...به بنگاه اقتصادی بروسیا دورتموند با مدیریت واتسکه خوش آمدید. اینجا استعداد خود را نشان دهید و ما شما را به یک باشگاه بزرگ می فرستیم تا تراز مالی خود را مثبت نگه داریم. قهرمانی؟ اینجا ما پول را می شناسیم. توان رقابت با بایرن را هم نداریم. مهم نیست فصلی دو سه بار از بایرن ببازیم. مهم نیست استعدادی که خودمان کشف کردیم (لواندوفسکی) در 26 بازی 27 گل به ما زده است! سهمیه اروپا را بگیریم بس است. موفقیت برای ما یعنی تراز مالی مثبت. بنگاه اقتصادی بروسیا دورتموند با مدیریت هانس یواخیم واتسکه در خدمت شماست...

بایرن مونیخ در 23 آوریل 2022 (شنبه سوم اردیبهشت 1401) با پیروزی 3-1 مقابل رقیب سنتی خود بروسیا دورتموند در ورزشگاه آلیانتس آرنا دهمین قهرمانی پیاپی خود در بوندس لیگا را جشن گرفت. البته اگر بتوان نام بروسیا دورتموند را رقیب بایرن مونیخ گذاشت!

امروز در طرفداری، ابتدا نگاهی می اندازیم به آمار و ارقام خفت بار بروسیا دورتموند مقابل بایرن مونیخ در سال های اخیر و بعد می پرسیم که آیا اصلا مدیران این باشگاه می خواهند با بایرن مونیخ رقابت کند یا خیر؟

بروسیا دورتموند در 8 دیدار اخیرش مقابل بایرن مونیخ بازنده بوده است. 6 شکست در بوندس لیگا رقم خورده و دو شکست نیز در سوپرکاپ فوتبال آلمان. دورتموند در این 8 بازی 24 گل دریافت کرده و 10 گل به ثمر رسانده است. آخرین پیروزی دورتموند مقابل بایرن به سوم آگوست 2019 بر می گردد که زرد و مشکی ها با لوسین فاوره در سوپرکاپ دو بر صفر بایرن نیکو کواچ را شکست دادند. آخرین پیروزی دورتموند در لیگ مقابل بایرن نیز در دهم نوامبر 2018 رقم خورد، دورتموند 3-2 در زیگنال ایدونا پارک بایرن را شکست داد. در آن بازی هم مربیان دو تیم لوسین فاوره و نیکو کواچ بودند.

مقایسه عملکرد بایرن و دورتموند در 12 فصل اخیر بوندس لیگا

  امتیاز جایگاه سرمربی امتیاز جایگاه سرمربی
2010/11 65 3 فن خال / یونکر 75 1 یورگن کلوپ
2011/12 73 2 یوپ هاینکس 81 1 یورگن کلوپ
2012/13 91 1 یوپ هاینکس 66 2 یورگن کلوپ
2013/14 90 1 پپ گواردیولا 71 2 یورگن کلوپ
2014/15 79 1 پپ گواردیولا 46 7 یورگن کلوپ
2015/16 88 1 پپ گواردیولا 78 2 توماس توخل
2016/17 82 1 کارلو آنچلوتی 64 3 توماس توخل
2017/18 84 1 آنچلوتی - هاینکس 55 4 بوش / اشتوگر
2018/19 78 1 نیکو کواچ 76 2 لوسین فاوره
2019/20 82 1 هانسی فلیک 69 2 لوسین فاوره
2020/21 78 1 هانسی فلیک 64 3 فاوره - ترزیچ
2021/22 (هفته 31) 75 1 یولیان ناگلزمن 63 2 مارکو روزه

مشخص است که طی 10 فصل اخیر دورتموند تنها در دو فصل موفق شده بایرن را به چالش بکشد. یک بار در فصل 2015/16 که توماس توخل با دورتموند رکورد بیشترین امتیاز تاریخ بوندس لیگا برای یک تیم دوم را به ثبت رساند. البته بایرن پپ گواردیولا به قدری فوق العاده کرد که دورتموند در هفته های پایانی قافیه را باخت. یکی هم در فصل 2018/19 که بایرن نیکو کواچ نوسان زیادی داشت و دورتموند با فاوره تنها دو امتیاز برای قهرمانی کم آورد.

