سردبیر رسانه طرفداری در گفتگو با مجری برنامه از فوتبال چه خبر رادیو ورزش از طرح سقف قرارداد انتقاد کرد... 

مهدی هژبری، سردبیر رسانه طرفداری در گفتگو با امیرحسین طبسی، مجری برنامه از فوتبال چه خبر طرح کنرتل سقف قرارداد را یک طرح شکست خورده تلقی کرد.

به گزارش طرفداری، مهدی هژبری ابتدا در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که پرسیده بود؛ آیا ارقام و اعداد میلیاردی قراردادها متناسب با کیفیت فنی فوتبال ایران است، گفت:

فوتبال در ایران صنعت نیست، بازی است

فوتبال ایران اصلا ظرفیت پرداخت این مبالغ را ندارد. فوتبال در ایران یک صنعت درآمدزا نیست که باشگاه بیاید بخشی از درآمد خود را صرف خرید بازیکن کند. فوتبال در ایران یک بازی است که منابع مالی اش از سفره مردم تهیه می شود. به غیر از دو، سه باشگاه خصوصی، بقیه مستقیم و غیرمستقیم از بودجه دولتی ارتزاق می کنند و این ارقام 12 تا 18 میلیاردی و متاسفانه اخیرا 24 میلیاردی هیچ نسبتی با فوتبال ایران ندارد

در ادامه وقتی امیرحسین طبسی پرسید یعنی رقم الان به 24 میلیارد تومان رسیده است، مهدی هژبری پاسخ داد:

24 میلیارد تومان پیشنهادی بود که یک باشگاه برای حفظ بازیکن خود به او داد که این بازیکن قبول نکرد. احتمالا این بازیکن آپشن های جذابی از باشگاه خواهان خود گرفته بود که حاضر نشد حتی با 24 میلیارد تومان در تیم خودش بماند. یکی از این آپشن های جذاب، پرداخت کامل حق حضور در جام جهانی است. یعنی باشگاه به بازیکن می گوید سهم ما از حضور تو در جام جهانی را به خودت می دهیم که چون دلاری محاسبه می شود، رقم کمی نیست.

سقف قرارداد؟ شوخی اش هم قشنگ نیست

سردبیر رسانه طرفداری افزود:

برای کنترل این قیمت ها باید باشگاه های ایرانی با هم متحد و هماهنگ می شدند که نشدند. این که ما امروز بگوییم می خواهیم سقف قرارداد بگذاریم، شوخی اش هم قشنگ نیست. مگر در گذشته همین سقف قرارداد را تعیین نکردند، نتیجه اش را دیدیم دیگر، بازیکن ایرانی 70 تا 80 میلیون و نهایت 100 میلیون تومان می گرفت، چند بازیکن بودند که 200 میلیون قیمت داشتند و حدود 10 بازیکن هم بالای 500 میلیون طلب می کردند. آقایان آمدند برای کنترل آن ده بازیکن دانه درشت، سقف قرارداد 350 میلیون تومانی گذاشتند، نتیجه چه شد؟ آن بازیکنی که 100 میلیون می گرفت هم گفت من باید 350 میلیون بگیرم. هر بازیکنی از نگاه خودش و مدیر برنامه اش باید سقف قرارداد را بگیرد. آن ده بازیکن هم علاوه بر 350 میلیون سقف قرارداد، میله گرد، تیرآهن، ماشین، زمین، خونه و مجوز اسپانسر گرفتند. اگر یادتان باشد آن زمان کاپیتان یک تیم یک اسپانسر گرفته بود برای شورت تیم و پول را خودش برمی داشت. 

مهدی هژبری ادامه داد:

سقف که خوب است اگر برای باشگاه ها مامور هم بگذارند، تا خودشان نخواهند و هماهنگ نشوند نمی توانند این بازار را کنترل کنند. بازیکنی به باشگاه خودش رفته و گفته قرارداد 3 میلیارد تومانی فصل قبل من باید بشود 14 میلیارد، باشگاه گفته نمی دهم، به باشگاه رقیب مراجعه کرده و همین پول را گرفته، بازیکن دیگری قرار بوده 6 میلیارد بگیرد، مدیر برنامه اش گفته اگر 8 میلیارد ندهید، نمی بندم. باشگاه هم خواسته محکم مقابلش بایستد، گفته به سلامت و بازیکن رفته باشگاه دیگر و همین 8 میلیارد تومان را گرفته است. تا زمانی که باشگاه ها هماهنگ نباشند این افزایش قیمت خطرناک و بی رویه ادامه خواهد داشت.

سردبیر رسانه طرفداری تاکید کرد:

اگر فوتبال در ایران یک صنعت درآمدزا بود، هیچ اشکالی نداشت فوتبالیست ها 20 میلیارد در سال بگیرند چون واقعا آنها مگر چند سال می توانند بازی کنند؟ نه بیمه دارند نه بازنشستگی. من و شما چند فوتبالیست قدیمی را می شناسیم که الان واقعا گرفتار مخارج زندگی روزمره خود هستند. بازیکن امروزی این پیشکسوت را می بیند و می ترسد و حق دارد دنبال پول بیشتری باشد اما باید یک چارچوبی داشته باشیم. نباید فوتبال را تا این حد گران کنیم. می ترسم سه سال دیگر فوتبالی نداشته باشیم، با این هزینه ها باشگاه ها ورشکسته می شوند. من نمی گویم فوتبالیست پول نگیرد، بگیرد، نوش جانش اما این افزایش قیمت ها به ضرر فوتبالیست هاست و آنها که می توانند 14 سال پول خوب بگیرند، با ادامه این روند، سه سال بعد فوتبالی نمی ماند که پول بگیرند!

