محمد ربیعی مقابل دوربین طرفداری درباره وضعیت این روزهای تیم ملی ایران، احیای چند بازیکن در مس رفسنجان و پیش بینی اش از لیگ بیست و دوم صحبت کرد

زیر آسمان لیگ با محمد ربیعی به ایستگاه دوم رسید.

به گزارش طرفداری، در آستانه شروع رقابت های لیگ برتر، برنامه زیر آسمان لیگ هم دوباره شروع شده و محمد ربیعی در آغاز دوباره این برنامه میهمان زیر آسمان لیگ بود که بخش اول گفتگو با سرمربی مس رفسنجان روز گذشته تقدیم تان شد.

حالا پیشنهاد می شود حتما بخش دوم و پایانی این گفتگو را بخوانید و ببینید...

 

خیلی از بازیکنان دوست دارند به مس رفسنجان بیایند به دلیل اینکه این تیم تازه لیگ برتری شده؛ فکر می کنید چه اتفاقی افتاده که این خواست رو در خیلی از بازیکنان می بینیم؟

اینجوری که شما هم می گویید نیست. این سوال خوبی است از این نظر که بخشی از رزومه من را در بر می گیرد. به دلیل اینکه شما اگر سه سال گذشته صحبت می کردید و می گفتید مس رفسنجان سه سال آینده جزو ۶ تیم برتر ایران می شود هیچکس باور نمی کرد. مس تیمی بود که در رتبه ۱۰، ۱۱ لیگ یک بود. وقتی این اتفاق رخ می دهد که شما این حرف را می زنید این برای من از آن رتبه با ارزش تر است. کار من، محمد ربیعی و مجموعه مدیریتی ما که دوستان هستند که قطعا در مصاحبه اسمشان را خواهم برد و کاری که باشگاه انجام می دهد، اینکه بتونیم این هویت را ایجاد کنیم. اینکه شما می آید درباره مس رفسنجان این حرف را می زنید یعنی مس رفسنجان توانسته یک هویت را ایجاد کند. توانسته این ذهنیت را ایجاد کند که یک باشگاه در عرض سه سال با برنامه ریزی درست خودش را به این جایگاه برساند که یک تیم با شخصیتی برای خودش ایجاد کرده است. روزی که میخواستیم این تیم را در لیگ یک یا در لیگ برتر سال اول ببندیم، این شناخت نبود. حالا که این شناخت هست بله خیلی استقبال خوبی می شود. امسال بدون تعارف تیم مس رفسنجان با تیم های صدر جدولی رقابت داشت.

این احیا کردن بازیکن هم نقش داشته در این روند؛ شما چند بازیکن بالای ۳۰ سال را احیا کردید و حتی به تیم ملی رساندید. چطور اتفاق می افتد که یک بازیکن در سن ۳۰ سالگی احیا می شود به اصطلاح فوت کوزه گری آن چیست؟

این سوالی است که خود بازیکنان باید جواب دهند. من هرگونه حرفی که بزنم اینجا خود ستایی می شود. کار کادر فنی، خود بچه ها و مجموعه تیم بوده که خیلی زحمت کشیدند ولی خود بازیکنان بهترین پاسخگو به این سوال هستند.

برگردیم به شرایط مس رفسنجان؛ شما که فصل اول از لیگ آزادگان آمدید رتبه تک رقمی و فصل قبل هم رتبه ۶ داشتید. هدف گذاری شما برای این فصل چگونه است؟

هدف گذاری من این است که مس رفسنجان بتواند در مسیر احترام قرار بگیرد. با توجه به شرایطی که برای سهمیه آسیایی هست و با توجه به اینکه امسال جام باشگاه های آسیا نداریم. ۴ سهمیه ایران ۲ تا از قبل هست و ۲ تایی که جدید هستند طبق گفته سازمان لیگ قهرمان لیگ و قهرمان حذفی است و این کار ما را خیلی سخت می کند، من مسیرم مسیر احترام است، نمی گویم که به آن فکر نمی کنیم، انسان به امید زنده است. من سال اول که تیم به لیگ برتر آمده بود همه می گفتند تیم در لیگ بماند خوب است. من در ذهنم این بود حتی در مصاحبه هم اگر دقت کنید گفتم می خواهم این تیم را جزو ۸ تیم برتر ایران کنم. در روز آخر ثانیه آخر این اتفاق افتاد و مس رفسنجان هشتم شد. به هر حال آدم بعضی جاها باید جاه طلب و بلند پرواز باشد. اما این نباید با توهم اشتباه گرفته شود. این جاه طلبی و بلند پروازی باید در مسیر منطق و برنامه ریزی باشد. من برای مس رفسنجان دوست دارم بتوانیم در جمع ۶ تیم خودمان را حفظ کنیم. حالا هرچقدر از لحاظ رتبه ارتقا پیدا کنیم می توانیم از نظر هویت سازی قدم های روبه جلو برداریم. این برنامه ریزی و هدف گذاری در ذهن خودم است. خدارو شکر این سه سال که در مس رفسنجان بودم هر سه سال ارتقا داشتیم. سال اول قهرمان لیگ یک، سال دوم هشتم لیگ برتر و سال سوم رتبه ششم را کسب کردیم. و امسال هم دوست دارم یک ارتقا بهتری داشته باشیم.