حتی همین یک باری که در 10 سال اخیر دورتموند تنها دو امتیاز با قهرمانی فاصله داشته به خاطر عملکرد خوب دورتموند نبوده بلکه بایرن مونیخ عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داده که با همین عملکرد ضعیف هم قهرمان شد.

یورگن کلوپ، موهبت بزرگ برای مدیران بازنده دورتموند!

اما 12 سال پیش (فصل 2010/11) دورتموند توانست بعد از مدتها قهرمان بوندس لیگا شود. دو فصل پیاپی با یک تیم ارزان و بازیکنانی که بسیاری از آنها به رایگان جذب شده بودند، یورگن کلوپ دورتموند را قهرمان لیگ کرد. موفقیت هایی ارزشمند که حالا می فهمیم عامل اصلی آن یورگن کلوپ و استعدادیابی کم نظیرش بوده است. البته آن روزها هانس یواخیم واتسکه و میشائیل تسورک برای این موفقیت ها سهم بزرگی برای خود متصور بودند!

پر واضح است که با گذشت یک دهه و تنها یک سال به چالش کشیدن بایرن، نمی توان در آن موفقیت ها هم نقش چندانی برای مدیران دورتموند قائل شد. واتسکه که پیش از مدیریت یک مسئول خرید در دورتموند بود، به عنوان فرشته نجات دورتموند از ورشکستگی و رساننده باشگاه به اوج خود را مطرح کرد. اما این مدیر حالا نشان داده بیشتر مدیر یک بنگاه اقتصادی است تا یک باشگاه با قدمت. مدیران دورتموند ابتدای هر فصل می گویند تنها هدف شان کسب سهمیه است و قدرت به چالش کشیدن بایرن را ندارند. آن ها دورتموند را به وضعی رسانده اند که هواداران فوتبال اروپا از این باشگاه محبوب به عنوان یک سوپرمارکت نام ببرند. دورتموند تبدیل به پاتوق استعدادهای جوانی شده است که در این باشگاه فرصت عرض اندام و درخشش پیدا می کنند، با مبالغ بالا به باشگاه های سطح اول اروپا ترنسفر می شوند و باشگاه با این تجارت سود می کند.

واتسکه سالها است که به تراز مالی مثبت می نازد. او هر ساله در مجمع سالیانه باشگاه حساب ها را روی میز می گذارد و می گوید در دورانی که بسیاری از باشگاه ها شرایط مالی خوبی ندارند ما تراز مالی مثبت ثبت کرده ایم و آلمان نیازی به سرمایه گذار عرب و چینی ندارد.

اما آخرین باری که دورتموند به قهرمانی در لیگ و نمایش درخشان بالید به دوران یورگن کلوپ برمی گردد.

نه به قهرمانی، آری به تراز مالی مثبت

تراز مالی مثبت برای هوادار باشگاه قهرمانی نمی شود، لذت از فوتبال نمی شود. تراز مالی مثبت باعث نمی شود ستاره ها در تیم بمانند. ستاره های دورتموند در تمام این سالها با اولین پیشنهاد بزرگ از باشگاه های سطح اول اروپا از دورتموند رفته اند.

شما خود را جای یک بازیکن فوتبال بگذارید. اصلا فرض کنید جیدون سانچو هستید. ترجیح می دهید در باشگاهی بمانید که مدیرانش می گویند ما دنبال سهمیه هستیم و توان رقابت با بایرن نداریم یا باشگاهی را انتخاب می کنید که حداقل صحبت از بازگشت به اوج می کند و ستاره می خرد؟

این ذهنیت بازنده مدیران، تاثیرش را روی تک تک بازیکنان نیز گذاشته است. نمونه اش همین بازی شب گذشته دورتموند مقابل بایرن. دورتموند این فصل دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت، حداقل کاری که می توانست کند این بود که با یک بازی انتحاری اجازه ندهد رقیب سنتی! تحقیرش کند و مقابل چشم هواداران جشن قهرمانی در مونیخ بگیرد. اما دورتموند حتی انگیزه این کار را هم نداشت که حداقل یک هفته قهرمانی بایرن را به تعویق بیاندازد و جشن قهرمانی باوارایایی ها را خراب کند.

