنند و بدرخشند.

با من به ورزشگاه بیا

این فیلم امروز به دستم رسید. فیلم را با این امید منتشر می کنم که تمام دختران سرزمینم بتوانند در صورتی که علاقه مند فوتبال هستند، به ورزشگاه بروند و بازی تیم محبوب خود را از نزدیک تماشا کنند.