به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق چهل و یک ساله درباره خاطرات خود از دوره کمک گرفتن از یک جادوگر می‌گوید.

وی که در حال حاضر مربیگری یک تیم دسته دومی سوئیس را بر عهده دارد، در حالی که در سن بیست و سه سالگی برای باشگاه نانت فرانسه بازی می‌کرد، روزهای سختی را در سطح ورزشی سپری کرد، بنابراین عمویش به او توصیه کرد که به یک جادوگر مراجعه کند.

یابی یابو به خبرگزاری فرانسه گفت: "من جذب جادو شدم، جادوگر به من گفت که خانواده‌ام طلسم شده‌اند و من را از دستیابی به «موفقیت و سعادت» باز می‌دارند؛ بنابراین برای دفع شر، نسخه اولیه قربانی کردن موجوداتی مثل یک خروس، یک بز و یک گوسفند بود. او کارش را با 500 یورو شروع کرد و به مرور به "اعداد عجیب" رسید.

صحبت‌های یابو، که می‌خواهد برای افزایش آگاهی ورزشکاران جوان صحبت کند، به اینجا می‌رسد: بعد از آن اوضاع تاریک شد: «چیزی شبیه جادوی سیاه». او مرا به این باور رساند که ارواح او به من علاقه دارند و می‌خواهند ثروتمند شوم اما این طعمه بود.

یابی یابو می‌گوید در یک جامعه سنتی بزرگ شده و مسائلی مثل این برایش طبیعی بوده‌ و مراجعه او به جادوگر ادامه داشته. اما وقتی همه پول‌ها خرج شد و آهی در بساط باقی نماند، جادوگر حرف عجیبی زد: «اگر پول بیشتری نداری، باید پسرت را قربانی کنی.  البته خدا را شکر من این قدرت را داشتم که بگویم بس کن و دیگر هرگز او را ملاقات نکردم.»

او می‌گوید: طی دو سال 200000 یورو (213000 دلار) پول از دست داده و در ازای آن "هیچ چیز مثبتی" دریافت نکرده است. یابو می‌گوید: من تفکرم را از دست داده بودم. او می‌دانست چطور من را در این مسیر قرار بدهد.

1954434

جوئل تیبو، کارشناس می‌گوید بسیاری از ورزشکاران در فرانسه، به دلیل کسب "نتایج فاجعه بار" در شرایط مشابه گرفتار شده‌اند. او می‌گوید: من می‌دانم که باشگاه‌ها به بازیکنان خود اجازه می‌دهند پس از مصدومیت به سنگال بروند، زیرا پزشکان نمی‌توانند آنها را درمان کنند. آنها برمی‌گردند و با کمربندهای محافظ جادو‌شده بازی می‌کنند.

یکی دیگر از بازیکنان ساحل عاج، سیسه باراته، به خبرگزاری فرانسه گفت که چگونه همان جهنم را تجربه کرده است.

هنگامی که او در سن 16 سالگی ستاره یک تیم بزرگ در ابیجان شد، به او گفته شد که جادوگران به او کمک داده تا عملکرد بهتری داشته باشد و از او در برابر "حسادت" محافظت کرده‌اند. باراته که اکنون 55 ساله است، اعتراف کرد: «به دام افتادم» و شروع به «حمام کردن با معجون» کردم که توسط یک جادوگر برایم تجویز شده بود. و البته  یک کمربند چرمی محافظ !

1954435

وی ادامه داد: به محض اینکه مصدوم شدم و اوضاع خوب پیش نمی رفت، به ملاقاتش می‌رفتم. او برای من مثل یک بت بود و به حرف‌هایش وابسته بودم.

او زمانی که برای بازی در اروپا نقل مکان کرد دوباره به سمت جادوگران رفت: «من همیشه مصدوم بودم. جادوگر به من گفت که این به خاطر این است که در زمان مناسب با معجون دوش نگرفته‌ام.

جالب اینکه هم‌تیم‌های سنگالی یا کامرونی‌ زیر پیراهن‌هایشان اغلب از کمربندهای محافظ استفاده می‌کردند.

پرونده باج‌گیری پل پوگبا، هافبک فرانسوی سال گذشته، جدی بودن این مشکل را برجسته کرد. پوگبا شکایتی را به دادستانی ارائه کرد و گفت که او هدف یک باج‌خواهی 13 میلیون یورویی بوده است. قهرمان جهان با تیم ملی کشورش در جام جهانی 2018 روسیه به بازپرسان گفت که باج‌گیرانش از جمله برادر بزرگترش ماتیاس و یکی از دوستان دوران کودکی‌اش می‌خواستند با این ادعا که می‌توانند کیلیان امباپه را طلسم کنند و شهرت او را خدشه دار کنند. درخواستی که پوگبا رد کرد.

1897146

به گفته جوئل تیبو موضوع در فوتبال فرانسه فراتر از این چیزهاست: «بازیکنان به من گفتند که وقتی تحت آزمایش‌های دارویی قرار می‌گرفتند، پزشکان نمی‌توانستند تا زمانی که جادوگر‌هایشان فراخوانده شود، به آنها آمپول بزنند.

در عین حال فکولی، یک درمانگر سنتی متولد گینه که در پاریس کار می‌کند، به مطبوعات فرانسوی گفت: "این جنجال به حرفه ما آسیب رسانده است."

او افزود که واقعاً باید بین پزشکان جادوگر «که طلسم می‌کنند» و شفادهنده‌هایی که «کمک می‌کنند» تمایز قائل شد. اما تا زمانی که بازیکنانی هستند که به دنبال میانبرهایی برای موفقیت هستند،  عملکرد جادوگران متوقف نخواهد شد.
این چیزی است که فوتبال ایران هم به آن گرفتار است. اگرچه، ذات فوتبال باتوجه به فاکتور شانس موجود در آن ممکن است ناخودآگاه باعث تقویت خرافه در ذهن شود. این همان چیزی است که برخی از مربیان و بازیکنان سرشناس را به جاهایی می‌برد که باور نمی‌کنید اگرچه به واسطه واکنش منفی از سوی جامعه یا حتی خود جادگر هیچ‌کس جرات نمی‌کند در این باره حرف بزند و حتی اعتراف کند. اگرچه، این مسئله مربوط به یکی از مهمترین مقامات فوتبال ایران در نهایت بدل به نقطه ضعف اصلی او و برکناری‌اش شد.