به گزارش "ورزش سه"، مباحث فنى، ارنج تيم ملى، برنامه‌هاى تاكتيكى، آناليز حريف و شيوه‌هاى دفاعى و تهاجمى كه توسط سرمربى تيم ملى براى رويارويى با ژاپن در ساعت ١٥ روز شنبه چهاردهم بهمن و مرحله يك چهارم نهايى جام هجدهم ملت‌هاى آسيا مورد استفاده قرار خواهد حيطه تصميم گيرى امير قلعه‌نویى است اما امير بايد براى رفتن به نيمه نهايى اول از همه دست به تغيير و تعويضى حياتى و بزرگ بزند.

تغيير و تعويض امير قلعه‌نویى سرمربى تيم ملى به دست امير قلعه‌نویی، تغيير و تعويضى كه بايد از همين لحظه اعمال شود.

او يك‌بار ديگر به‌عنوان سرمربى با تيم ملى به يك چهارم نهايى جام ملت‌هاى آسيا رسيده آن هم به فاصله ١٧ سال از ٢٠٠٧ تا ٢٠٢٤ اما يك تفاوت چالش برانگيز و تاريخ‌ساز؛ ژاپنى‌ها در اين مرحله نسبت به يك چهارم نهايى هفده سال قبل جايگزين كره‌جنوبى شده‌اند.

تيم اول و دوم رنكينگ فيفا در قاره آسيا بى‌شك حساس‌ترين و جذاب‌ترين ديدار جام هجدهم را نه در فينال كه در مرحله حذفى مقابل هم برگزار مى‌كنند تا تيم برنده رستگار و خوشبخت به نيمه نهايى برود و تيم مغلوب چمدان‌ها را براى بازگشت به كشورش ببندد.

1985719

امير بايد قلعه‌نویی را براى ديدار با ژاپن از همين لحظه عوض كند و تغيير دهد، مباحث فنى، انتخاب بازيكنان يا همان ارنج، تعويض‌ها، شيوه‌هاى دفاعى و تهاجمى حوزه‌ى اختيارات او و كادر فنى است، براى فلسفه فوتبالى سرمربى كه ما نسخه نمى‌پيچيم اما رفتار اجتماعى و رسانه‌اى را مى‌شود منصفانه با متر و معيار انصاف خواستار تغيير و تعويض شد.

امير قلعه‌نویى در جام هجدهم بيشتر از هر بزرگى در دنياى فوتبال شبيه شده به كاراكتر مارچلو ليپى مربى مشهور، موفق و بزرگ ايتاليا كه به‌عنوان سرمربى كشورش را قهرمان جام جهانى ٢٠٠٦ آلمان كرد.

چهره مارچلو ليپى را به ياد داريد؟ عبوس، در هم رفته، اخمو، ساكت، آرام، كم حرف، با كمترين طراوت ممكن و لبخند بر لب. درست مثل چهره‌اى كه از روز آغاز جام ملت‌هاى هجدهم آسيا به ميزبانى قطرى‌ها از سرمربى تيم ملى فوتبال ايران در ذهنمان نقش بسته است. امير قلعه‌نویى بايد تغيير كند و دست به تعويض بزند، گله كردن از گذشته‌ها، نبش قبر، واكاوى خاطرات قبل، نقب زدن به ديروز دردى دوا نخواهد كرد.

آقاى قلعه‌نویى، ديروز، جام ملت‌هاى ٢٠٠٧، ضربات پنالتى، بازى با كره، حذف بدون باخت، باندهاى بر عليه و ضد شما، كارلوس كي‌روش، دورى از نيمكت تيم ملى، مشكلات، آسيب‌ديدگى‌ها، دلگيرى و ناراحتى شما از دو سه بزرگ تيم ملى يا گل نزدن مقابل سوريه و... همه و همه گذشته است و فردا روز ديگريست.

1985720

قلعه‌نویى ابتدا بايد با تغيير و تعويض كاراكتر خود جدال سخت كنفرانس مطبوعاتى شب قبل از ديدار با ژاپن را با چهره‌اى بشاش، با لبخند، با تزريق اميد، با اقتدار، با قدرت و مقتدرانه، با كلام نافذ، با نمايش شمايلى برنده قدرتمندانه پيروز شود.

امير بايد كنار خط ديدار ايران و ژاپن با لبخند، انرژى متفاوت، فعال و گوارديولا وار به سمت نيمه نهايى هدايت كند.
بازى ايران و ژاپن بى‌شك جدال تيم اول و دوم امروز رنكينگ آسياست، مسابقه قهرمان چهار دوره قاره كهن با تيمى كه سه بار جام را بالاى سر برده است. مسابقه‌اى كه از ابتداى تاريخ تا امروز شش‌بار ما برده‌ايم، شش‌بار ژاپنى‌ها و شش‌بار هم با تساوى نمايش دو تيم به پايان رسيده است.

همه چير برابر است و با گذر از اين مرحله مى‌توانيم ركورد قهرمانى‌هاى دو كشور و تعداد جام‌هاى ملت‌هاى آسيا را هم برابر كنيم اما با اين تفاوت كه كفه ترازوى بردهاى ايران نسبت به حريف عنوان‌دار و كهنه كار سنگين‌تر خواهد شد.

براى بردن ژاپن اول بايد كاراكتر امير قلعه‌نویى تبديل به مربى شود كه تمام كوله‌بار گذشته را زمين گذاشته و سبك بال عزم خود را جزم كرده تا نسخه ژاپن را از خود كنفرانس رسانه‌اى قبل از بازى بپيچد.

پوریا تابان