حبیبی می گوید باید مدیران تحصیل کرده ورزشی بر مسندهای مهم فوتبالی در عرصه ملی و باشگاهی قرار بگیرند.

حسن حبیبی سرمربی پیشین تیم ملی می گوید هدف ما باید برنامه‌ریزی برای صعود به مرحله دوم رقابت‌های جام جهانی باشد نه اینکه با صعود به جام جهانی فکر کنیم که به آرزوهایمان رسیده‌ایم.

به گزارش طرفداری و به نقل از خبرورزشی، تیم ملی ایران روز سه شنبه در مرحله مقدماتی جام جهانی به مصاف امارات می‌رود این در حالی است که ما جواز صعود به رقابت‌های جام جهانی قطر را کسب کرده‌ایم. به همین بهانه با حسن حبیبی سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان هم صحبت شدیم.

درخصوص شرایط جسمانی خودتان برایمان توضیح دهید؟

همانطور که قبلا هم گفتم مشکل اصلی من به اعصابم برمی‌گردد و باید سعی کنم استرس و اضطراب را از خود دور و بیشتر استراحت کنم. دوران نقاهت را پشت سر می‌گذرانم و زیر نظر پزشکان هستم.

درباره صعود تیم ملی به جام جهانی چه نظری دارید؟

من از این بابت خوشحالم و به همه ملی پوشان فوتبال کشورمان و همه مردم عزیز ایران تبریک می‌گویم اما یادمان باشد که فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی شرایط بسیار خوبی دارد و ما دیگر نباید صرفاً به حضور در جام جهانی قانع باشیم بلکه باید طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم در جام جهانی راهی مرحله دوم شویم. به اعتقاد من دیگر صعود به جام جهانی باید امری طبیعی برای فوتبال ملی ما و هدف گذاری ما کسب موفقیت در خود جام جهانی باشد.

تیم ملی روز سه شنبه با امارات بازی دارد و شما اولین مربی هستید که در تاریخ رویارویی دو تیم روی نیمکت ایران نشستید!

بله سال ۱۳۵۹ بود که در شهریور ماه دو بازی دوستانه مقابل امارات انجام دادیم. تیم ملی قصد داشت راهی جام ملت‌های ۱۹۸۰ شود و ما به امارات رفتیم و دو بازی با این تیم انجام دادیم که بازی اول را ۲ بر صفر بردیم و در بازی دوم با سه گل حریف را شکست دادیم و این تنها بازی تدارکاتی تیم ملی پیش از حضور در جام ملتهای آسیا بود.

گویا برای حضور در جام ملت‌های آسیا مشکلات زیادی داشتید!

بله ما به المپیک مسکو صعود کردیم اما نرفتیم و المپیک تحریم شد. یادم می‌آید در سال ۱۳۵۹ ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در جام ملت‌های ۱۹۸۰ شرکت می‌کرد که ابتدا مسئولین به ما گفتند باید این رقابت‌ها را تحریم کنیم! در نهایت به دلیل برخی الزامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و موافقت مسئولین راهی جام ملت‌ها شدیم. ما هیچ اردوی تدارکاتی نداشتیم و تنها به دو بازی دوستانه مقابل امارات بسنده کردیم.

و حضور در جام ملت‌های آسیا همزمان شد با حمله رژیم بعثی عراق به ایران...

بله شرایط بسیار سختی بود و این مسئله روی روحیه بازیکنان اثر منفی گذاشت.  همچنین کویتی‌ها میزبان بسیار بدی در جام ملت‌ها بودند و حتی قصد داشتیم مسابقات را ترک کنیم اما در نهایت شرایط طوری شد که ماندیم و ادامه دادیم و در پایان هم به مقام سومی جام ملتها رسیدیم. مطمئن باشید اگر آن اتفاق نمی‌افتاد عنوان قهرمانی خود را تکرار می‌کردیم ولی زمین و زمان بر علیه فوتبال ایران بود تا ما نتوانیم به مقام قهرمانی برسیم.

چرا در حالی که تیم ملی ما عملکرد بسیار خوبی دارد در رده باشگاهی شرایط بسیار بدی در فوتبال ایران حاکم است؟

به اعتقاد من مقصر اصلی حضور مدیران سیاسی و غیر فوتبالی در باشگاه‌های ماست و همینطور برخی مدیران غیر ورزشی که در فدراسیون صاحب منصب می‌شوند. وقتی فوتبالی نباشی نمی‌توانی تصمیمات اصولی و حرفه‌ای در مورد فوتبال بگیری لذا همین می‌شود که وضعیت باشگاه‌های ما بسیار به هم ریخته است و دو تیم استقلال و پرسپولیس هم به راحتی از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته می‌شوند. سالهاست تیم‌های ما از ضعف مدیریتی رنج می‌برند و نتوانسته اند برای خود ساختاری حرفه‌ای داشته باشند.

به اعتقاد شما باید چه کار کرد؟

باید مدیران تحصیل کرده ورزشی بر مسندهای مهم فوتبالی در عرصه ملی و باشگاهی قرار بگیرند و دولت نیز حمایت کند تا بتوانیم یک ساختار و شرایط درست حرفه ای در فوتبال ایران پیاده کنیم.

به اعتقاد شما ما تیم ملی سه بازی آینده خود را با پیروزی پشت سر می‌گذارد؟

بله البته مهمترین بازی ما مقابل کره‌جنوبی خواهد بود که در خانه حریف به میدان می‌رویم و کره ای‌ها علاوه بر اینکه می‌خواهند ایران را شکست دهند و سه امتیاز خانگی را بگیرند برای شان جدال با ایران حیثیتی است. ما باید تمام قدرت خود را وقف بازی باکره کنیم تا مثل همیشه مقابل این تیم به موفقیت برسیم.