حاصل ذهنیت بنگاهی مدیران باشگاه می شود چنین تیم از پیش بازنده ای مقابل بایرن مونیخ. می شود هالندی که به خود زحمت دویدن و پرس کردن و قدر موقعیت گل دانستن را نمی دهد. وقتی صاحبان باشگاه دلشان قهرمانی و پیروزی نمی خواهد، چرا یک فوق ستاره باید به خود فشار بیاورد و برای این بازی ریسک کند؟ بدون فشار فصل را به پایان می رساند تا فصل آینده در یک باشگاه بزرگ و ابر قدرت بازی کند.

مدیران بایرن مونیخ و بروسیا دورتموند نان حضور پپ گواردیولا و یورگن کلوپ در بوندس لیگا را خوردند و خود را مدیران عالی دانستند. حالا تاثیر یک مربی در موفقیت باشگاه را می بینیم. ببینید کلوپ و پپ با لیورپول و سیتی چه کردند. سطح بازی دو تیم انگار متعلق به سیاره ای دیگر است. اما مدیران مغرور بایرن و دورتموند قدر نداستند و از نقش اصلی در موفقیت باشگاه غافل شدند. بایرن به قهرمانی هایش و همینطور حضور در بین قدرت های اروپا ادامه می دهد چرا که تمام ستارگان آلمانی و غیر آلمانی بوندس لیگا آرزوی حضور در بایرن را دارند. با این حال این بایرن را به هیچ وجه نمی شود با بایرن پر مهره و ستاره پپ گواردیولا مقایسه کرد.

  • جاناتان لیو از وب‌سایت گاردین نیز یادداشت مشابهی در این باره داشته است:

بروسیا دورتموند؛ جایی که رویاها محقق می شوند یا تیمی که نمی خواهد شماره یک باشد؟

به بنگاه اقتصادی واتسکه خوش آمدید...

دورتموند اما شرایط بایرن را ندارد. دورتموند آرزوی ستاره های یک کشور نیست، نردبان جوانان و استعدادهایی است که آرزوی رسیدن به باشگاهی بزرگ را دارند و می دانند این مدیران فقط پول می خواهد. می دانند اگر خود را نشان دهند و پیشنهاد خوبی بگیرند باشگاه هیچ مانعی بر سر راهش قرار نمی دهد و به سادگی اجازه جدایی می دهد.

به بنگاه اقتصادی بروسیا دورتموند با مدیریت واتسکه خوش آمدید. اینجا استعداد خود را نشان دهید و ما شما را به یک باشگاه بزرگ می فرستیم تا تراز مالی خود را مثبت نگه داریم. قهرمانی؟ اینجا ما پول را می شناسیم. توان رقابت با بایرن را هم نداریم. مهم نیست فصلی دو سه بار از بایرن ببازیم. مهم نیست استعدادی که خودمان کشف کردیم (لواندوفسکی) در 26 بازی 27 گل به ما زده است! سهمیه اروپا را بگیریم بس است. موفقیت برای ما یعنی تراز مالی مثبت. بنگاه اقتصادی بروسیا دورتموند با مدیریت هانس یواخیم واتسکه در خدمت شماست...

اگر افت کردید چطور؟ نگران نباشید! ما به شما تضمین بازگشت می دهیم. حتی اگر به بایرن رفتید و آنها دیگر شما را نخواستند، ما شما را به دورتموند برمی گردانیم. تضمین بازگشت، برای اولین بار در بنگاه اقتصادی دورتموند با مدیریت واتسکه...

تا زمانی که این مدیران با این نگرش در دورتموند هستند، بایرن مونیخ می تواند یک دهه دیگر هم قهرمان بوندس لیگا شود.