می خواهیم از محمد ربیعی، مربی مس رفسنجان فاصله بگیریم و از محمد ربیعی کارشناس سوال کنیم. نمی خواهیم تاکتیک و برنامه های مس رفسنجان رو شود اینگونه شاید مربی تیم های دیگر با ما صحبت نکنند. قبل اینکه سوال ها را آغاز کنم به عنوان اولین سوال تنوع تاکتیکی لیگ پیش رو را چگونه می بینید؟

اجازه بدید یک لحظه محمد ربیعی مس باشم. بین نفراتی که نام برده بودم یک نفر را از قلم انداخته بودم ایمان سلیمی عزیز هم به جمع ما اضافه شده بود این را یادم رفته بود که بگویم. در رابطه با بحث لیگ، فکر می کنم لیگ امسال از لحاظ کیفیت و فناوری فنی نسبت به سال گذشته جلوتر باشد. دلیل آن هم این است که می شود گفت تایم لیگ دارد طی تایم مشخص تری انجام می شود. تقویم مشخصی داریم. در حال حاضر که داریم با شما صحبت می کنیم داریم به اواخر نقل و انتقالات اروپا می رسیم. این کمک می کند که تعدادی بازیکن وارد چرخه لیگ شود. شما نمونه های مختلفش را در تیم های مختلف می بینید. قطعا این از لحاظ کیفی کمک خواهد کرد. نکته دوم اینکه ما در سال جام جهانی هستیم. این باعث افزایش انگیزه بازیکنان می شود. به نظرم هر تیمی که ملی پوشان بیشتری دارد انگیزه بیشتری در آن جاری است. نکته سوم اینکه در سال منتهی جام جهانی ناخوداگاه تنور فوتبال داغ است. به خاطر تبی که برای جام جهانی است این اتفاق میافتد. همه این ها باعث می شود لیگ امسال، لیگ خوبی باشد.

بین تیم هایی که با آن ها بازی دوستانه بازی کردید کدام را رقیب قوی تری در لیگ امسال دیدید؟

زمانی که با گل گهر بازی کردیم. اولین بازی دوستانه هر دو تیم بود و دو تیم در بدنسازی بودند. تیم گل گهر سیرجان با امیر قلعه نویی تیم با ثبات و بسیار خوبی بودند. و مطمئنا گل گهر جزو مدعیان امسال است. خود آقای قلعه نویی که همیشه برای من بسیار محترم و استاد هستند. ذوب آهن، پیکان را با جوانگرایی تیم های بسیار خوبی دیدم. تیم آلومینیوم اراک تیمی است که به نظرم در لیگ امسال در مسیر رشد قرار خواهد گرفت اما یک تیم را بسیار متفاوت با سال گذشته اش دیدم و آن هم تیم نفت مسجد سلیمان بود. نفت مسجد سلیمان تیم بسیار منظم و از نظر کیفیت مهره ها روی ریتم بالاتری دیدم. برای تیم مسجد سلیمان و رضا مهاجری آرزوی موفقیت می کنم. تیم آن ها متفاوت تر بود. مثلا در تیم آلومینیوم ۸۰ درصد نفرات فصل قبل حفظ شده بود. تیم پیکان هم چند مهره خود را از دست داده بود اما همان پویایی و جنگندگی در این تیم جاری بود. اما تیم مسجد سلیمان کلا یک تیم دیگر بود. یعنی تیم سال گذشته با تیم حال حاضر آن دو تیم کاملا متفاوت بود.

یکی از ویژگی های محمد ربیعی تسلط بر علم آنالیز است. یعنی علاوه بر اینکه شما تیم آنالیز دارید خودتان هم آنالیز می کنید. اگر بخواهید تیم های لیگ را به سه دسته: مدعیان قهرمانی، میانه جدول و قعرنشینان دسته بندی کنید، چگونه خواهد بود؟

مدعی قهرمانی به نظر من… بعضی ها ممکن است از این جمله ناراحت شوند. سه چهار تیم یک مقداری متفاوت هستند ولی کلا امسال می توانم به شما بگویم ۸ تا ۱۰ تیم به هم نزدیک هستند. نمی گویم که فاصله نیست فاصله هست اما من یک تعداد تیم را امسال خیلی خوب میبینم. مثلا تیم فولاد، گل گهر، تراکتور که احیا شده است. پرسپولیس، استقلال و سپاهان هم که همیشه در کورس قهرمانی هستند. مس رفسنجان، ذوب آهن و نساجی هست. وقتی همه این ها را کنار هم می گذاریم می بینیم چقدر کیفیت تیم ها نزدیک است. بنابراین نمیشه طبقه بندی کنم. باید چند هفته از لیگ بگذرد تا ببینیم چه می شود. ملوان و مس کرمان هم که به لیگ آمدند تیم های خوبی هستند. به علاوه نفت مسجدسلیمان که درباره آنها توضیح دادم. به نظرم امسال لیگ خوبی را پیش رو داریم و تماشاگران لذت می برند.

