به گزارش "ورزش سه"، مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به پایان رسید که طی آن تیم ملی ایران به‌عنوان صدرنشین از گروه خود به مرحله بعد راه یافت ولی تیم‌های مدعی ژاپن و کره جنوبی با ایستادن در جایگاه دوم، توانستند بلیت حضور در دور بعدی مسابقات را رزرو کنند.

در شرایطی که تصور می‌شد تیم فوق‌العاده آماده ژاپن بتواند با ایستادن در رتبه اول گروه، راهی مرحله یک هشتم نهایی شود، اما این اتفاق رخ نداد و عملا نمودار درختی مسابقات کاملا به هم ریخت تا سامورایی‌ها به سمت دیگر جدول و بخشی که ایران حضور دارد راه پیدا کنند و کره جنوبی نیز در سمت دیگر نمودار ایستاد.

این نتایج باعث تغییرات مهمی در امتیازات تیم‌ها برای قرارگیری در رنکینگ جهانی فوتبال شد. ژاپن به واسطه دو پیروزی و یک شکست در مرحله گروهی و البته پیروزی‌هایی که در بازی‌های دوستانه پیش از آغاز مسابقات به دست آورد، با منفی 13.11 مواجه شد.

1983145

در سمت مقابل، ایران که توانست در این فیفادی برابر بورکینافاسو، اندونزی، فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات به پیروزی دست یابد، در مجموع صاحب 24.25 امتیاز مثبت شد و همین موضوع اختلاف فراوانی که میان تیم ملی و سامورایی‌ها ایجاد شده بود را کاهش داد.

در شرایطی که در آخرین رنکینگ رسمی اعلام شده توسط فیفا اختلاف میان ایران و ژاپن 55.11 امتیاز بود، حالا این عدد به 17.75 امتیاز کاهش یافته که این موضوع نشان می‌دهد رسیدن شاگردان امیر قلعه‌نویی به رتبه نخست آسیا، بیش از هر زمان دیگری در دسترس است و در صورت حذف سامورایی‌ها در دور بعد و یا حتی شکست در بازی مستقیم مقابل ایران، می‌تواند این دستاورد بزرگ را برای تیم ملی به ارمغان بیاورد.

فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن در شرایطی به 17.75 امتیاز کاهش یافته که دقیقا طی یک سال گذشته، هیچ‌گاه این دو تیم چنین اختلاف اندکی با یکدیگر نداشته‌اند و همواره سامورایی‌ها با فاصله زیادی در رتبه اول آسیا جای داشته و حتی در آخرین رنکینگ رسمی فیفا نیز به جایگاه هفدهم جهان صعود کرده بودند.

1983144

در زیر به میزان فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن در رنکینگ‌های رسمی فیفا طی یک سال گذشته نگاهی می‌اندازیم:

* تاریخ اعلام رنکینگ رسمی: 22 دسامبر 2022 – فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن: 41.35 امتیاز
* تاریخ اعلام رنکینگ رسمی: 6 آپریل 2023 – فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن: 35.36 امتیاز 
* تاریخ اعلام رنکینگ رسمی: 29 ژوئن 2023 – فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن: 39.37 امتیاز
* تاریخ اعلام رنکینگ رسمی: 20 جولای 2023 – فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن: 39.37 امتیاز
* تاریخ اعلام رنکینگ رسمی: 21 سپتامبر 2023 – فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن: 43.94 امتیاز
* تاریخ اعلام رنکینگ رسمی: 26 اکتبر 2023 – فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن: 45.69 امتیاز
* تاریخ اعلام رنکینگ رسمی: 30 نوامبر 2023 – فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن: 55.11 امتیاز
* تاریخ اعلام رنکینگ رسمی: 21 دسامبر 2023 – فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن: 55.11 امتیاز

1983146

حالا و در شرایطی که هنوز رنکینگ رسمی فیفا اعلام نشده، اما در رتبه‌بندی آنلاین، ایران توانسته است فاصله امتیازی خود با ژاپن را به 17.75 امتیاز کاهش دهد. ایران در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا باید به مصاف سوریه برود و ژاپن نیز با بحرین روبرو خواهد شد. در صورت پیروزی غول‌های آسیا، آنها در دور یک چهارم نهایی به مصاف هم خواهند رفت. برنده این مسابقه، می‌تواند تا مدت‌ها، رتبه نخست آسیا را از آن خود کند و باید دید که در نهایت و با پایان جام ملت های آسیا، این جایگاه به چه کشوری خواهد رسید.

لازم به ذکر است که کره‌جنوبی نیز پس از دو تساوی ناامیدکننده برابر اردن و مالزی، رتبه سوم آسیا را از دست داده و این جایگاه به‌صورت موقت، به استرالیا رسیده است.