به گزارش "ورزش سه"، «من خودم را فرسوده کرده‌ام و خالی شدم»؛ پپ گواردیولا در آوریل سال 2012 این اظهارنظر را مطرح کرد. او دوران خود در بارسلونا را در حالی به پایان رساند که بسیاری معتقد بودند زود این اتفاق افتاده است. گواردیولا طی دوران حضور خود در بارسلونا 14 جام از جمله دو لیگ قهرمانان، سه لیگ، دو جام جهانی باشگاه‌ها، دو سوپرجام اروپا، دو جام حذفی و سه سوپرکاپ اسپانیا به‌دست آورد اما تاثیر حضور او در بارسا خیلی بیشتر از جام‌ها بود.

بازی‌هایی مانند 5-0 مقابل رئال مادرید، یا فینال جام جهانی باشگاه‌ها مقابل سانتوس که در آن هافبک‌ها مانند قارچ بیرون آمدند (بوسکتس، ژاوی، اینیستا، سسک، تیاگو...) از بهترین‌های تاریخ باشگاه هستند.  موارد دیگر مثل 2-6 در برنابئو، پیروزی در لیگ قهرمانان مقابل بایرن، آرسنال، فینال ومبلی 2011 در برابر منچستریونایتد... یک فوتبال مدرن، با فشار تمام زمین، حرکت از جناحین و استفاده از فضاها که در آنها لیونل مسی به‌عنوان یک شماره 9 کاذب به میدان می‌رفت.

هنگامی که لاپورتا به لطف توصیه یوهان کرویف تصمیم گرفت که پپ گواردیولا را به‌عنوان سرمربی این تیم معرفی کند، شک و شبهه‌های زیادی در این‌باره وجود داشت. شکست برابر نومانسیا و سپس باخت به سانتاندر باعث شد رگبار انتقادات به سمت گواردیولا روانه شود. با این حال از آن به بعد بارسا به یکی از مورد حسادت‌ترین تیم‌های تاریخ تبدیل شد. گواردیولا هم بعد از آن فهمید که یک تیم درجه یک جهانی در اختیار دارد. منیت مسی، اتوئو یا آنری و غرور زلاتان ابراهیموویچ به‌همراه قدرت رهبری کارلس پویول با هسته اصلی تیم جوانان و بازیکنانی نظیر ژاوی، اینیستا، والدز و بوسکتس ترکیب بارسا شد.

گواردیولا رفت و بارسا ادامه دارد اما شرایط برای این تیم نسبت به آن زمان یکسان نبوده است. چرخه او در نهایت تبدیل به چرخه مسی شد. مربیانی نظیر تیتو ویلانووا، لوئیس انریکه، والورده، ستین و کومان این چرخه را طی کردند. البته دوران لوئیس انریکه تا حدودی متفاوت بود و او توانست به لطف برخی دیگر از بازیکنان از جمله ایوان راکیتیچ، نیمار و لوئیس سوارز دوران متفاوتی را رقم بزند.

اگرچه گواردیولا دوران فوق‌العاده‌ در بارسلونا داشت اما تصمیم گرفت که جدا شود چرا که چیزهایی می‌دید که خیلی دوست نداشت.‌ رابطه او با بازیکنان بزرگ تیم از جمله لیونل مسی، جرارد پیکه و فابرگاس مثل قبل نبود. او حتی از این جمله برای خداحافظی خود استفاده کرد: "بیش از این خودمان را آزاد خواهیم داد."

زمان زخم‌ها را التیام می‌بخشد، اما شکل خداحافظی گواردیولا شاید شایسته کسی نبود که تاریخ باشگاه را یک بار دیگر تغییر داد. قابل بحث است که پپ خودش نیز به برخی فضاها احتیاج داشت. خداحافظی گواردیولا زمانی عجیب‌تر شد که جایگزین او تیتو ویلانووا بود. هر طور که بود بارسلونا و گواردیولا راه خود را از یکدیگر جدا کردند اما این سرمربی بعد از 10 سال هنوز در اوج است و تیم‌های فوق‌العاده‌ای را هدایت می‌کند.

منبع: آاس