به گزارش "ورش سه"، پرتغال با استعدادهای جوان زیاد یکی از مدعیان قهرمانی اروپاست. اما پرتغال قهرمانان قدیمی نیز دارد: په‌په 41 ساله و کریستیانو رونالدو که دو سال جوان‌تر است. دو ستاره‌ای که در فوتبال تاریخ‌سازی کرده‌اند.

په‌په در نوجوانی از برزیل راهی لیسبون پرتغال شد و استعداد او خیلی زود در ماریتیموی مادیرا کشف شد. او برای توقف یک روزه خود در لیسبون فقط پنج یورو در جیب داشت. په‌په آن را برای یک تماس تلفنی با مادرش ذخیره کرد. چیزی برای غذا نداشت و یکی از کارمندان یک فروشگاه زنجیره‌ای به او یک باگت داد.

1929962

در همان زمان، رونالدو، پسری از مادیرا، در آکادمی باشگاه معتبر لیسبون اسپورتینگ شروع به درخشیدن کرد. کریستیانو رونالدو که او نیز از خانه دور بود، بر دلتنگی وحشتناکی غلبه کرده بود. دلتنگی‌ای که در ابتدا باعث شد مادرش را با گریه صدا بزند. رونالدو همچنین باید با تمسخر سایر هم‌تیمی‌هایش که به لهجه او می‌خندیدند نیز کنار می‌آمد. تابستان 2001 او اولین بازی حرفه‌ای خود را برای اسپورتینگ انجام داد.

په‌په و رونالدو

امشب آنها برای پرتغال در مرحله یک هشتم نهایی قهرمانی اروپا مقابل اسلوونی در فرانکفورت به میدان خواهند رفت. 23 سال از آن روزها گذشته است. په‌په اکنون 41 ساله است، رونالدو 39 ساله، آنها مسن‌ترین بازیکنان مسابقات قهرمانی اروپا هستند، په‌په حتی مسن‌ترین بازیکن تاریخ مسابقات است، رونالدو هم بعد از او. 

این واقعیت که رونالدو هنوز مسن‌ترین گلزن رقابت‌ها نیست، او را در جریان شکست شگفت‌انگیز پرتغال در آخرین بازی گروهی مقابل گرجستان چنان عصبانی کرد که چیزی نمانده بود اخراج شود.

2045026

پرتغال از یک سو یکی از بهترین تیم‌ها و تیم مدعی قهرمانی با ستاره‌هایی مانند برناردو سیلوا و برونو فرناندز و استعدادهای جوان دیگر است و از طرفی هنوز پرتغال پیرمردهاست چون دوران حرفه‌ای په په و رونالدو هنوز به پایان نرسیده است.

مسابقه ادای احترام

رونالدو و په‌په در بازی با ترکیه از ابتدا کنار هم به میدان رفتند ولی در بازی با گرجستان مربی به په‌په استراحت داده بود. برابر ترکیه هواداران پرتغالی حاضر در ورزشگاه بارها برای این دو آواز خواندند و با هر بار پا به توپ شدن، تشویقشان می‌کردند. ادای احترام به دو اسطوره زنده و تمام نشدنی.

په‌په هنوز هم در دفاع یک هیولاست. او دو بار با دخالت به موقع اجازه نداد بازیکن ترکیه با گلر تک به تک شود و هیچ توپی را در زمین و هوا از دست نمی داد. او در هر دوئل پیروز می‌شد، همه چیز را در زمین و هوا پاک می‌کرد و در حملات شرکت می‌کرد. 

زمانی که او کمی قبل از پایان بازی تعویض شد، حتی هواداران حریف هم په په تشویق کردند و مربی او روبرتو مارتینز گفت: «اگر کسی بدون آگاهی قبلی بازی او را ببیند، هرگز نمی‌توانند باور کنند که په په در حال حاضر 41 سال دارد.»

تورنمنت رونالدو تا اینجای کار متفاوت‌تر بوده است. او در مقابل ترکیه، شانس زدن گل سوم را داشت ولی توپ را به برونو پاس داد تا همه به او بابت این فداکاری تبریک بگویند. 

2047216

مارتینز این حرکت را "تماشایی" خواند. مطبوعات از رونالدوی بالغ و فداکار نوشتند.

از طرفی مقابل گرجستان باز هم شاهد رونالدوی همیشگی بودیم که خیلی دوست داشت در یک بازی کم اهمیت به میدان برود تا آمارش را بهتر کند. 

در ششمین یوروی خود که یک رکورد است، فوتبالیستی که بیشترین بازی (210) و گل‌های ملی (130) را دارد، هنوز گل نزده است. با سرعت 32.7 کیلومتر در ساعت، او حتی به سریع‌ترین سرعت خود در مسابقات قهرمانی اروپا از زمان ثبت این داده‌ها (2012) دست یافت. با این حال، او در بین 100 بازیکن سریع مسابقات قرار نمی‌گیرد. مورد سن و سال که گاهی اوقات شما نمی‌توانید آن را دریبل کنید.

من همانی هستم که هستم، پرتغال همه چیز را به من داد

په‌په مدعی است: «ما در مورد رکوردها صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد اینکه چگونه می‌توانیم به تیم کمک کنیم صحبت می‌کنیم.»

یک داستان عشق واقعی بین او و پرتغال در فرودگاه لیسبون آغاز شد. او یک بار گفت که حرکت ساندویچ فروش تاثیر عمیقی بر او داشت و برای همیشه روی او اثر گذاشت. و در مادیرا هم با او خوب بودند. او سه سال در آنجا برای ماریتیمو بازی کرد تا اینکه باشگاه‌های بزرگ‌تر، ابتدا پورتو و بعداً رئال مادرید آمدند. مدت کوتاهی پس از نقل مکان به اسپانیا در تابستان 2007، او تابعیت پرتغالی را گرفت. 

2045180

او در دوره قبلی مسابقات قهرمانی اروپا گفت: «من همانی هستم که بودم زیرا پرتغال همه چیز را به من داد. بازی برای تیم ملی پرتغال راهی برای ادای دین بود.»

در همین حال، کپلر لاوران لیما فریرا (این نام واقعی په په است که از نام ستاره شناس یوهانس کپلر و دکتر آلفونس لاوران برداشته شده است. پدرش می‌گوید، فکر می‌کردم با این نام‌ها قطعا دانشمند خواهد شد) در 139 مسابقه ملی برای پرتغال شرکت کرده است. په‌په در بزرگترین بازی تاریخ پرتغال، فینال قهرمانی اروپا در سال 2016، مرد اول میدان بود. په‌په تنها کسی است که اجازه دارد در طول مسابقه نظرش را به رونالدو بدهد.

په‌په از حرفه‌ای بودن کامل به عنوان راز طول عمر فوتبالی خود یاد می‌کند. او 24 ساعت در روز برای فوتبال زندگی می‌کند. این را هر کسی در تیم ملی پرتغال بوده، تایید می‌کند. په‌په، ستاره و یک رهبر واقعی.

منبع: welt.de