به گزارش "ورزش سه" از ساعت 14:30 به وقت تهران، مسابقه اختتامیه و فینال جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا 2022 در ورزشگاه دی وای پاتیل هند برگزار شد؛ مسابقه فینال امروز میان تیم‌های ملی فوتبال زنان کره جنوبی و چین آغاز شد. کره‌ای‌ها با شگفتی‌سازی استرالیا را کنار زده بودند و سپس در نیمه‌نهایی دوئلی آسان مقابل فیلیپین داشتند تا اولین صعود خود به فینال جام ملت‌ها را در تاریخ تجربه کنند.

 

سوی دیگر میدان هم تیم ملی فوتبال زنان چین در مرحله نیمه‌نهایی شگفتی بزرگ را رقم زد و توانست ژاپن، قهرمان دو دوره گذشته بازی‌ها را حذف کند و برای پایان دادن به طلسم شانزده سال قهرمان نشدن، به مرحله نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2022 هند رسید.

 

 

 

 

 

کره جنوبی اولین فینال خود را بعد از 13 دوره در رقابت‌ها تجربه می‌کرد اما در طرف مقابل چینی‌ها که پانزدهمین حضورشان در فینال را تجربه می‌کردند، با اندوخته 8 قهرمانی و عنوان پرافتخارترین تیم آسیا به میدان آمدند تا با گذشت 16 سال از آخرین قهرمانی‌شان، بار دیگر در هند تاج‌گذاری کرده و جشن نهمین قهرمانی را برگزار کنند.

 

بازی با مالکیت زنان فوتبال چین بر توپ و میدان آغاز شد اما کره‌ای‌ها از غفلت خط دفاعی چین به خوبی بهره بردند و چو یوری با روی فرار عالی لئو گئوم مین توانست دروازه چین را فرو بریزد و در دقیقه 27 گل برتری را برای تیمش به ثمر رساند؛ روی یک ضربه ایستگاهی مدافعان چین در آستانه باز کردن دروازه خودی بودند که واکنش استثنایی دروازه‌بان چینی‌ها مانع از فروپاشی دروازه شد.

 

 

 

 

در حالی‌که چینی‌ها در تکاپو برای زدن گل تساوی پیش از پایان نیمه نخست بودند، اشتباه مدافع این تیم باعث اعلام پنالتی به سود کره جنوبی شد و جی سو هیون ستاره چلسی و باتجربه‌ترین بازیکن فوتبال ملی کره جنوبی موفق شد پیش از سوت پایان نیمه نخست، گل دوم را هم برای تیمش به ثمر برساند تا کره‌ای‌ها با خیالی آسوده به رختکن بروند.

 

نیمه اول در شرایطی به پایان رسید که چینی‌ها حدود 60 درصد مالکیت توپ داشتند اما نتیجه به سود زنان فوتبال کره جنوبی بود و آن‌ها با برتری 2 گله نیمه نخست را به پایان بردند.

 

نیمه دوم با تغییرات پرشمار چینی‌ها همراه شد و آن‌ها امیدوار به جبران نتیجه و کامبک برای رسیدن به نهمین قهرمانی خود در آسیا بودند؛ اما در طرف مقابل شاگردان کولین بِل به دنبال مدیریت و حفظ بوده و حتی روی ضدحملات در تدارک رسیدن به گل سوم بودند.

 

 


ژو یو که در بازی فینال چند سیو استثنایی را از خود نشان داد به عنوان برترین دروازه‌بان جام ملت‌ها معرفی شد.

 

 

اما سرانجام اعلام پنالتی به سود چین باعث شد تا در دقیقه 68 فرصت عالی گلزنی برای آن‌ها به دست آید و جیالی تانگ توانست با گلزنی خود اختلاف را به حداقل برساند و امیدواری را به اردوی چینی‌ها بازگرداند؛ 4 دقیقه بعد از گلزنی تانگ، او در نقش گلساز حاضر شد و توانست برای لین یان ژانگ که به عنوان یار تعویضی به میدان موقعیت گل خلق کند تا برتری کره‌ای‌ها از بین برود و بازی به تساوی کشیده شود!

 

2 گل پیاپی چینی‌ها باعث شد تا 15 دقیقه پایانی بازی در اوج هیجان و جذابیت دنبال شود؛ کره‌ای‌ها خود را به آب و آتش زدند تا گل برتری را به ثمر برسانند و جام قهرمانی را تصاحب کنند اما دبل سیو استثنایی ژو یو چین را در مسابقه حفظ کرد. در شرایطی که تصور می‌شد بازی به وقت‌های اضافی کشیده شود، ژیائو یوئی روی پاس وانگ شِن‌شِن کامبک رویایی چینی‌ها را تکمیل کرد و در دقیقه 90+3 گل قهرمانی تیمش را به ثمر رساند.

 

 

 


وانگ شِن‌شِن کاپیتان باتجربه چین به عنوان ارزشمندترین بازیکن جام ملت‌ها برگزیده شد.

 

گلزنی یوئی باعث شد تا به مانند مسابقه نیمه‌نهایی چینی‌ها با ثبت کامبک به مسابقه بازگردند و بعد از شکست دادن ژاپن، این‌بار برتری 2 گله کره جنوبی را از بین ببرند و با نمایشی خیره‌کننده در نیمه دوم، به طلسم 16 ساله خود در قهرمانی آسیا پایان داده و نهمین‌بار جام قهرمانی را از آن خود کنند.