تیم‌های بزرگ در این تابستان در جست‌وجوی جذب مدافعان باکیفیت هستند و برای رسیدن به این هدف باید هزینه‌های قابل‌توجهی انجام دهند

فعالیت‌های اصلی بازار نقل و انتقالات خیلی زود شروع شد. منچسترسیتی برای ارلینگ هالند، صحنه لم دادن روی مبل را بازسازی کرد تا نحوه رونمایی از این ستاره نروژی مثل آن عکس معروف دوران بچگی‌‌اش باشد. لیورپول با محمد صلاح تمدید کرد و از پول فروش سادیو مانه به بایرن مونیخ برای تامین هزینه‌های خرید داروین نونیز بهره برد. لالیگا بابت تمدید قرارداد کیلیان ام باپه با پاری سن ژرمن و دور زدن رئال مادرید، از پاریسی‌ها شکایت کرد. روملو لوکاکو یک سال پس از انتقال 115 میلیون یورویی‌اش به چلسی، با نقل قولی از شکسپیر به اینتر برگشت. بازگشت کریستیانو رونالدو به خانه نافرجام بود و پیوند آن‌ها قطع شده به نظر می‌رسد و روبرت لواندوفسکی بارها از قصدش برای ترک بایرن مونیخ صحبت کرده است. 

طرفداری | مثل همیشه، بیش‌ترین هزینه‌ها در بازار نقل و انتقالات برای خرید مهاجمان بوده است که البته یک استثنا هم داشته‌ایم؛ رئال مادرید برای خرید اورلین شوامنی از موناکو، صد میلیون یورو هزینه کرد. در بازاری که همیشه مختص جابه‌جایی مهاجمان است، بازار انتقال مدافعان مرکزی داغ و به شدت فعال شده به نحوی که ممکن است طی هفته‌های آتی بازار، فقط درباره انتقال مدافعان خبر بخوانیم. 

دومینوهای جذاب

هم‌چون داوید آلابا، رئال مادرید برای تقویت خط دفاعی‌اش یک انتقال رایگان داشت و آنتونیو رودیگر را به خدمت گرفت. آندریاس کریستنسن هم با همین نوع انتقال راهی بارسلونا شد تا چلسی در خط دفاعی‌اش با کمبود روبه‌رو شود. همین دو انتقال کافی است تا دومینوی جابه‌جایی مدافعان شروع شود. چلسی ماه‌ها است به جذب ژول کونده از سویا علاقه دارد. آن‌ها ماتیاس دلیخت را هم می‌خواهند و این مسئله، یوونتوس را به دردسر انداخته است. ماتیاس دلیخت در تیم مکس الگری یک رهبر درنظر گرفته می‌شد و به خصوص با رفتن جورجو کیه لینی، پیش‌بینی می‌شد نقش رهبری دلیخت در بیانکونری پررنگ‌تر شود.

بازوبند کاپیتانی یوونتوس به لئوناردو بونوچی رسیده اما این مدافع 35 ساله می‌داند سال‌های زیادی کاپیتان نخواهد بود و از دلیخت و مانوئل لوکاتلی به عنوان رهبران آینده یووه یاد می‌شود مشکل این‌جا است که از قرارداد این مدافع جوان هلندی فقط دو فصل باقی‌مانده و یووه در تلاش بود تا با تمدید قرارداد، مانع جدایی ارزان یا حتی رایگان او شود. تکرار سناریوی پائولو دیبالا برای یوونتوس غیرقابل تصور است و از طرف دیگر دلیخت می‌خواهد چالش تازه‌ای را احتمالا در بایرن مونیخ شروع کند. 

جورجو کیه لینی و ماتیاس دلیخت
ماتیاس دلیخت در کنار جورجو کیه لینی

بایرن مونیخ در خط دفاعی‌اش کمبود استعداد ندارد و مدافعان فرانسوی باکیفیتی چون بنژامن پاوار، دایوت اوپامکانو، تانگی نیانزو و لوکاس هرناندز در ترکیب ناگلزمان دیده می‌شوند اما بایرنی‌ها به یک رهبر نیاز دارند تا بتواند خط دفاعی را سازمان‌دهی و متحد کند. از زمان پیوستن داوید آلابا به رئال مادرید، خلا چنین رهبری در خط دفاعی بایرن حس می‌شود. نیکلاس زوله هم راهی دورتموند شده تا همراه با نیکو اشلوتربک، خط دفاعی زنبورها را مستحکم کند. 

