برای دومین قسمت "پروژه بهترین های قرن روی میز مصاحبه" سراغ محمد پنجعلی رفته ایم...

در ایام نوروز، بهترین های قرن منتخب کارشناسان بزرگ فوتبال ایران را معرفی کردیم، مردانی چون ناصر حجازی، پرویز قلیچ خانی، محمد پنجعلی، مجتبی محرمی، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، علی پروین، ناصر محمدخانی، علی کریمی، علی دایی و حسن روشن به عنوان بهترین های قرن برگزیده شدند.

به گزارش طرفداری، محمد پنجعلی به عنوان یکی از 11 مرد برتر تاریخ فوتبال ایران و بهترین دفاع پوششی این انتخابات، در پاسخ به سوالات ما به نکات جالبی اشاره کرد. گفتگوی ما را با محمد پنجعلی، کاپیتان سابق پرسپولیس، تیم ملی و تیم منتخب آسیا بدون کم و کاست می خوانید:

شما در انتخاب های کارشناسان فوتبال ایران به عنوان بهترین بازیکن پست خودتان انتخاب شده اید، نظرتان چیست؟

خوشحالم، کارشناسان به من لطف داشته اند. به خودم می بالم و خوشحالم که فراموش نشده ام. اعتقاد دارم بازیکنانی بوده اند که از من بهتر بوده اند با این حال باز هم ممنون هستم و دنیا را با این انتخاب عوض نخواهم کرد. ما به عشق مردم داخل زمین می رفتیم و همین بود که لطف همین مردم امروز نصیب ما شده است.

پرویز قلیچ خانی هم در دفاع وسط زوج شما در تیم منتخب تاریخ فوتبال ایران قرار گرفته است. اگر روزی شما و پرویز خان کنار هم در یک تیم بودید چه بلایی سر مهاجمان تیم رقیب می آوردید!

اول بگویم که پرویز خان الگوی من در فوتبال ایران بوده است، خیلی جوان بودم که همراه تیم ملی به اولین بازی مقدماتی جام جهانی 1978 در عربستان رفتم که آنجا پرویز خان آخرین روزهای خودش را در تیم ملی سپری می کرد و بعد، از تیم ملی کنار رفت یا به عبارتی به دلایل سیاسی او را کنار گذاشتند. بعد از انقلاب بارها در زمین خاکی با هم همبازی شدیم و یک بار هم ایشان جمله ای به من گفت که برایم همیشه خاطره ساز و ماندنی است.

چه جمله ای بود که اینقدر برای شما عزیز بوده است؟

خوب نیست خودم بگویم اما آن وقت ها که هنوز جدی به دفاع آخر نرفته بودم او به من گفت محمد تو در دفاع آخر بهترین ایران خواهی شد، همان جمله برای من الهام بخش بود.

دفاع آخر خوب در ایران به جز خودتان چه کس یا کسانی را دیدید؟

بیژن خان ذوالفقارنسب قبل از من بسیار خوب بودند و در نسل های دیگر، سیدجلال حسینی عالی بود، پرویز خان هم که گفتم الگوی من بود، یحیی گل محمدی و نادر محمدخانی هم در دفاع آخر خوب بودند.

به عنوان مدافعی که مهاجمان از حضور مقابل شما هراس داشتند آیا بازیکنی بوده که شما را در فوتبال با تکنیکش آزار بدهد؟

فوتبالیست های درجه اول را می شناختم و راه مهارشان را بلد بودم، فقط گاهی فوتبالیست های گمنام چون از آنها شناختی نداشتم مشکل ساز می شدند با این حال در ایران حمید علیدوستی، مجید نامجو مطلق و چنگیز بسیار خوب بودند.

شما دفاع چپ بودید، بعد رفتید دفاع آخر، در دفاع چپ هم موقعیت خوبی داشتید و حتی در تیم ملی هم دفاع چپ بودید، فکر می کنید اگر دفاع چپ بودید به اندازه امروز موفق می شدید؟

نه فکر نمی کنم، به نظرم پست دفاع آخر بیشتر به شخصیت من می خورد.

هوش هم در توان بازی شما نقش بالایی داشت، در بازیخوانی و بازی سازی و موقعیت سنجی ها در میدان عالی بودید.

بله به نظرم یک فوتبالیست هر چقدر توان هم داشته باشد، اگر توان ذهنی بالا نداشته باشد نمی تواند موفق باشد.

بهترین زوج شما در فوتبال ایران چه کسی بود؟

در تیم ملی رضا حسن زاده و در پرسپولیس مرتضی فنونی زاده خوب بودند، البته با خیلی های دیگر در این پست راحت بودم، از کاشی نژاد و نادر محمدخانی تا فاطمی مقدم و سیدعلیخانی و دیگران.

و البته خیلی خشن نبودید.

نه، خشن بودم اما بدون خطا خشن بودم، یعنی از بدنم و توان بدن برای موفقیت استفاده می کردم اما خطا نبود.

البته یک بار هم اخراج شدید؟

بله مقابل مرحوم رضا احدی بود که داشت گل می زد و من مجبور شدم خطا کنم.

بهترین همبازیان شما در فوتبال چه کسانی بودند؟ منظور همبازیانی که رفیق شما شدند.

با محمد مایلی کهن و ناصر محمدخانی و محمدپنجعلی، روابط خانوادگی هم داشتم اما با  دادگان و فنونی زاده وسیدعلیخانی هم زیاد رفیق بودیم البته علی آقا هم که جای خودش را دارد.

در دوران فوتبال تصمیم های اشتباهی هم گرفتید؟

نه خداراشکر همه تصمیماتم درست بودند.

و تصویر خداحافظی شما از فوتبال جزو لحظات ماندگار تاریخ فوتبال شماست، اما می توانستید بیشتر برای تیم ملی بازی کنید؟

اتفاقا علی آقا بعد از پکن گفت 2 سال دیگر در تیم ملی بمان و بعد از جام ملتهای 1992 خداحافظی کن اما من گفتم بهتر است قبل از این که بخواهند من خودم بروم!

 

بیشتر بخوانید:

با برگزیدگان تاریخ فوتبال ایران؛ قسمت اول/ آتیلا حجازی: پدرم می گفت من یک تخته بیشتر دارم!