نحوه استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدیویی در لیگ برتر زمینه‌ساز انتقادات بزرگی شده است 

طرفداری | در حالی که کمتر از 48 ساعت دیگر پرونده لیگ برتر بسته می‌شود، حواشی VAR ادامه دارد. 

وولورهمپتون 16 امتیاز را با دخالت‌های صحیح / اشتباه سیستم کمک داور ویدیویی از دست داده است. به همین علت گرگ‌ها خواستار توقف استفاده از VAR در لیگ برتر هستند. دیدگاهی که موافق و مخالف زیادی دارد. یورگن کلوپ در آخرین نشست خبری خود مشکل را «نحوه استفاده» از این تکنولوژی عنوان و اعلام کرد که برای کنار گذاشتن آن رای خواهد داد. در بین مدیران تیم‌های انگلیسی، 13 باشگاه به جای حذف، خواهان اصلاح VAR هستند. دیدگاهی که حمایت سران فوتبال انگلیس را در پی داشته و آن‌ها امیدوار هستند از فصل آینده با معرفی تکنولوژی‌های جدیدی مثل آفساید نیمه‌خودکار، اعتراض‌ها را کاهش دهند. کمک داور ویدیویی که از سال 2019 در لیگ برتر معرفی شده است، روز ششم ژوئن برای ادمه استفاده به رای گذاشته می‌شود.

اتلتیک، معتبرترین رسانه فوتبال انگلیس و جهان در وبسایت خود نظرسنجی‌ای بین هواداران تیم‌های مختلف در مورد سیستم VAR تدارک دید. به شکلی عجیب، اکثریت هواداران انگلیسی مخالف VAR هستند. در صورتی که این رای‌گیری در روز ششم ژوئن در نشست سالانه لیگ برتر تکرار شود، طرح وولورهمپتون اجرا خواهد شد. اگرچه در این لحظه بعید است چنین موضوعی انجام بگیرد.

به جز منچسترسیتی، استون ویلا، آرسنال، کریستال پلاس و فولام، اکثر هواداران سایر تیم‌ها خواهان حذف VAR هستند

هواداران آرسنال - 60% موافق VAR

جیمز مک‌نیکولاس، خبرنگار ویژه آرسنال در اتلتیک توضیح می‌دهد:

شاید این موضوع عجیب به نظر برسد که چرا اثریت هواداران آرسنال با وجود نقش مهم VAR در شکست نوامبر آن‌ها مقابل نیوکاسل، خواستار ادامه استفاده از آن هستند. به احتمال زیاد، بسیاری از هواداران آرسنال بر این باورند که مشکل چندانی در خود تکنولوژی VAR نیست، بلکه در نحوه اجرا و افرادی است که مسئولیت استفاده از آن را برعهده دارند. همچنین، ذکر این نکته ضروری است که باشگاهی به بزرگی آرسنال، هواداران بین‌المللی قابل توجهی دارد که بسیاری از آن‌ها به استفاده بدون مشکل از تکنولوژی ویدیویی در ورزش‌های داخلی کشورشان عادت کرده‌اند.

هواداران چلسی - 53% مخالف VAR

سایمون جانسون، خبرنگار ویژه چلسی در اتلتیک توضیح می‌دهد:

با توجه به داوری‌های بحث‌برانگیز که اخیرا علیه چلسی وجود داشته است، شاید این موضوع عجیب به نظر برسد که چرا تعداد بیشتری از هواداران این تیم به حذف VAR رأی نداده‌اند. یکی از پرهزینه‌ترین این اشتباهات در نیمه‌نهایی جام حذفی مقابل منچسترسیتی در ومبلی رخ داد. جایی که داور، مایکل اولیور، نتوانست هند جک گریلیش روی ضربه ایستگاهی کول پالمر را تشخیص دهد. در کمال ناباوری، او حتی تغییر مسیر واضح توپ را برای اعلام کرنر ندید، اما داور VAR، دیوید کوت، تصمیمی برای دخالت در قبال آنچه به نظر یک پنالتی مسلم می‌رسید، نگرفت.

 

مائوریسیو پوچتینو پس از مردود شدن گل دقایق پایانی مقابل استون ویلا، VAR را «آسیب‌زننده به وجهه فوتبال انگلیس» خواند. او همچنین از عملکرد VAR در پیروزی مقابل برایتون راضی نبود، جایی که ریس جیمز پس از بازبینی به دلیل رفتار خشونت‌آمیز اخراج شد، اما طارق لمپتی برای ضربه منجر به مصدومیت مغزی میخایلو مودریک هیچ کارتی دریافت نکرد. به سختی می‌توان باز‌ی‌ای پیدا کرد که هواداران چلسی در مورد VAR اعتراضی نداشته باشند. 