فروش قریب‌الوقوع دلیخت و جدایی کیه لینی از یوونتوس باعث شده یک دغدغه مهم برای تیم نقل و انتقالات بیانکونری ایجاد شود. البته آن‌ها در ژانویه جذب فدریکو گاتی، شاگرد بنای سابق از فروزینونه را قطعی کردند که کار جدید این مدافع 24 ساله، ساخت یک دیوار مقابل وویچک شزنی خواهد بود. با این‌حال گاتی اولین فصلش در سری آ را سپری خواهد کرد و فقط تکیه کردن به او، نمی‌تواند خیلی تصمیم مطمئنی باشد. به همین دلیل، یووه در بازار باید مدافعان جدیدی بخرد.

باید دید آیا یوونتوس می‌تواند کالیدو کولیبالی را متقاعد کند که پا جای پای گونزالو هیگواین بگذارد و از محبوبیت خود در شهر ناپولی دست بکشد یا خیر. همین مسئله درباره اورلیو دی لورنتیس هم صادق است؛ آِیا او حاضر است با دشمن قسم‌خورده سر میز مذاکره بنشیند و کولیبالی را به یووه بفروشد؟ بیانکونری می‌داند این مدافع باتجربه سنگالی وارد سال پایانی قراردادش با ناپولی شده و این تیم هم در تلاش است هزینه‌هایش را کم کند. گابریل ماگالاش از آرسنال و پرسنل کیمپمبه، دیگر گزینه‌های مطرح و اسمی هستند که می‌توانند به عنوان جانشین دلیخت در یوونتوس در نظر گرفته شوند. 

کالیدو کولیبالی
گل پیروزی‌بخش کالیدو کولیبالی برای ناپولی که وارد دروازه یوونتوس شد

دفاع سه نفره، ترند تاکتیکی روز

یک مسئله دیگر که باعث افزایش علاقه تیم‌های بزرگ به خرید مدافعان مرکزی شده، یک ترند تاکتیکی جدید است. این روزها باشگاه‌های سطح بالا بیش‌تر از سیستم سه دفاعه استفاده می‌کنند. چلسی در فصل 21-2020 با استفاده از همین سیستم فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد. در سال 2022 هم آینتراخت فرانکفورت و آاس رم با بهره‌گیری از سیستم سه دفاعه توانستند قهرمان لیگ اروپا و لیگ کنفرانس شوند. بایرن مونیخ و دورتموند در فصل گذشته بارها از سیستم سه دفاعه بهره بردند و کریستوف گالتیه، سرمربی جدید پاری سن ژرمن در اولین نشست خبری‌اش به عنوان سرمربی این تیم گفت به طور جدی به استفاده از سیستم سه دفاعه فکر می‌کند.

به همین علت است که پاری سن ژرمن برای جذب میلان اشکرینیار از اینتر اصرار می‌ورزد. کاپیتان تیم ملی اسلواکی که پنج فصل پیش به سن سیرو آمد، به‌خوبی در سیستم سه دفاعه اینتر جواب داده و به یکی از ستون‌های اینتر تبدیل شده. جوزپه ماروتا، مدیر اجرایی اینتر برای پرکردن جای خالی اشکرینیار چند گزینه جذاب مد نظر دارد. یکی از آن‌ها نیکولا میلنکوویچ از فیورنتینا است و گلیسون برمر، برترین مدافع سری آ در فصل 22-2021 احتمالا جانشین استفان دی فرای می‌شود که از روزهای اوجش فاصله گرفته است. 

آنتونیو کونته که با سیستم سه‌دفاعه‌اش در ایتالیا همیشه نتیجه گرفته، فلسفه‌اش را در لیگ برتر انگلیس و باشگاه تاتنهام هم جا انداخته است. در فصل گذشته که کونته جانشین نونو اسپریتو، سرمربی کنونی الاتحاد عربستان شد، از بازیکنانی چون بن دیویس و اریک دایر در خط دفاع سه نفره‌اش استفاده کرد. کلمن لنگله، مدافع فرانسوی افت کرده بارسلونا به تازگی راهی تاتنهام شده است؛ مسلما لنگله جذاب‌ترین گزینه بازار نیست اما ظاهرا او قرار است در سیستم کونته کارایی داشته باشد. کونته می‌خواهد مدافعان مرکزی‌اش که متمایل به چپ و راست هستند، بتوانند به خط هافبک کمک کرده و در حملات مشارکت داشته باشند؛ درست مثل باستونی و اشکرینیار در اینتر.

