طرفداری | با ورود هرچه بیش‌تر سرمایه‌گذاران میلیاردر و دولت‌ها به فوتبال، رقابت بیش‌تری در بازار نقل‌وانتقالات ایجاد شده و این کار باشگاهی مانند دورتموند برای رقابت‌ با دیگر باشگاه‌های بزرگ را دشوارتر کرده است

با این حال، سباستین کل مدیر ورزشی بروسیا دورتموند به تازگی در مصاحبه‌ای مفصل با نشریه آلمانی WAZ، با وجود مشکلاتی مالی‌ای که این باشگاه با آن مواجه است، اطمینان داده که همچنان توانایی رقابت با باشگاه‌های برتر اروپا را دارند و مشتاق این‌کار هستند.

  • بیش‌تر بخوانید: بازگشت به ریشه ها؛ برنامه واتسکه و کل برای دورتموند در پنجره های نقل و انتقالاتی بعدی

سباستین کل اعتقاد دارد در پاسخ به سرمایه‌گذاری کلان برخی باشگاه‌ها، دورتموند باید در بازار نقل‌وانتقالات بی‌پرواتر عمل کند و ریسک‌پذیرتر باشد. به نظر کل، آن‌ها باید راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مواجه با مسائل پیش روی این باشگاه داشته باشند و در این صورت، می‌توانند به رقابت با باشگاه‌های برتر ادامه دهند. مدیر ورزشی زنبورها، گفت:

در خصوص مبالغ برخی انتقال‌ها و همچنین حقوق‌های پرداختی ما توانایی رقابت کردن نداریم و باید این را بپذیریم. به همین خاطر ما باید خلاق‌تر و شجاع‌تر باشم. یعنی بازیکنان آزاد بیش‌تری را به خدمت بگیریم و زودتر از باقی تیم‌ها به سراغ بازیکنان جوان برویم که همه این‌ها یعنی باید ریسک‌پذیرتر باشیم.

ژولین دورانویل استعداد 17 ساله بلژیکی در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی گذشته از اندرلخت با 8.5 میلیون یورو به دورتموند پیوست اما به دلیل مصدومیت‌های متعدد که همین حالا هم گریبان‌گیرش هستند، چندان فرصت بازی زیادی نداشته است.

با این حال، کل جذب چنین بازیکنانی را نیز جزئی از برنامه‌های‌شان برای مواجه با بازار افسارگسیخته این روزهای نقل‌وانتقالات فوتبال می‌داند. او گفت: 

ژولین دورانویل می‌تواند یکی از این مثال‌ها باشد. او هنوز در مرحله رشد و پیشرفت قرار دارد اما متاسفانه در حال حاضر با مصدومیت دست‌وپنجه نرم می‌کند. با این حال ما به او ایمان داریم و با دقت تلاش می‌کنیم که پیشرفت کند. با این حال چنین چیزی زمان‌بر است. 

جولین ریرسون نیز که پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی گذشته در انتقالی به ارزش پنج میلیون یورو از اونیون برلین به دورتموند پیوست، یکی از دیگر از انواع راه‌حل‌های کل به حساب می‌آید. او در این‌باره، گفت: 

جولین ریرسون به نظر من یکی از تصمیمات شجاعانه ما بود. با بازیکنی از اونیون برلین و آن هم در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی، قرارداد بستیم که برای همه طرفداران نیز چندان شناخته شده نبود. با این حال امروز، می‌توانید ببینید که چه بازیکن مهمی برای ما است.

نشریه بیلد به تازگی در گزارشی مدعی شده ویکتور بونیفیس چند ماه پیش از آنکه به بایرلورکوزن بپیوندد، به دورتموند نیز پیشنهاد شده بود اما سران زنبورها به خاطر سباستین هالر، از جذب او صرف‌نظر کردند و زمانی نیز که به دنبال جذب مهاجم بودند از آنجایی که این بازیکن دیگر به لورکوزن پیوسته بود، کاری از دست‌شان بر نمی‌آمد. حال کل درباره اینکه آیا از بابت دست دادن این ستاره نیجریه‌ای حسرت می‌خورد، گفت:

از این بابت اصلاً اذیت نمی‌شوم زیرا می‌دانم در شغل من، زمان و شرایط آن مقطع نیز تاثیر زیادی روی تصمیمات دارد. ما هیچ بودجه‌ای برای جذب ویکتور بونیفیس نداشتیم زیرا هنوز از بابت فروش جود بلینگام به رئال مادرید مطمئن نبودیم. با این حال صرف‌نظر از بونیفیس، برای من هنوز دیدن چگونگی پیشرفت بازیکنانی که در لیست‌مان حضور داشتند در سایر باشگاه‌ها، هیجان‌انگیز است. هر چند نمونه‌های زیادی نیز وجود دارند که من خوشحالم قراردادی با آن‌ها امضا نکردیم. 

  • همچنین بخوانید: دورتموند چگونه فرصت جذب بونیفیس و ژاکا ستاره های بایرلورکوزن در این فصل را از دست داد؟

کل سپس درباره سیاست دورتموند در خصوص فروش بازیکنان مطرح‌شان که آخرین نمونه آن مربوط به جود بلینگام می‌شود، صحبت کرد. بازیکنی که این روزها در رئال مادرید خوش می‌درخشد. مدیر ورزشی دورتموند درباره اینکه آیا نیز به فروش بازیکنان‌شان دارند، گفت:

بله؛ ما در رقابت با باشگاه‌هایی که تحت حمایت مالکان میلیاردر یا دولت‌ها هستند، دست پایین‌تر را داریم. ما باید خودمان پول مورد نیازمان را به دست بیاوریم و به همین خاطر نیاز به فروش بازیکنان‌مان داریم. البته با دیدن تاثیری که در رئال مادرید دارد، دوست داشتم جود بلینگام را حفظ می‌کردیم. با این حال، ما می‌خواهیم نقش مهمی در فوتبال اروپا داشته باشیم.