به گزارش "ورزش سه"، ژوائو پالینیا با اشاره به په‌په پس از این که او به عنوان مسن‌ترین بازیکن در یورو ۲۰۲۴ با ۴۱ سال و ۱۰۹ روز تبدیل شد می‌گوید: «او ۴۱ ساله است اما طوری با یورو روبرو می‌شود که انگار اولین بار است در این مسابقات حضور دارد.»

دو هم‌تیمی سابق او در رئال مادرید هم با فاصله کمی دنبال این بازیکن هستند: کریستیانو رونالدو که ۳۹ سال و ۱۳۰ روز دارد و همچنین لوکا مودریچ که ۳۸ سال و ۲۷۷ روز دارد و هر دو در این مسابقات حاضر هستند. 

فاصله سنی په‌په با لامین یامل که با ۱۶ سال و ۳۳۷ روز جوان‌ترین بازیکن حاضر در یورو به حساب می‌آید ۲۳ سال و چهار ماه و ۱۶ روز است. دشان در پاسخ به اختلاف سنی نسبتا مشابه بین ژیرو و امری گفته بود که او می‌تواند پدرش باشد، جمله‌ای که اینجا هم صادق است. 

این تنها رکوردی نیست که په‌په می‌تواند آن را بشکند. او به دنبال است که رکورد گابور کرالی با ۴۰ سال و ۸۶ روز به عنوان مسن‌ترین بازیکنی که فرصت بازی در یورو را به دست آورده هم بشکند و از رکورد لوتار ماتئوس با ۳۹ سال و ۹۱ روز به عنوان مسن‌ترین بازیکن جز دروازه‌بان در یورو هم عبور کند. 

2045025

رکوردهای پیچیده‌تر دیگری هم در دسترس او قرار دارد. ریکاردو کاروالیو با ۳۸ سال و ۵۳ روز مسن‌ترین بازیکنی است که فاتح این جام شده است. ایویکا واستیچ با ۳۸ سال و ۲۵۷ روز مسن‌ترین گلزن یورو است و لئوناردو بونوچی با ۳۴ سال و ۷۱ روز مسن‌ترین بازیکنی است که در فینال گلزنی کرده است. 

هرچند شاید هیچ یک از این موارد هم برای او دور از دسترس نباشد. په‌په در فصلی که گذشته به مسن‌ترین بازیکن در تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شد و همچنین عنوان مسن‌ترین گلزن این مسابقات را هم از آن خود کرد.

اتفاقی که در سال ۲۰۰۱ وقتی وارد پرتغال شد غیرممکن به نظر می‌رسید. او در گفتگو با تریبونا اکسپرس اظهار داشت: «من به تنهایی از برزیل آمدم. ساعت شش صبح رسیدم و پرواز بعدی که از مادیرا به ماریتیمو بود ساعت یازده شب بود. هجده سال داشتم و پولی که همراهم بود معادل پنج یورو بود.

با آن پول باید بین تماس با مادرم یا خریدن ساندویچ انتخاب می‌کردم. با خودم فکر کردم که باید خیال مادرم را راحت کنم. یادم است که به رستورانی رفتم و پرسیدم چیزی برای خوردن دارید و آنها گفتند بله اما من گفتم که پولی ندارم. او به من نگاهی دکرد و پس از مدتی با یک سینی که نان باگتی در آن بود برگشت. این اتفاق چنان من را تحت تاثیر قرار دارد که پس از آن همیشه سعی کردم به دیگران کمک کنم.»

او حالا در انتظار حضور در پنجمین یورو است. تنها رونالدو و کاسیاس به این رکورد رسیده بودند. او همچنین یکی از بازیکنانی است که بیشترین بازی ملی را در پرتغال دارد. او تا به حال ۱۳۷ بازی انجام داده و تنها رونالدو با ۲۰۷ و مورینیو با ۱۴۶ بیشتر از او بازی ملی دارند. 

2045026

روبرتو مارتینز درباره دعوت از این بازیکن گفت: «نقش په‌په در درون و بیرون زمین به واسطه تجربیات فردی و علاقه‌ای که به پیراهن تیم ملی پرتغال دارد بسیار مهم است. دیدن این که او چطور در ماه مارس توانست به ما در حفظ کلین‌شیت در دو بازی کمک کنده فوق العاده بود. وقتی او آماده باشد، بازیکن بسیار مهمی برای ماست.»

حتی خود په‌په هم که موفق شد در جام جهانی ۲۰۲۲ به مسن‌ترین بازیکنی تبدیل شود که در مرحله حذفی جام جهانی گلزنی کرده درباره جوانی ابدی‌اش شوخی می‌کند: «من دوستی دارم که از برزیل عسل می‌آورد و با این عسل می‌تواند در برابر بسیاری از چیزها ایمن شوید. این راز من است.»

قرارداد این بازیکن با باشگاه پورتو در تاریخ ۳۰ ژوئن به پایان خواهد رسید و هنوز خبری از تمدید نیست و به نظر هم نمی‌رسد که چنین اتفاقی رخ دهد. او با پینتو داکاستا برای ادامه مسیرش به توافق رسیده بود اما حضور آندره ویلاش بواش به عنوان رییس جدید باشگاه پورتو شرایط را تغییر داد. 

رسانه‌های پرتغالی می‌گویند در صورتی که او بخواهد از دنیای فوتبال خداحافظی کند، این باشگاه پیشنهادی به او خواهند داد که در ساختار این باشگاه مشغول به کار شود. با این حال به نظر نمی‌رسد که او تصمیمی برای این کار داشته باشد. په‌په می‌خواهد به بازی ادامه دهد و پیشنهاد هم کم ندارد. براگا و باشگاه‌های عربستانی همین حالا هم پیشنهادهایشان را ارائه کرده‌اند.