یک سوال خارج از لیگ؛ اتفاقاتی که در روز گذشته افتاد سرمربی تیم ملی را ابتدا کمیته فنی فدراسیون فوتبال برکنار کرد و بعد هیات رییسه حفظ کرد. آیا این موضوع لطمه نمی زند به جایگاه سرمربی تیم ملی؟

در رابطه با این سوال آدم باید گزیده گو باشد با وضعیت فعلی که تیم ملی دارد. هیچ چیزی با ارزش تر از وضعیت ملی برای ما نیست. من دوست ندارم اینجا کلمه ای را بگویم که با وجود اینکه سه الی چهار ماه تا جام جهانی باقی مانده کوچیک ترین خدشه و خللی در کار ایجاد شود. می توانم بگویم نقد به یکسری اتفاقات دارم. آرزو می کنم تیم ملی در جام جهانی موفق شود و این را توجه کنید که جایگاه مربی در هر تیمی مهمترین جایگاه آن تیم است و اگر سرمربی با قدرت تمام نتواند کار کند، پایه ها سست خواهند شد. از این جا به بعد انشاالله با یک همت و کانون فکری درست از مجمعی که همه در آن حضور دارند آرزو کنیم که تیم ملی در جام جهانی موفق باشد. حرف زدن در مورد تیم ملی سخت نیست. اینکه شما بخواهید هر حرفی را بزنید کاری ندارد اما بازتاب آن حرف چه خواهد شد و چه کمکی حرف من می تواند کند. در حال حاضر نمی توانم حرفی بزنم که به تیم ملی کمک کند زیرا داریم درباره ی گذشته حرف میزنیم. همه می توانند ایراد بگیرند اینکه ما راه حل برای رفع ایراد بدهیم درست است. ما اگر عاشق تیم ملی مان هستیم باید وحدت ایجاد کنیم و چیزی به جز اتحاد به ما کمک نمی کند. الان با وجود هر تصمیم درست یا غلط ما باید پشت هم باشیم. 

راه حل مد نظر شما برای بهتر کردن وضعیت حال حاضر تیم ملی چیست؟

چیزی که الان به ذهن من می رسد مهم ترین چیز یکپارچه کردن تیم و تصمیمات صحیح سرمربی است. اتحاد فرمالیته نه و اتحاد کاملا قلبی و از همه مهمتر ذهنی زیرا ما باید اول ذهن هایمان همدیگر را بپذیرد تا بتوانیم در یک مسیر درست گام برداریم. ایجاد بازی تدارکاتی درست، هماهنگی تاکتیکی بیشتر و باز هم عرض می کنم تمرکز درست در برگزاری بازی های تدارکاتی، اگر بتوانیم اینکارو انجام بدهیم شاید تیم ملی بتواند کار های نشدنی را شدنی کند. 

ممنون از شما آقای محمد ربیعی، من دیگر سوالی ندارم اگر صحبتی با هواداران هست این شما و این دوربین رسانه ی طرفداری.

اول از صمیم قلبم این را بگویم که ما نزدیک یک هفته است خیلی حال خوبی نداریم. دلیل اصلی آن هم شرایط خاص مردم رفسنجان است. می دانید که رفسنجان ۷۰ الی ۸۰ درصد شهر اسیر آب شد و به هر حال روز های خیلی سختی را مردم رفسنجان گذراندند و ما بدون تعارف چون جزویی از این مردم هستیم و این تیم هم متعلق به مردم رفسنجان است. خدارو شکر شرایط کمی روبه بهبودی هست از همین جا ابراز نگرانی خودمان را به مردم رفسنجان داریم و اینکه قلبمان برای مردم رفسنجان است. از تمام کسانی که در این پروژه های بلند مس تاثیر گذار بودند حالا از مدیر ارشد صنایع مس جناب آقای دکتر صمد محمدی و بعد از آن جناب رستمی، هیات مدیره محترم و کادر فنی و تمامی عوامل و در نهایت بازیکنان تیم مس رفسنجان بخاطر زحماتشان تشکر می کنم. و در آخر امیدوارم امسال بازیکنان بتوانند با یک رشادت، تمرکز بالا و زندگی صحیح و حرفه ای انشاالله سال خوبی را رقم بزنند. ما به رسانه ی شما همیشه این ارادت را داشتیم. رسانه شمارا خیلی دوست دارم و امیدوارم باز هم از حال خوب لیگ و نتایج خوب تیم ملی در جام جهانی صحبت کنیم. خیلی سپاسگذارم و برای مردم کشورم شادی، سلامتی و از همه مهمتر انشاالله حال خوب را آرزومندم.