به گزارش "ورزش سه"، حدود دو هفته قبل بود که کمیته مجوز حرفه‌ای رسما اعلام کرد تمام باشگاه‌هایی که در فصل آتی می‌خواهند مجوز حرفه‌ای دریافت و در مسابقات آسیایی حضور پیدا کنند؛ باید تیم زنان خود را تشکیل دهند. قانونی که به جز تیم‌های سپاهان و ملوان که پیش از این هم حضور فعالی در لیگ برتر فوتبال زنان داشته‌اند؛ سایر باشگاه‌ها را دچار چالش جدی خواهد کرد.

اما در میان 16 باشگاه لیگ برتری، هفت تیمی که سال گذشته موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای شدند و در فصل آتی هم شانس زیادی برای آسیایی شدن خود قائل هستند؛ بیش از سایر تیم‌ها به دنبال تشکیل تیم زنان خود رفته‌اند. پرسپولیس، استقلال، سپاهان، گل‌گهر، آلومینیوم اراک، فولاد خوزستان و تراکتورسازی تبریز هفت تیمی هستند که فصل گذشته برای آن‌ها مجوز حرفه‌ای صادر شد و در فصل جدید هم قطعا به دنبال اخذ این مجوز خواهند رفت. اما در این میان به جز سپاهان، بزرگ‌ترین مانع برای این شش تیم دیگر، نداشتن تیم زنان است.

2047639
تیم زنان سپاهان در فصل گذشته لیگ برتر زنان، هفتمین سال حضور خود در این لیگ را پشت سر گذاشت

با وجود اینکه این شش تیم در فصل نقل و انتقالات تابستان، این الزام را یک دغدغه جدید می‌دانند و تاکنون اقدام رسمی هم در این خصوص انجام نداده‌اند؛ اما یک قانون قطعی و مصوب شده از سوی فدراسیون فوتبال، کمک بسیار زیادی به آن‌ها خواهد کرد و احتمالا بعد از آگاهی باشگاه‌ها از این قانون، رغبت و عزم بیشتری هم برای تشکیل تیم زنان خود پیدا خواهند کرد. بر اساس «دستور العمل حاكم بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه‌هاي ليگ برتر براي سه فصل مسابقاتي 1403 تا 1406» که در جلسه مورخه 21/03/1403 هيات رئيسه فدراسيون فوتبال به تصويب رسيد، بازیکنان، کادرفنی و سایر عوامل باشگاه‌ها باید 3 درصد از قرارداد خود را به عنوان حق عضویت به حساب فدراسیون فوتبال واریز کنند. این قانون البته تا فصل گذشته 2/5 درصد بود و حالا با افزایش نیم درصدی مواجه شده است، اما ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانید بر اساس مصوبه سازمان لیگ، باشگاه‌هایی که تیم زنان خود را راه‌اندازی کنند؛ لازم نیست این درصد را به حساب فدراسیون فوتبال واریز کنند. در واقع فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر قصد داشته به این روش، باشگاه‌ها ترغیب به حضور در لیگ زنان کند!

2047640
بند 16 دستور العمل حاكم بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه‌های ليگ برتر براي سه فصل مسابقاتي 1403 تا 1406

برای مثال با در نظر گرفتن سقف بودجه 425 میلیاردی باشگاه پرسپولیس که صرف خرید بازیکن و عقد قرارداد با مربیان و سایر عوامل خواهد شد (این عدد بدون در نظر گرفتن پاداش آسیایی یا درآمد حاصل از فروش بازیکن و مربی است) و با لحاظ کردن این نکته که 3 درصد از مبلغ تمام قراردادها باید به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود؛ یعنی رقم 13 میلیاردی حق فدراسیون فوتبال خواهد بود که در صورت تشکیل تیم زنان این باشگاه، این مبلغ را دریافت نخواهد کرد و این باشگاه می‌تواند بدین شکل بخش قابل توجهی از هزینه‌های مربوط به تیم زنان خود را رفع کند.

ذکر این نکته ضروری است که در فوتبال زنان خبری از ارقام نجومی فوتبال مردان نیست. برای مثال تیم کهکشانی که فصل گذشته در لیگ برتر زنان حضور داشت و بودجه این تیم موجب تعجب همه شده بود؛ رقمی معادل 37 میلیارد را صرف خرید بازیکن و اعضای کادرفنی خود کرده بود. با این اوصاف پرسپولیس و استقلال حتی اگر بخواهند در فصل اول حضورشان در لیگ برتر زنان، در قامت قهرمانی ظاهر شوند؛ با این قانون فدراسیون فوتبال چیزی حدود 35 درصد از  بودجه خود را تامین شده خواهند دید.