برای چهارمین قسمت "پروژه بهترین های قرن روی میز مصاحبه" سراغ اردلان آشتیانی رفته ایم...

در ایام نوروز، بهترین های قرن منتخب کارشناسان بزرگ فوتبال ایران را معرفی کردیم، مردانی چون ناصر حجازی، پرویز قلیچ خانی، محمد پنجعلی، مجتبی محرمی، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، ناصر محمدخانی، علی کریمی، علی دایی و حسن روشن به عنوان بهترین های قرن برگزیده شدند، اما برای گفت و گو در این بخش، دومین دفاع راست برتر تاریخ فوتبال ایران را انتخاب کرده و در روزهای آتی با مهدوی کیا هم به گفتگو خواهیم نشست.

به گزارش طرفداری، ابراهیم آشتیانی از بهترین مردان تاریخ فوتبال ایران، در دفاع است بعد از مهدوی کیا و بالاتر از زرینچه و حسن نظری و... بهترین دفاع راست تیم قرن انتخاب شده است.

با اردلان آشتیانی فرزند این مدافع فقید و از بازیکنان خوب سالهای گذشته فوتبال ایران این گفتگو را تدارک دیده ایم.

اردلان عزیز نظرت راجع به انتخاب مهدوی کیا و دوم شدن پدرت در پروژه قرن طرفداری چیست؟

دیگر انتخاب کارشناسان عزیز است چون از دوران فوتبال پدرم زمان زیادی گذشته است و خیلی ها نمی دانند ابراهیم آشتیانی که بوده و سبک بازی اش چگونه بوده است. پدرم اولین کسی بود که اورلپ و نفوذ از کنار را در فوتبال ایران ابداع کرد، شاید اگر فیلم های گذشته بیشتر در اختیار بود اوضاع متفاوت بود. ضمن این که در همین فوتبال برزیل شاید امروز خیلی ها نیمار را از زیکو بهتر بدانند چون او را امروز می بیننید و زیکو را فراموش کرده اند.

پس اگر تو می خواستی انتخاب کنی پدر را انتخاب می کردی؟

بله با اختلاف بسیار، چون آقا مهدی اصلا مدافع راست نبود و در تمام دوران فوتبالش به جز مدت کوتاهی از تیم هامبورگ و تیم ملی همیشه هافبک راست و پیستون راست و مهاجم بوده است، من اگر می خواستم انتخاب کنم ایشان را برای هافبک راست انتخاب می کردم.

اما به هر حال پدر از زرینچه، حسن نظری و همه دفاع راست های بعد از دوران خودش و قبل از دوران خودش بهتر رای داشته است.

واقعا جای افتخار دارد، همین که هنوز پدرم این گونه با افتخار یاد می شود خوشحالم. البته باز هم فکر می کنم اگر برای دفاع راست گزینه های سنتی دفاع راست را کاندید می کردید پدرم نفر اول می شد.

از کسانی که قبل از انقلاب فوتبال شان تمام شد، در این فهرست تنها پدر تو و قلیچ خانی در تیم اول و دوم رای دارند و سایر گزینه های قدیمی تا دهه شصت فوتبال بازی می کردند، برایت جالب نیست؟

قطعا، خوشحالم کارشناسان و حتی مردم به این گزینه ها وفادار هستند، من بسیار خوشحالم که پدرم 46 سال است فوتبال را کنار گذاشته است و هنوز مردم به یاد او هستند.

به جز فوتبال و شرایط فنی، چه نکات دیگری در انتخاب ابراهیم آشتیانی در نظرات کارشناسان موثر است؟

فکر می کنم تحصیلات و شعور اجتماعی و اخلاق خوب پدر من از گزینه های برتری ایشان در جامعه باشد.

غیر از پدرت در نسل گذشته فوتبال کسانی هستند که تو را تحت تاثیر خود قرار می دهند؟

بله قطعا حمید استیلی که برایم مثل یک برادر و یک مشاور خوب است، متاسفانه این روزها سرپرست سابق تیم ملی درباره حمید استیلی حرف هایی زده که نگران کننده است. فوتبال ما قدر فرزندان خلف خود را نمی شناسد که این گونه حرف ها رد و بدل می شود.

پدر اصرار زیادی داشت که تو مثل خودش در تاریخ فوتبال ماندگار شوی اما تو بدشانس بودی.

بله، من سه بار رباط صلیبی جراحی کردم، زمانی که زیر 23 سال داشتم برای سپاهان و پرسپولیس در لیگ برتر بازی می کردم اما به هر حال هر کس قسمتی دارد، من تلاش دارم تا در مربیگری به استحقاق خودم و شایستگی نام پدرم برسم.

در رسانه ها حضور زیادی به عنوان کارشناس داری، دلیلش چیست؟

اهالی رسانه محبت دارند، کارشناسی من و به روز بودن من را پذیرفته و مردم آن را قبول داشته و از این باببت بسیار خوشحالم.

و قطعا با تلاشی که شاهدش هستم موفق خواهی شد.

ممنونم، من 2 هدف دارم اول بزرگ شدن خودم ان هم برای خدمت به فوتبال و دوم زنده نگه داشتن یاد مرحوم ابراهیم آشتیانی

و حرف دیگری در این گفتگو از دید تو جا مانده است؟

از رسانه طرفداری تشکر می کنم که به سرعت برق و باد جای خودش را در رسانه های کشور باز کرده و تبدیل به یک قطب مثبت و خدمتگزار برای فوتبال ایران شده است و از حسن نظر شما و لطف کسانی که پدر را انتخاب کرده اند تشکر می کنم.