با استفاده از دفاع سه نفره به جای بهره‌گیری از خط دفاعی سنتی، تیم‌ها به پوشش بیش‌تری در عقب زمین نیاز دارند و هر تیم با دفاع سه نفره باید حداقل پنج مدافع در ترکیبش داشته باشد. منچستریونایتد همین حالا شش مدافع مرکزی دارد و به‌نظر نمی‌رسید که آن‌ها به دنبال جذب مدافع جدیدی باشند اما شیاطین سرخ برای خرید لیساندرو مارتینز، مدافع آرژانتینی آژاکس با آرسنال رقابت می‌کنند. مارتینز در اصل هافبک دفاعی بوده اما به قلب خط دفاع منتقل شده و این یعنی او به‌واسطه پرورش یافتن در مکتب آژاکس، چند پسته بودن و بازی با پای خوبش، یک گزینه ایده‌آل برای تیم اریک تن هاخ به شمار می‌رود. مارتینز می‌تواند توازن را در خط دفاع منچستریونایتد برقرار کند چرا که تاکنون رافائل وارانِ دو پا، تنها مدافعی است که می‌تواند از پای چپش بهره ببرد. 

لیساندرو مارتینز
لیساندرو مارتینز که بهترین بازیکن فصل آژاکس شد، در تیم ملی آرژانتین هم به تازگی فیکس شده است

افزایش تقاضا برای مدافعان بازی‌ساز

تقاضا برای خرید مدافعانی که بتوانند بالا بازی کنند و از عقب بازی‌سازی داشته باشند برای نسل جدید مربیان بسیار بالا رفته است. به همین علت است که پائو تورس، مدافع ویارئال هم مشتریان زیادی در بازار دارد. چلسی هم برای تقویت خط دفاعی‌اش سراغ ناتان آکه از منچسترسیتی رفته تا در کنار ملنگ سار نامطمئن، یک مدافع چپ‌پای دیگر در اختیار توخل قرار گیرد. 

باید دید در بازاری که مختص مدافعان خواهد بود، تیمی برای خرید مدافع، رکورد جابه‌جا می‌کند یا نه. منچستریونایتد برای خرید هری مگوایر 26 ساله از لسترسیتی، 87 میلیون یورو هزینه کرد که این رقم تحت‌تاثیر علاقه منچسترسیتی و سرمایه‌گذاری سنگین لیورپول روی ویرجیل فن دایک در ژانویه 2018 از سوی شیاطین‌سرخ پرداخت شد. برخی عقیده دارند این ارزش‌گذاری‌های عجیب‌وغریب، کمیاب‌ شدن مدافعان باکیفیت را نشان می‌دهد. باشگاه‌های لیگ برتری توان پرداخت چنین ارقام گزافی را دارند و مدل درآمدزایی لیگ برتر به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون نگرانی درباره هزینه‌ها، چند خرید اشتباه گران‌قیمت داشته باشند.

هری مگوایر
هری مگوایر، گران‌ترین مدافع تاریخ

تیم‌های ثروت‌مندترین لیگ جهان به واسطه حق پخش تلویزیونی و قراردادهای تجاری کلان، اکثر مدافعان تاپ بازار را به خدمت گرفتند و به همین علت بود که بایرن مونیخ و یوونتوس برای امضای قرارداد با لوکاس هرناندز و ماتیاس دلیخت، مجبور به صرف هزینه‌های سنگینی شدند. البته آن‌ها با دیدگاه بازگشت هزینه با فروش آن‌ها به پاری سن ژرمن و تیم‌های لیگ برتری دست به چنین سرمایه‌گذاری پرریسکی زدند. 

مهاجمان پول می‌سازند، مدافعان قهرمانی می‌آورند

مدافعان میانی، بخش جذابی از بازار نقل و انتقالات هستند و اهمیت آن‌ها در تعیین قهرمان لیگ، به خصوص در لیگ برتر انگلیس بسیار بالا رفته است. با مصدومیت آیمریک لاپورت در فصل 20-2019 بود که منچسترسیتی از کورس قهرمانی کنار رفت و مصدومیت ویرجیل فن دایک در فصل 21-2020 باعث شد لیورپول به سختی سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد را کسب کند. جورجو کیه لینی که به تازگی راهی لس‌آنجلس اف سی شده، جمله جالبی در این خصوص دارد:

مهاجمان بلیت می‌فروشند و پول می‌سازند اما این مدافعان هستند که قهرمانی می‌آورند. 

پس بازار نقل و انتقالات فقط درباره مهاجمان نیست. تاثیرگذارترین نقل و انتقالات در این تابستان می‌تواند مختص مدافعان مرکزی باشد. 

به قلم جیمز هورنکسل از وب‌سایت اتلتیک