هوادران لیورپول - 58% مخالف VAR

جیمز پیرس، خبرنگار ویژه لیورپول در اتلتیک توضیح می‌دهد:

با دیدن این آمار کمی غافلگیر شدم، چون لیورپول در سپتامبر گذشته مقابل تاتنهام، قربانی بزرگترین اشتباه VAR در این فصل شد. گل لوئیز دیاز در نیمه اول به اشتباه به دلیل آنچه کمیته داوران آن را «یک خطای انسانی قابل توجه» خواند، مردود اعلام شد. درن انگل، مسئول VAR، بعد از دیدن صحنه آهسته که به طور واضح نشان می‌داد دیاز در موقعیت صحیح قرار دارد، به داور سیمون هوپر گفت: «بررسی کامل شد» و به اشتباه یک تصمیم نادرست دیگر را تایید کرد. در واقع، دیاز آفساید اعلام شده بود و این تصمیم باید عوض می‌شد. در حالی که هوپر اجازه شروع مجدد بازی به تاتنهام را داد، به همکارانش گفت: «کارتان خوب بود بچه‌ها». کمیته داوران لیگ برتر از لیورپول عذرخواهی کرد و پروتکل‌های خود را تغییر داد، اما این اشتباه برای لیورپول که در نهایت با نتیجه 2-1 شکست خورد، گران تمام شد.

در ماه دسامبر، جنجال دیگری به پا شد. خطای هند مارتین ادوگارد در تساوی 1-1 لیورپول و آرسنال پنالتی اعلام نشد. دیوید کوت، مسئول VAR، تصمیم گرفت کریس کاوانا را برای بازبینی فرا نخواند. هاوارد وب، رئیس کمیته داوران لیگ برتر اعتراف کرد که باید یک ضربه پنالتی به سود لیورپول اعلام می‌شد

در ماه مارس نیز کلوپ خشمگین شد. مایکل اولیور برخورد جرمی دوکو با الکسیس مک آلیستر را پنالتی تشخیص نداد. استوارت اتول در اتاق VAR به اولیور گفت جرمی دوکو توپ را لمس کرده است. 

هواداران منچستریونایتد - 55% مخالف VAR

دن شلدون، خبرنگار ویژه منچستریونایتد در اتلتیک توضیح می‌دهد:

می‌توان ادعا کرد که آرای نزدیک هواداران منچستریونایتد به خاطر این است که در طول فصل تصمیم‌های VAR، در کنار اشتباهات موجود، گاهی به سود آن‌ها نیز رقم خورده است. آن‌ها خوش‌شانس بودند که در بازی آغازین فصل، خطای پنالتی آندره اونانا روی بازیکن وولورهمپتون دیده نشد. با این حال اریک تن هاخ همچنان از آفساید اعلام شده الخاندرو گارناچو مقابل آرسنال در ماه سپتامبر ابراز ناراحتی می‌کند، هرچند که گارناچو واقعا در موقعیت آفساید قرار داشت.

حتی در بازی مقابل نیوکاسل در چهارشنبه، سفیان امرابط خوش‌شانس بود که به دلیل خطا بر روی آنتونی گوردون، از اعطای یک پنالتی به حریف فرار کرد؛ بنابراین در حالی که هواداران یونایتد از برخی تصمیمات VAR عصبانی خواهند شد، اما نمی‌توانند بیش از حد هم شکایت کنند.

هواداران منچسترسیتی - 63% موافق VAR

تام هریس، خبرنگار ویژه منچسترسیتی در اتلتیک گزارش می‌دهد:

منچسترسیتی یکی از اولین تیم‌هایی بود که طعم تلخ دوران VAR را چشید، جایی که گل دقیقه آخری رحیم استرلینگ مقابل تاتنهام در لیگ قهرمانان 2019 به دلیل آفساید مردود اعلام شد. از آن زمان به بعد، اکثر تصمیم‌های بحث‌برانگیز علیه تیم گواردیولا، در همان بازی به پایان رسیده است. به عنوان مثال، دسامبر گذشته سایمون هوپر با سوت اشتباه خود مانع از حمله منچسترسیتی مقابل تاتنهام شد. تکل خشن جرمی دِکو روی الکسیس مک آلیستر، یکی دیگر از صحنه‌های جنجالی این فصل بود که به سود سیتی رقم خورد، اما بی‌تفاوتی آشکار هواداران سیتی نسبت به حذف VAR احتمالا بیشتر به این خاطر است که آن‌ها احساس می‌کنند، صرف نظر از نحوه قضاوت، همچنان با فوتبال‌شان به پیروزی می‌رسند.

هواداران تاتنهام - 74% مخالف VAR

آنژ پوستکوعلو در طول فصل یکی از منتقدان کمک داور ویدیویی بوده است، اما اعراض‌های او به چشم‌اندازی وسیع‌تر می‌نگرد. او به برخی از اثرات جانبی این فناوری اشاره کرده است، از جمله تضعیف جایگاه داوران، سخت‌تر شدن اجرای سبک بازی پر فشار به دلیل توقف‌های طولانی VAR و افزایش خطر مصدومیت بازیکنان پس از وقفه‌های زیاد ناشی از بازبینی VAR.