فوتبال در حال تبدیل شدن به ورزش لوکس است

مهدی هژبری در مخالفت با گران و لوکس شدن فوتبال گفت: 

سال ها پیش وقتی ستاره های این فوتبال مثل خداداد عزیزی و هم نسل های ایشان به دفتر روزنامه های ما می آمدند، نیم ساعت مصاحبه شان طول می کشید و دو ساعت سلام و علیک شان با مردم و همسایه ها و مردم دور آنها حلقه می زدند چرا که مردم فوتبالیست را از خودشان می دانستند اما امروز مردم، فوتبالیست ها را از خودشان نمی دانند. مردم امروز ارقامی را درباره دستمزد ستاره های فوتبال می شنوند که آنها را عصبی می کند. کیفیت فنی بالایی نمی بینند اما می شنوند آنها میلیارد میلیارد پول می گیرند. کارگری که دو شیفت در روز کار می کند و آرزوی این را دارد که ماهی 10 میلیون تومان درآمد داشته باشد و 10 میلیون برایش رویاست، وقتی می شنود یک فوتبالیست با تیم محبوب او مذاکره کرده و 14 میلیارد را قبول نکرده و به تیم رقیب رفته و 16 میلیارد گرفته، عصبی می شود. مردم در گذشته ستاره های فوتبال را دوست داشتند اما امروز یک کارگر وقتی این تفاوت را می بیند و 16 میلیارد را کنار ماهی 6 میلیون تومان خودش می گذارد، نمی تواند ستاره فوتبال را دوست داشته باشد. فوتبال کم کم از چشم مردم می افتد. سبک زندگی فوتبالیست دیگر سبک زندگی مردم نیست. بچه ها تا ده سال قبل همه به مدرسه فوتبال می رفتند اما امروز بسیاری از خانواده ها بچه های خود را به مدرسه والیبال و بسکتبال می فرستند. فوتبال در حال تبدیل شدن به بازی بچه پولدارها و تبدیل به یک ورزش لوکس است و این به جامعه آسیب می زند.

سردبیر طرفداری ادامه داد:

اگر فوتبال در چشم مردم محبوبیت خود را از دست بدهد، دیگر نمی توان توقع داشت به وقت یک زلزله یا سیل، یک علی دایی یا یک سردار آزمون برای کمک وارد گود شود و مردم را هم به صحنه بکشاند. به8 خاطر فوتبال این خیانت را در حق فوتبال و مردم نکنیم. دوستان ایجنت و مدیر برنامه حق خودشان را بگیرند. ستاره های فوتبال هم همین طور اما نه این ارقام نجومی که ظرفیت پرداختش در فوتبال ایران وجود ندارد. بازیکن جوانی که فصل قبل 4 گل زد و قراردادش هم 4 میلیارد تومان بود، اگر امسال 14 میلیارد تومان بگیرد، دیگر فوتبالیست نمی شود و همین پول زیاد او را نابود می کند. ما چقدر استعداد داشتیم که سوختند و نابود شدند؟ در دنیا اگر یک بازیکن جوان، دستمزدش افزایش پیدا کند، سریع باشگاه برای او مشاور اقتصادی استخدام می کند که راه سرمایه گذاری با پول را به او بیاموزد و راهکار مالی پیش پایش بگذارد که با آن پول اضافه، زندگی خودش را خراب نکند. اول مشاور علایق و تمایلات بازیکن را کشف می کند و بعد به او راهکار مالی می دهد. به یکی مثل سردار آزمون که به اسب علاقه دارد، می گویند برو پولت را در پرورش اسب سرمایه گذاری کن، یکی عاشق تولید است به سمت تولید هدایتش می کنند اما ما در کشورمان به فوتبالیست پول می دهیم و او را در این شهر بزرگ رها می کنیم و هر بلایی هم ممکن است سرش بیاید، ما چقدر استعداد داشتیم که با همین پول ها تلف شدند. 

مهدی هژبری در خاتمه گفت:

بازیکنی که زندگی حرفه ای نداشته باشد خودش آسیب می بیند. سیدجلال حسینی 40 سال را هم رد کرد اما مثل یک جوان 20 ساله بود، چرا؟ چون زندگی اش حرفه ای بود، چون 11 شب تهران را ندید، خودش هم نان این زندگی سالم را خورد و سال ها پول خوب گرفت. علی دایی عزیز، هر جای دنیا که بود ساعت 6 صبح باید می دوید و نرمش می کرد. خودش هم مزدش را گرفت. ولی ما جوانان با استعدادی داشتیم که در 22 سالگی سر از خانه فلان خواننده زیرزمینی در آوردند و حیف شدند. فوتبالیست امروزی باید از این ها درس بگیرد. امیدوارم اتفاقات خوبی برای فوتبال ما رخ بدهد. 

از فوتبال چه خبر، به تهیه کنندگی احمدرضا طاهری و اجرای امیرحسین طبسی، هر روز از رادیو ورزش پخش می شود.